• Miss F

Någon som har läst matte C

Jag funderar att läsa matte C efter skolan för att komma in i min linje.
    Då nu till min fråga Är det svårt?
    har hört att matte B är svårare än matte C

• Svar på tråden Någon som har läst matte C
  • Laura05

Matte C är mest en fortsättning av Matte A. Många tycker att Matte B är knepigare just därför att den kursen innehåller så mycket nytt.
    Lycka till!

• Fluffguf

Det är svårt att säga om du kommer att tycka att det är svårt eller inte. Matte C innehåller mer abstrakt tänkande än de tidigare kurserna, men det är ju olika hur svårt man har för det. Men jag tycker inte att man ska låta bli att läsa en kurs för att man tror att den är för svår, jag tror nog att de allra flesta kan klara kursen, det handlar bara om hur mycket man behöver plugga!

• Hihi2

jag läser matte c och tycker nog att b-kursen är svårare. c-kursen är ju svårare än b-kursen men om man säger så här: det är större skillnad mellan a- och b-kursen än vad det är mellan b-och c-kursen.

• Paincake

Jag tyckte inte C-kursen var särskilt svår, men om det har gått ett tag mellan kurserna kan det bli svårt att komma in i tänket igen. Jag försökte läsa MaD på komvux, mer än ett år efter att jag avslutade MaC, men det gick i stöpet. När jag sedan läste tekniskt basår, där vi läste kurs B-E var det inga problem alls, i o m kontinuiteten.

Har du lätt för matte?

• lisalove

Matte C är något svårare än MaB, men jag tycker att den var såå tråkig. Bara massa grafer hela tiden. MaD däremot var rolig

• brokig

Det är ju jättesvårt att svara på utifrån dig. Jag tyckte tex att matte a och b var extremt enkla (mest repetition av högstadiet), men det finns ju massor av männsikor som inte klarar av dem ens med g. Av någon anledning så verkar många tycka att det är just derivatorna som är det svåra i c-kursen. Jag tror å andra sidan att många bara har fel inställning till att derivera. Man har fått för sig att det är svårt innan man prövat och sen omvärderar man det inte. Jag tycker inte att matte c var svår, men hade kämpigare med d och e.

Det har ju också betydelse vad man har för ambition med dem. Räcker det att klara kurserna eller ska man också ha mvg. Jag fick bara vg i d och e och tyckte därför att det var svårt att "klara".

• Post partum

Brokig- Du stal mitt svar på pricken. Vi verkar dessutom ha haft exakt samma betyg i alla mattekurserna ;)

• studentbruttan29

matte B är myyyyyyyycket svårare än alla de andra..tydligen den kursen som gör att de flesta hoppar av matten på gymnasiet.

• brokig

studentbruttan29: Svårare än matte d och e? Matte b är repetition av högstadiet, skrämmer betydligt färre än e-kursen som många av naturvetarna brukar välja bort...

• Post partum

Brokig- Fast e-kursen är ju inte lika svår som D om man ska rangordna dem. Det enda som jag tyckte var svårt där var de delar som byggde på d-kursen. Delen med imaginära tal var inte alls särskilt svår tyckte jag.

Matte B var ju verkligen extremt enkel. Tycker man att den är svår så lär man ju inte ha klarat sig igenom högstadiematten något vidare. Men det är det i och för sig långt ifrån alla som har...

• brokig

Emma: Där stal du mig De imaginära talen var inte särskilt svårai E-matten, men ack så mkt annat jag kämpade med.

• studentbruttan29

har läst matte A-E och matte B kursen har jag läst TRE hela ggr och ändå inte fått högre betyg än G. På de andra kurserna fick jag MVG och VG.

Jeeeeekla B-kurs ;o))))))

Svar på tråden Någon som har läst matte C