• Alexandra80

Ska brudparet betala brudtärnornas kläder och frisör???

Har har en fråga: Det är så att jag och min sambo ska gifta oss. En av mina förre detta tärnor ville att vi skulle betala hennes kläder och frisör. Nu undrar jag hur ni skulle göra?? Anledningen till att hon är förre detta är för att vi sa att vi inte hade råd och att dem andra inte hade nått emot att betala själva men det hade hon. Så då sa hon upp vänskapen. Bara nyfiken på hur ni andra skulle göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-25 21:44
    Jag har inga speciella krav till klänningarna för tärnorna. Det är bara färg. Annars är jag väldigt öppen för det mesta.
  • Svar på tråden Ska brudparet betala brudtärnornas kläder och frisör???
  • Mrs A

Om ni kräver att hon ska ha något väldigt speciellt på sig så tycker jag att ni ska stå för kostnaden. Om hon kan ha samma klänning/kläder på sig som hon ändå skulle ha haft på bröllopet så kan hon absolut betala det själv.

Vi gifte oss förra sommaren och min tärna sydde upp en klänning. Det var en klänning hon ändå ville ha och skulle använda på andra tillställningar, så hon betalade den själv. Vi gjorde klart det från början att hon fick bestämma helt själv vad hon skulle ha på sig (inom rimliga gränser) och att jag därmed inte skulle betala hennes klädsel.

Däremot betalade jag hennes make up för dagen och hade också betalat frisören om hon hade velat gå till en sån.

• Sarapa

Min pappa betalade min systers klänning. Min kompis klänning betalade jag, men den är min nu . Betalade även hårfrisörskan.

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elias & Leah.ღ ¸.?°´¯)
  • mammaNena

vi gjorde det, mest bara för att det kändes bra. man får liksom lite koll på det oxå. köper man deras kläder och betalar deras uppsättning, då har man verkligen nått att säga till om. Betalar dom klänningen själv, då kan man inte "tvinga" dom på samma vis att ha just den klänning man vill...
    Det är svårt det där!

• Pochahontas

Men gud! Vilken vän! Var ju kanske tur att hon visade sitt rätta jag innan bröllopet...

Jag tycker inte man kan generalisera sådär att man ska eller inte ska betala... Men om man som brud/brudgum har väldigt specifika krav på vad tärnor ska ha på sej, så kanske man ska tänka så långt att man får bekosta det själv. Jag menar, om du vill att din tärna ska ha en klänning som kostar 3000 - det finns ju dom som vill det - så får du kanske köpa den till henne. Det är ju inte många som har pengar till en sån dyr klänning...

Det ska ju faktiskt vara en ära att få vara tärna, och jag tycker din "vän" har ett jäkla sätt... Fast det är klart... Vilka krav hade du på summor som hon skulle lägga ut för sin klädsel?
    Att du skulle betala hennes frisör är ju helt vansinnigt. Varför skulle du göra det? Då kunde hon ju göra vid sitt hår själv om hon är så snål...

Men som sagt - har man inga orimliga krav på deras klädsel betalar man väl inte för den som brud/brudgum, men kräver man lite dyrare stass får man väl kanske räkna med att man får lägga till lite...

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • the devil wears CM

Jag anser att man ska i alla fall hjälpa till med att betala. Det är Ert bröllop och det är ni som har utformat bröllopet. Det hör väl till god ton att åtminstone betala frisören och dylikt.

Jag personligen hade dock aldrig förväntat mig att brudföljet skulle betala det själv utan hade budgeterat för det.

Men man får väl också vända på steken, det kanske inte var säkert att tärnan hade råd med klänning, skor, eventuella underkläder, hår och smink. Det är ganska mycket pengar att lägga ut för ett tillfälle.

Men det är ett hedersuppdrag att vara tillfrågad och man kanske kunde komprimissa?

Grattis till bröllopet.

• Alexandra80

Det var hon som ville bara så fint klädd. Visst det förstår jag men jag tvingar ju inte henne till det. Hon sa till mig att så är det att brudparet ska betala. Men jag är ändå glad för att jag fått se hennes rätt sida alltså hon var inte alls någon bra vän.

• Mickis74

Vi betalade håruppsättning och kläder åt min tärna och näbb.

• Gakka

För mig är det självklart att brudparet betalar iaf största delen av de utgifterna. Det är ju faktiskt hon som blivit tillfrågad att ställa upp som tärna på ERT bröllop, inte hon som bett er om at få vara det...
    Men det är ju upp till var och en...

• SeTa

Vi betalade hyra av klänning och frisör till min tärna. Eftersom jag ville bestämma vad hon skulle ha på sej så var det en självklarhet.

Svar på tråden Ska brudparet betala brudtärnornas kläder och frisör???