• Snusslan

Någon som har eller har haft Labrador?

Jag har en liten labbe (inte så liten längre) som är snart 7 månader gammal.

Han är helt sjögrön! Har haft andra hundar och dom har inte varit som denna.

Är labbar "jobbigare" som valp än andra hundar? Nån som har erfarenhet?

Han lyssnar och är duktig - inomhus. När vi kommer ut lyssnar han inte alls. Han ser oss inte och vi vågar inte släppa han längre för han sticker. Han biter i kopplet och han biter i våra armar.
    Det känns som att vi bara säger nej nej nej och bara skäller på honom hela tiden. känns inte roligt alls Ledsen
    När han är inne så har han börjat med att skälla hela tiden fast vi säger åt honom.
    Och han skäller inte för att han inte får uppmärksamhet för det får han i stort sätt hela tiden! Ändå känns det som att han inte är nöjd.
    Vi kör till skogen ca varannan dag så han får springa och spåra, men han är ändå inte nöjd när han kommer hem.

Hur länge håller detta i sig?

• Svar på tråden Någon som har eller har haft Labrador?
  • julafton

Labbar är väldigt aktiva speciellt unghundar. De måste få tänka med huvudet.

Ang din hund: Är det ett beteende som kommit helt plötsligt eller har det blivit värre och värre?

• Sara K

Min erfarenhet (min syrra föder upp) av labradorer är att dom faktiskt är skitjobbiga som valp/unghund!!! :=)
    Speciellt hanarna!
    Men du.. kämpa på, sen blir det en kanonhund! Första åren är pain in the ass, men sen har man igen all tid man lagt ner!

• enlitenbitkaka

Kan bara berätta om min egen svarta fara och nu, när han är lite över två år har precis börjat lugna ner sig. Annars var han överallt hela tiden, skitjobbig. Trotsig, envis men ändå ranglåg och lite "dum".

Aktiverar ni honom? Ni måste ge honom en uppgift, spåra, apportera, sök osv. Vår labbe går bra ibland på spår, har dock väldigt svårt att få fokus. Apportering däremot; fart fläkt och jäkligt kul tycker han, det är "vår" gren. Sök också.
    Detspelar ingen roll om niär i skogen en heldag, 20min i spåret gör din hund ändå dubbelt så trött.

Närmin labbe va yngre så hade han sin "grej" för sig....fick han ingen uppmärksamhet så började han moffa lite, morra och sen började skälla och studsa som en studsboll.....skitjobbigt men ignorera, det försvinner

Vill ni kika in hos mig? Inboxa så fixar jag det!
  • Snusslan

Hej!
    Ja vi aktiverar honom.
    Alltid när vi åker till skogen så får han sitta i bilen medans jag går upp i skogen och lägger spår åt honom. Och innan han får ta spåret brukar vi gå i ca 45 minuter så att det inte ska va så "lätt" för honom.

Vi försöker även lära honom att apportera men han är så rädd att vi ska ta den så han sticker med "dammisen" när han har tagit det.
    Vi gör det även här inomhus eftersom då kan han inte rymma. och då går det bra, men ute i det fria funkar det inte. Inte ens om man har godis..

Tack för svaret!

enlitenbitkaka skrev 2008-03-26 18:33:09 följande:
    Kan bara berätta om min egen svarta fara och nu, när han är lite över två år har precis börjat lugna ner sig. Annars var han överallt hela tiden, skitjobbig. Trotsig, envis men ändå ranglåg och lite "dum". Aktiverar ni honom? Ni måste ge honom en uppgift, spåra, apportera, sök osv. Vår labbe går bra ibland på spår, har dock väldigt svårt att få fokus. Apportering däremot; fart fläkt och jäkligt kul tycker han, det är "vår" gren. Sök också. Detspelar ingen roll om niär i skogen en heldag, 20min i spåret gör din hund ändå dubbelt så trött. Närmin labbe va yngre så hade han sin "grej" för sig....fick han ingen uppmärksamhet så började han moffa lite, morra och sen började skälla och studsa som en studsboll.....skitjobbigt men ignorera, det försvinner
  • Snusslan

Det har blivit mer o mer Glad

julafton skrev 2008-03-26 17:27:14 följande:
    Labbar är väldigt aktiva speciellt unghundar. De måste få tänka med huvudet.Ang din hund: Är det ett beteende som kommit helt plötsligt eller har det blivit värre och värre?
  • Miew

Jag föder upp labradorer och de är extremt jobbiga och krävande som valpar. Och hanar kan vara det upp till tvåårsåldern. Jag har haft den oturen att de tre senaste valparna vi haft har varit riktiga gnagare och ätit upp allt de kommer över.
    Har ni en bur till hunden?
    Hur mycket är han ensam?

Viggo & Grys mamma
  • Snusslan

Ja jag hoppas det :)

Tack för svaret!

Sara K skrev 2008-03-26 17:32:02 följande:
    Min erfarenhet (min syrra föder upp) av labradorer är att dom faktiskt är skitjobbiga som valp/unghund!!! :=)Speciellt hanarna!Men du.. kämpa på, sen blir det en kanonhund! Första åren är pain in the ass, men sen har man igen all tid man lagt ner!
  • Snusslan

Nej vi har ingen bur till honom.
    Jag jobbar natt och min sambo skift så han är nästan aldrig ensam.
    Han är bara ensam om vi är och handlar eller om vi ska nånstanns. Alltså inte alls ofta. Och när han är själv hemma så sover han bara. Han har aldrig gjort nått "dumt" när han har varit ensam *peppar peppar*

Miew skrev 2008-03-26 18:52:26 följande:
    Jag föder upp labradorer och de är extremt jobbiga och krävande som valpar. Och hanar kan vara det upp till tvåårsåldern. Jag har haft den oturen att de tre senaste valparna vi haft har varit riktiga gnagare och ätit upp allt de kommer över. Har ni en bur till hunden?Hur mycket är han ensam?
  • Miew

En bur kan vara riktigt bra. Det är en trygghetskänsla de får om de är där. Det blir inte så mycket att vakta utan det blir ett mindre utrymme och de slappnar av.
    Hur mycket kastar ni pinnar och bollar till honom?

Viggo & Grys mamma
  • Snusslan

Vi kastar inga pinnar. Kastar boll ibland men mest för lekens skull utomhus.

Miew skrev 2008-03-26 18:56:09 följande:
    En bur kan vara riktigt bra. Det är en trygghetskänsla de får om de är där. Det blir inte så mycket att vakta utan det blir ett mindre utrymme och de slappnar av. Hur mycket kastar ni pinnar och bollar till honom?
Svar på tråden Någon som har eller har haft Labrador?