• ssssss

sunwing sandy bay, någon med erfarenhet??

Har bokat resa till sunwing sandy bay på cypern den 12 maj och har nu en del frågor.....
    Vi är 2 vuxna o 2 barn (1 och 5.5)
    Någon som varit där?
    Tips på vilken typ av rum man ska önska(morgon/kvällssol, balkong/terass m.m.)
    Hur är bambinopaketet?
    Går det att köpa frukstbuffe på plats om man bara vill äta av den ett par dagar?
    Vädret,badtemp i början av maj?
    Alla svar o tips mottages tacksamt!!

• Svar på tråden sunwing sandy bay, någon med erfarenhet??
  • Clever LG

Jag/ vi var inte där med barn MEN ni kommer inte att ångra Er. De familjer vi talade med sa att de var "in heaven" poolområdet är oerhört fint, otrolig hjälpsam personal. Affären på området hade allt för barnfamiljer.

Tror att de flesta av lägenheterna fungerar men vi var nöjda med vår balkong. Såg havet och stora delar av hotellområdet.

Det går att köpa frukost på plats. Tyckte att frukosten höll en oerhört hög klass och fanns något för alla. Fanns även laktos-och glutenfritt. Drömmer fortfarande om deras bakverk

Vi var i juli/augusti så jag vet inte temperaturen. Dock vet jag att Sandy bay ha bland de längsta säsongerna för gästerna och det tyder väl på bra temperaturer.

Ska ni gå till stranden så tar det fem/tio minuter till den fina Nissibeach och fem minuter till den andra som jag tyvärr inte kommer på namnet nu.

Tror att ni bli helnöjda, har varit på nästan alla Sunwing resorts och Sandy bay var lätt den bästa!

• ssssss

Tack för svaret, roligt att höra att det verkar bra!

• Ångan

Har bott på det hotellet och tycker verkligen att det är ett jätte fint och mysigt familjehotell med en stor fin pool och en massa aktiviteter. Är en bit in till centrum, tar väl ca 20 minuter att gå, och lika lång tid tar det att gå till de bättre stränderna. Sandy bay finns ju precis vid hotellet, men jag tycker personligen att stranden är liten, trång och mycket sten, berg och taggborrar
    Skulle hellre välja kvällssol eller morgonsol. Solen på dagen får man nog av endå efter en dag på stranden eller vid poolen.

Jag var där i slutet av maj och då var det väl runt 20-21 grader i vattnet. Men det var varmt och soligt och skönt dygnet om.

Frukostbuffén vet jag tyvärr inget om. Vi gjorde vår egna frukost nämligen.
    Men jag är säker på att ni kommer få det jätte trevligt på området.

/Crille

• ssssss

Finns det fler med reseerfarenhet från cypern o sandy bay?

• Ångan

Har vart på cypern 6ggr, dock bara på sandy bay 2ggr.
    Vad mer vill du veta? så ska vi se om jag kan svara.

• ssssss

har bokat markterass 1-rumslgh, men det fanns ju mängder med rumsalternativ att välja på. Vilken typ av rum bodde ni på?
    Hade ni barn med på resan? Fungerar flygresan bra med barn? Lång transfer?
    Mycket frågor, men första gången vi reser med barnen så man vill ju att det blir bra för dem....

• Ångan

Första gången jag var där var för 14 år sedan (andra gången var för typ 7 år sedan fast då var systrarna betydligt äldre ), så det var ett bra tag sen. Men den gången åkte jag med mina föräldrar, en kompis och mina tvillingsystrar. Vi reste så att systrarna skulle åka gratis, dvs dom skulle precis fylla 2.
    Resan gick helt okej. Finns ju risk att barnen kan få ont i öronen. Men vi klarade oss sån tur var.
    Resan från flygplatsen kan variera beroende på vilken väg den tar. Har ni tur så tar den "nya" motorvägen och då tar det ungefär 40 minuter har jag för mig. Har ni otur så tar bussen en sväng in i Larnaca och där kan det vara köer osv om man har otur. Räkna med MINST 30 minuter längre restid då.

Vi bodde oxå nere på markplan, fast i en tvårummare. Var väldigt smidigt när man kunde springa ut på gräsmattan direkt från balkongen. Är verkligen ett kanonhotell om man har barn. Tror er 5 åring kommer uppskatta vistelsen på cypern väldigt mycket. Som sagt, väldigt mysigt och barnvänligt poolområde.

Att tänka på är att cyprioterna har blivit väldigt medvetna om att man kan ta riktigt mycket betalt tyvärr.
    När jag var där första gången så var det riktigt billigt. Medans sist jag var där (3 år sedan) så reagerade jag på hur jäkla dyrt det blivit. I stort sett är det lika dyrt att leva på cypern som här i sverige. Vissa saker billigare, andra lite dyrare.
    Vet dock inte hur det blir nu när dom ska få/har fått euro.

Ang stränder så skulle jag jag vilja rekommendera Macronisos (vet inte riktigt hur det stavas, men uttalas som jag skrivit iaf). Tyvärr ligger den stranden längst bort typ. Den ligger en bit bortanför nisse beach. Men den stranden är lite lugnare och betydligt mindre skräp i vattnet osv. Sen är det mer en familjestrand jämfört med Nissi, som är mer en ungdomsstrand.

Hmm... nu står det stilla
    Fråga mer så kanske det dyker upp mer info

• the devil wears CM

Fantastiskt ställe. Har aldrig varit på en så avslappnad och mysigt ställe som där. God mat och fina bad.

• ssssss

Stort Tack för all information!

• SeTa

Jag har varit där 2 gånger. Bägge gångerna åkte vi med en grupp på 35-50 pers, Familjer mad barn i alla åldrar, och vad jag vet var alla supernöjda!
    Finns/fanns en otroligt välsmakande restaurang vid namn Erik`s som jag varmt rekomenderar. Då fanns det också ett delfinarium strax utanför hotellet som gav en kul uppvisning.
    Sandy Bay som ligger precis nedanför hotellet duger, men nissi är finare. Å andra sidan höll jag mej mest till hotellpoolen, för den är super!
    För oss tog det en timme med buss från flygplatsen, men då åkte vi via larnaca. Å andra sidan hade vi i vår grupp en egen buss.
    Hotellfrukost gick att ordna på plats när vi var där.
    Bamseklubb osv vet jag dock inget om, vi var så många så barnen hade att göra ändå!
    Däremot fanns lite vattengympa mm som man kunde hänga på om man ville. Träna lite är aldrig fel.
    Vi hade båda gångerna en tvåa på markplan. Det var väldigt skönt att kunna gå in och ut via altanen.

• sandbacken

HEj jag har varit på cypern 17 ggr, har bara bott på Sunwing en gång och då utan barn. Men det är ett bra hotell. Jag måste också säga att bästa stranden är Macronissos beach som ligger ca km längre mot Larnaca hållet om ni bor på Sunwing, men ni måste absolut åka dit och bada. Så rent och fint. Det är ganska dyrt men värt varje krona. God mat trevligt folk, underbart vatten, ja allt är bra. Det är inte billigare i Grekland för där var jag förra året och det kostar ungefär lika mycket. Jag och min familj man och en pojke på snart 2 år ska åka den 18 Juli och bo på Atlantica Sungarden i 2 veckor ska bli underbart. Man får söka skugga för det är eller brukar vara den varmaste perioden med ca 35-40 grader och 30 i vattnet. Men ha en trevlig resa.

Svar på tråden sunwing sandy bay, någon med erfarenhet??