• Bubbsan

Känner i mitt hjärta att jag valt fel yrke?

Är sjuksköterska och känner så in i bänken att det är fel. Känner mig omotiverad och nästan lite rädd för mitt jobb. Har provat att jobba på vårdavdelning ett tag och nu är jag på en vårdcentral. Det går inte en dag utan att jag funderar på hur jag ska ta mig ur och vad jag ska göra istället. Någon som kan ge mig lite ideér på roliga utbildningar. Är inne lite på alternativ behandlingsform någon som vet samt någon som utbildat sig till ex naturterapeut.

Vore tacksam för svar och ideér.

• Svar på tråden Känner i mitt hjärta att jag valt fel yrke?
  • Zharlotte

Är utbildad byggnadsingenjör, jättespännande jobb. Men före jag började med min utbildning var jag nog fundersam om jag var på rätt väg, så det var bara att testa sig fram, och banne mig i, jag är på rätt väg, trivs jättebra! Men vilken tur att du testat dig fram också lite, tänk om du fortsatt din utbildning istället för att börja jobba, och slösat många år på något som du sedan skulle komma underfund med att du inte ville.
    Det finns många äldre personer som också skolar om sig, så det är ju tydligen aldrig för sent heller om man tycker att man inte trivs.

• Dires

Åh, jag känner samma sak.....undrar verkligen om jag valt rätt. Arbetar med ekonomi idag på kontor o känner mer o mer att jag valt fel....det kommer jag på nu liksom. Tog examen för några årsedan och arbetat med ekonomi sedan dess. Känner mig rastlös, hade velat ha ett annat jobb men vet verkligen inte vad. Har inte så stor lust att sitta framför en dator 8 timmar om dagen iallafall. Och har ingen lust att börja plugga på nytt igen.

HUr vet man vad man borde jobba med?

• Bubbsan

Det är verkligen ingen rolig situation man hamnat i. Avundas de som hittat rätt. Så surt bara att man har studieskulder som kommer att hänga efter en resten av livet antagligen.
    Kommer att bli själaglad den dagen jag arbetar med någonting jag är ämnad att göra och det är roligt att gå till jobbet. Om den dagen kommer vill säga.

• Zharlotte

Men oftast så brukar ju en utbildning ge många olika jobbmöjligheter, dock inom samma brancs förståss. Kanske byte av arbetsplats kunde få er på lite bättre humör.
    Visst känns det också en del dagar som om jag inte orkar och bara vill gå hem men så tror jag det är för många. Igår åkte jag till arbetshälsovården efter matpausen, jag hade en sån otrolig smärta i mitt högra ben så jag kunde bara inte sitta stilla. Eftersom jag jobbar framför en dator så gick det helt enkelt inte utan jag vandrade runt på kontoret som ett annat otåligt spöke. Nåja, som sagt jag åkte till arbetshälsovården och dom kollade om jag hade fått blodpropp, och läkare skrev mig SJUKLEDIG i 3 dagar. Jag tänkte NEJ jag varken hinner eller vill vara sjukledig. Så jag traskade väg till jobbet tillbaka med intyget i handen och kände migg jättedu som var sjukskriven för lite ont i benet. Idag sitter jag nu är hemma och bara längtar tills min sjukskrivnings skall "gå över"

• Bubbsan

Zharlotte; krya på dig.
    Utbildningen jag gått ger säkert en massa möjligheter men frågan kvarstår, vad vill jag göra? Hoppas att jag finner ut det någon dag.
    Någon därute som läst till naturterapeut?

• stolpen

Om din familjesituation tillåter och om du är sugen, testa att söka jobb som flygvärdinna!
    Det är ett stort plus om du har vårdutbildning.
    ...jag kanske är helt ute och cyklar, men det var bara en idè jag fick...

• Bubbsan

Tack för förslaget, men jag är lite flygrädd

• Den lyckligt lottade

Jag är också en sjuksköterska som gjort "fel" val. Just nu är jag tjänstledig och läser ekonomi. Hoppas att det blir "rätt" den här gången.

• eleja

Vad är det som känns fel? Om du känner så måste du ställa dig själv lite frågor om vad som inte känns bra. Är det den ständiga kontakten med människor? Stressen? Den fysiska kontakten? Arbetsbelastning, kollegor, det administrativa?

När du vet vad du inte gillar kan du börja fundera vad du vill byta ut det emot.

Hoppas inte på någon annan utbildning av bara farten, om man känner såhär ska man ta det på allvar, risken är att man måste byta bransch helt.

Svar på tråden Känner i mitt hjärta att jag valt fel yrke?