• Straw

Är det någon som är bra på läkemedelsberäkning/matte?

Ex 1: Jag skall späda 1 ml Morfin 10mg/ml till styrkan 0,5 mg/ml. Hur många ml Natriumkloridlösning 9 mg/ml späder du med?

Ex 2: a; Späd 0,75 ml Ventoline 5mg/ml så att slutvolymen blir 2 ml. Med hur många ml späder du? (spädningsvätska Natriumklorid)
    b; Vilken styrka får spädningen du precis gjorde i uppgift a?

Är det någon här som kan visa hur man ställer upp för att räkna ut detta? Vet inte hur jag ska gå tillväga å behöver en slags mall för att få in tekniken.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Är det någon som är bra på läkemedelsberäkning/matte?
  • Dame72

Ex 1:
    19 ml
    1 ml Morfin 10 mg/ml skall bli 0,5 mg/ml.

10 mg/ml/x=0,5mg/ml 10/x=0,5 (10/0,5=x)

10/20=0,5
    Du har redan 1 ml och behöver tillsätta 19 för att få totalt 20 ml.
    10 mg i 20 ml är 0,5mg/ml

Ex 2
    Du har 0,75 ml och det ska bli totalt 2 ml
    0,75 + x = 2 (2-0,75=1,25)

Du skall späda med 1,25 ml koksalt

Du har 1 ml Ventolin som innehåller 5 mg verksam substans.
    Du tar 0,75 ml av 5 mg (5 x 0,75= 3,75 mg)
    Du har alltså 3,75 mg verksam substans i 2 ml vilket ger styrkan 3,75 mg på 2 ml som ger 1,875 mg/ml

Nu räknade jag snabbt och hoppas det blev rätt
    Fråga om du funderar över nåt....

• Straw

Hehe...ja, det gick snabbt. Inte så hemma på ekvationer men det kanske går om jag klurar ett tag. Tack så mycket för hjälpen iaf .
    Nu ska jag försöka gnugga de små grå.

• Straw

Aha...haha...tror jag fixade Ex. 1 iaf...wehooo...vilken uppenbarelse .

• Dame72

Det jag tyckte var himla svårt i början är det där att komma ihåg att själva läkemedlet faktiskt är 1 ml (i det här fallet).

Fick det alltid till att 10mg/ml spädes med 10 ml för att det ska bli 1 mg/ml. Men det är ju 9 ml det ska spädas med

• Straw

Eh? Oh my...är det inte 19 det ska spädas med?

Sedan i Ex 2b, kan man inte dela 5 mg/ml i den totala läsningens volym(2ml), så att det blir 2,5mg/ml. Alltså att spädningen har styrkan 2,5mg/ml. Eller blir det fel då?

• Dame72

Jo, i ditt räkneexempel är det det.
    Men ofta späder man ju Morfin till 1 mg/ml och då blir det ju 9+1. Till 0,5 mg/ml blir det 19+1.

I ex 2b så använde du ju 0,75 ml av den totala lösningen. Och då blir det ju 3,75 mg Ventolin som du har kvar (inte 5 mg).

• Straw

Ok..jaha.
    Tack och bock för hjälpen. Gav mig lite klarhet iaf.
    Ha en skön kväll.

• Dame72

Detsamma
    Jag ska fortsätta med lite ryggskador och subaracher och gud vet vad dom eg vill att vi ska skriva om

Svar på tråden Är det någon som är bra på läkemedelsberäkning/matte?