Babyskyddet på höger eller vänster sida i baksätet?
Ni som har valt att han babyskyddet i baksätet. Vilken sida har ni valt att ha babyskyddet på? och varför? Finns det någon skillnad i säkerheten att han den på ena eller andra sidan?
Ni som har valt att han babyskyddet i baksätet. Vilken sida har ni valt att ha babyskyddet på? och varför? Finns det någon skillnad i säkerheten att han den på ena eller andra sidan?
Vi har vårt till höger. Ingen aning om varför, det bara blev så :)
lättast att ha det bakom passagerar stolen då man inte ändrar den lika ofta som förarstolen, men säkrast är i mitten bak om du inte har en stol med bas då det kan bli problem att sätta in den pga kardanaxeln!
På passagerar sidan, för om du parkerar längs en gata kommer trafiken att åka bakom ryggen på dig, det är säkrare att stå på trottoaren.
Jag skulle nog sätta det till höger om mig men vet inte varför men tycker det känns bäst... vårat är flyttbart så skulle jag sitta på passagerar sidan så skulle jag nog byta till vänster.. men har det är vad som känns bäst.
omman stannar i tex trafikljusen så kan man ju tvär tittatill bebisen om man har den på höger men inte om man har den bakomsig!
Kottens mor 82 skrev 2008-03-25 23:28:01 följande:
Kottens mor 82 skrev 2008-03-25 23:28:01 följande:
men säkrast ur bilsynpungt är i mitten bak, där är man mässt skyddad
Vi hade det på passagerarsidan, så att man lättare kunde kolla till bebisen om man stannade till än om man hade bebisen bakom sig.
Mitten! Dels säkrast platsen och dels att den tar minst plats på det viset.
ja hade satt bebis i mitten bak och haft en sån nackstödspegel oxå så man ser men om man får tvillingar så vet jag inte vart jag skulle sätta nr 2, förmodligen höger bak
Endera mitten bak eller på passagerarsidan så att säga. Detta på grund av att en av de vanligaste olyckstillfällena är omkörningsolycka vid vänstersväng på vanlig landsväg.
Exempel: Du ska göra en vänstersväng, någon bakom gör en omkörning utan tillräcklig sikt, denna bil träffar din bil i vänster sida när du håller på att svänga, ofta bakom föraren.
Vi har barnstolen på högersida pga av att sambon är lång och måste ha stolen längst bak när han kör. Så passagerar stolen ändras aldrig.
Vi har alltid haft sonen i baksätet och han har suttit på vänster sida. Då d$et bara är jag som kör och sambon vill sitta långt bak med sit$t säte. Men nu får vi en till som vi måste sätta bakom honom
Kommer att ha babyskyddet i mitten i båda bilarna.
I min bil sitter stora sonen i fram och i andra sitter han på höger sida bak.
På höger sida, pga av det som andra har skrivit. Då står du på trottoaren och inte mitt i vägen, men även av säkerhetskäl. Där sitter sonen även än i nästa bilbarnstol eftersom han då kan ställas ner på trottoaren när jag lyft ut honom. Tyvärr har vi bara tvåpunktsbälte i mitten, så vi fick inte ha vår stol där.
Skaffa en spegel så ser du barnet alldeles utmärkt i backspegeln. Finns bl a. på Babyproffset och är värt varenda öre.