• Anonym (Vikarie?)

Lön och timmar för lärarvikarie?

Jag har blivit erbjuden att vikariera under fyra veckors tid i en sjätteklass. Det innebär totalt 18 klocktimmar i klass/vecka. Skolan vill endast betala mig för ytterligare 1,5 tim tid utöver lektionstiden. Jag har sagt att då måste alla lektioner vara planerade samt att lärarna själva rättar allt som sker på lektionstid. Jag går helt enkelt bara in och gör mina timmar och inget mer.

Ett annat alternativ är att jag även planerar och rättar. Hur många extra timmar bör jag då ha till mitt förfogande?

Bör jag begära högre timlön än vad jag har i normala fall när jag går in på timvik ett par timmar då och då? Vad bör man i så fall begära? Idag har jag ca 105:-/timme

Till saken hör att jag snart är behörig lärare, bara examensarbetet kvar.

• Svar på tråden Lön och timmar för lärarvikarie?
  • Anonym

Jag får 133:-/timme när jag är vikarie. Har 3 terminer kvar på Lärarhögskolan.

Om du ska ta allt med klassen tycker jag du ska begära samma som ordinarie lärare, betalt för 45 timmar/vecka på en heltid.

• Anonym

Hej,

När jag jobbat som lärarvikarie och lektionen har varit helt förberedd så har jag bara fått betalt för undervisningstiden.

När jag själv planerat lektionerna har jag för mig att jag fick 1,5 gånger undervisningstiden eller om det till och med var dubbel tid.

Jag hade bara 75SEK i timmen, men det är typ 5 år sedan och jag hade ingen lärarutbildning alls.

Svar på tråden Lön och timmar för lärarvikarie?