• Me o Mike

Våfflor utan ägg?!?!?

Letar som en galning efter våffelrecept utan ägg.. Hittar bara såna som är utan ALLT i stort sett! Det låter ju inge gott!

Nån som kan???

• Svar på tråden Våfflor utan ägg?!?!?
  • ajmaj

Ååh, jag har ett recept, men inte med mig på jobbet tyvärr. :(
    Det är för barn som inte tål mjölk och äggprotein. Tror man använder bakpulver och solhavre istället, men minns inga mått..

Ledsen att jag inte kan hjälpa bättre!!

• LiMo

Jag har ALDRIG ägg i våfflor!

Vänta ett ögonblick så skall du få ett recept.....

• MammaFia

Jag har aldrig ägg i min våffelsmet

ca 8 st
    3 ½ dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 dl mjölk
    2½dl vatten
    100 g smält smör

(när jag gör dubbel sats, brukar jag ta hälften vetemjöl å hälften dinkelmjöl)

Blanda mjöl och bakpulver. Tillsätt mjölk å blanda till en smet. Tillsätt vatten och det smälta smöret.

Glöm ej att ha lite smör i järnet då du gräddar.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • ajmaj

Har man inte ägg i våffelsmet? Är det bara i pannkakssmet? Trodde iofs att det i princip samma sak.. :)

• LiMo

smält 100g smör/margarin i en kastrull och låt svalna något. Rör samman 2,5 dl vatten, 2 dl mjölk, 3,5 dl mjöl och 2 tsk vetemjöl till en slät smet. Tillsätt matfettet. Grädda.

• LiMo

ajmaj,

inte om man vill ha dem frasiga.

• Me o Mike

Köper man sån pulversmet är det ju ägg i allt...
    Jag är väääärldens smästa kock! Så jag är TACKSAM för era svar!!

ajmaj skrev 2008-03-25 14:33:45 följande:
    Har man inte ägg i våffelsmet? Är det bara i pannkakssmet? Trodde iofs att det i princip samma sak.. :)
  • Me o Mike

Hu rmånga blir det ca??

LiMo skrev 2008-03-25 14:34:00 följande:
    smält 100g smör/margarin i en kastrull och låt svalna något. Rör samman 2,5 dl vatten, 2 dl mjölk, 3,5 dl mjöl och 2 tsk vetemjöl till en slät smet. Tillsätt matfettet. Grädda.
  • flowerLowa
    LiMo skrev 2008-03-25 14:34:00 följande:
    ska det vara 2 tsk vetemjöl? vad är det för mjöl som ska vara 3,5dl av då? *fundersam* något som blev fel kanske...hihi
    ~~BIM: 4/4 ~~
  • flowerLowa

haha, tänkte väl... ska pröva ditt recpet ikväll.. måste åka och köpa ett våffeljärn nu bara...

• Me o Mike

kan man dela mjölk och vatten? Om jag har ett recept där det står 6 dl vatten.. Kan man då ta 3 dl vatten och 3 dl mjölk?

• flowerLowa

ååå vad goda våfflorna var! mums!! tack för recepten!

Svar på tråden Våfflor utan ägg?!?!?