• Lilaa

Bära barn på vintern och hösten?

Blir det inte för kallt? jag hade tänkt att bära barnet i sjal de första månaderna och det kommer vara på Hösten/vintern funkar det för en nyfödd som kommer att vara ca 2-3 månader i vinter. Tacksam för svar

• Svar på tråden Bära barn på vintern och hösten?
  • kixan

Om man har en stor jacka eller speciell bärjacka som går runt båda är det inga problem, då håller sig bebisen nog varm, man behöver bara ha på en fuskpolo, tjocksockar och mössa utöver vanliga innekläder. Supersmidigt att slippa bängla med overall.

• miababia

jag bar sonen (född feb) i bärsele, hade fleeceoverall, och sen antingen filt eller hade honom under min jacka

• Karpet

Det kommer att gå alldeles utmärkt. Undersök vilka overaller som står emot kyla och fukt bäst. Ha sedan bebisen vänd mot dig (så klart) så att inte ansiktet blir kallt. H*n kommer ju att få jättebra värme från dig också.

• Lilaa

Tack för era svar, gäller då att investera i en bra vinterjacka för mig då och kolla på overaller för bebbin.

• kixan

Jag skulle inte vilja bära ett barn utanpå min jacka på vintern, dels är det svårt att ha koll på värmen och dels blir det hemskt bylsigt. Ska du ändå köpa nytt så köp en jacka som passar runt er båda, det är absolut värt det!

• indiemorsan

Jag har burit min lillkille hela vintern nu - men å andra sidan har det ju inte varit någon vidare vinter här i södra sverige. Som kallast när jag burit honom har det varit ett par minusgrader. Då har han haft fleeceoverall, halsduk och mössa, extra sockor inuti overallen, och sjalen är av microfleece, så den är lite extra varm den också. Jag har burit honom mage mot mage och haft min jacka öppen eftersom jag inte har någon som är tillräckligt stor för att knäppa om honom. Ingen av oss har frusit alls. Bara man som bärare ser till att själv ha halsduk/fuskolle för det kan bli kallt i halsen om man inte knäpper jackan.

Har man kallare klimat så behöver man nog en bärjacka, men bor man i södra sverige och har en lika klen vinter som i år så behöver man nog inte oroa sig. Det är fantastiskt hur mycket värme man alstrar åt varandra när man bär bebisen nära sin egen kropp!

• yavanna

Jag har ett bärskydd, funkar jättebra!!
    Man har det som en påse runt barnet och knyter det liksom runt sig själv.. Kostade 300:- och både jag och barnets pappa använda detta.
    Eftersom barnet får så mkt kroppsvärme räcker det med vanliga innekläder på barnet samt mössa, hansduk, vantar och tossor.
    Tog på honom en tjocktröja också en gång, men det blev alldeles för varmt!
    Fördelen med detta ist för overall är att det bara är å ta av när man kommer in i affärer el dyl.

• indiemorsan

Det finns flera nätbutiker osm har bärskydd och bärjackor av olika slag. Ebbiewear vet jag har ett som jag funderade på att köpa fast det blev aldrig av för lillkillen var så varm och go ändå i fleecesjalen. Kolla på sjalbarn.se, där finns massor med länkar till butiker som säljer sjalar, bärskydd och andra tillbehör.

Svar på tråden Bära barn på vintern och hösten?