Leopi skrev 2008-03-25 15:50:38 följande:
Hej jobbar ivanliga fall på förskola och känner väl igen problemet. Det är så olika med alla barn men tror absolut du ska hitta någon du litar på och visa att du litar på fröknarna att alla fröknar är bra i dina ögon (även om du känner dig tveksam så visa inte det för ditt barn) Du måste vara säker på att det du gör är rätt och bra. Då du blir säker så känner barnet också av det. Försök att inte göra det för utdraget genom att säga hejdå 5 gånger och pussa och krama och göra allt om och om igen, och sen gå ut och vinka och vinka hela vägen till bilen och iväg. Visa inte att du blir ledsen utan uppmuntra att detta ska vara ett kul ställe. Välj ett hejdå sätt som inte är så långt och dramatiskt. Ex "så nu ska du gå in och leka med de andra barnen och fröknarna tar hand om dig. Så kommer jag sen." Ge mamma en kram och så överlämna till fröken. Eller ge en kram och säga at ni ses om en stund och säg att han kan vinka i fönstret. Gå ut och vinka. Sträck på dig och visa att det här går bra.Hoppas jag var till någon hjälp. Och hoppas det kommer att funka bättre snart :)Om du är orlig eller tveksam till någon i personalen så säg till någon. Men ge den en chans. Det du ser är ofta en kort och väldigt intensiv stund i fröknarnas vardag. Det kan lätt bli stressande med många barn och många oroliga föräldrar. :)
Min mamma började jobba som dagmamma när jag själv var 1 år och jobbade fortfarande som det när jag flyttade hemifrån, så jag har ju sett och hört en del genom åren.
Jag håller med:
Försök göra avskedet så enkelt och kort som möjligt.
En förälder sa ehj då och gick ut genom dörren, men när hon då hörde att barnet var ledsen kom hon in igen, vilket gjorde att allt blev mycket värre.
Men som någon skrev, alla barn är olika.
Min mamma fick två barn som inte hade gått att skola in på dagis. Den ena funkade det med från första dagen och den andra efter en vecka. Behoven är så olika, de här två barnen var ganska små vid inskolnngen och kanske tyckte att dagis var jättestort och lite läskigt. Att komma till ett "vanligt" hem gick då lättare.