• whatelseisnew

Lagligt att sätta ut katt fällor i bostads område?

Kompisens hyresvärd ska sätta ut katt fällor för att fånga in lösa katter....Dom vill ej ha lösa katter oavsett lösdrivna katter eller någon som äger dom...Får dom göra det?

Dom har sagt mer eller mindre att fastnar din katt i fällan får du hämta den på djur sjukhuset död eller levande...Ärligt får man göra såhä?

• Svar på tråden Lagligt att sätta ut katt fällor i bostads område?
  • whatelseisnew

Kompisen har tagit kontakt med bostads föreningen jag skrev hyresvärd bidde fel men dom vägrar att ens diskutera detta med henne....

viseversa skrev 2008-03-25 20:44:11 följande:
    det har jag svårt att ro att man får.Det verkar ju heeelt sjukt isåfall.
  • Barbabok

Nej.
    För att använda fällor krävs det tillstånd från "minns_inte_vilken"myndigheten. (eller var det länsrätten). Strunt samma vilken, finns tydliga regler iaf.
    Jag har arbetat på katthem och där användes fällor, varje en skulle ha tillstånd, varje enskild gång, sen finns regler om hur ofta de ska "vittjas" och hur allt ska gå till.

Men, kan ju hända att de begärt och fått tillstånd?

Det är i motvind som drakarna flyger
  • viseversa

men om det han gör är olagligt så är det bäst att han lyssnar!
    Kan hon inte ringa komunen och fråga!?

whatelseisnew skrev 2008-03-25 20:44:58 följande:
    Kompisen har tagit kontakt med bostads föreningen jag skrev hyresvärd bidde fel men dom vägrar att ens diskutera detta med henne....
  • Julias mamma

Jag tror faktiskt att man får fånga in lösspringande katter som är omärkta...

Sen till vilket pris man gör det...kan jag inte svara på!

Jag är på väg att göra egna kattfällor faktisk, men snälla såna så ingen katt skadas ....bort ska dom i alla fall!

• AnnaGBG
    Julias mamma skrev 2008-03-25 20:46:08 följande:
    Jag tror faktiskt att man får fånga in lösspringande katter som är omärkta...Sen till vilket pris man gör det...kan jag inte svara på!Jag är på väg att göra egna kattfällor faktisk, men snälla såna så ingen katt skadas ....bort ska dom i alla fall!
    Men vad skall du göra med katten när den blivit snällt infångad? Snacka vett med den. Hota?
  • viseversa

men nu verkar det som hyresvärden skiter i om det är vildkatter eller tamkatter han fångar och det kan väl ändå inte vara lagligt att ev avliva någon annan skatt?

Julias mamma skrev 2008-03-25 20:46:08 följande:

Jag tror faktiskt att man får fånga in lösspringande katter som är omärkta...Sen till vilket pris man gör det...kan jag inte svara på!Jag är på väg att göra egna kattfällor faktisk, men snälla såna så ingen katt skadas ....bort ska dom i alla fall!
  • whatelseisnew

Men va händer då detta fallet om liten hund är lös och tar sig in fällorna...( vet ej hur dom ser ut) dom ska inte bara ha i bostads området utan även utanför....

Dom kanske har fått tillstånd men jag fattar inte hur dom ska lägga upp detta..Jag menar ska dom kolla varje dag eller hur funkar det....*hm* har bett kompisen ringa kommunen....

Jag förstår på sätt och vis varför dom gör det men det låter lite ovänligt och hårt eller?

• Julias mamma
    AnnaGBG skrev 2008-03-25 20:48:01 följande:
    Men vad skall du göra med katten när den blivit snällt infångad? Snacka vett med den. Hota?
    Absolut inte...lämna in dom till polisen (som iof inte har tid eller plats), katthem eller kattpensionat....eller sälja

Jag skiter i vad jag gör, bara dom försvinner...
  • whatelseisnew

Om den är öronmärkt kan man ju ej ta livet av den utan tillstånd eller får man egentligen göra det..BRA FRÅGA Men hur funkar dessa fällor tar djuren skada när dom fångas eller hur funkar dom?

viseversa skrev 2008-03-25 20:48:33 följande:
    men nu verkar det som hyresvärden skiter i om det är vildkatter eller tamkatter han fångar och det kan väl ändå inte vara lagligt att ev avliva någon annan skatt?Julias mamma skrev 2008-03-25 20:46:08 följande:
Svar på tråden Lagligt att sätta ut katt fällor i bostads område?