• LittleMissN

Orolig, någon som har ett lugnande svar?

Fick akut i fredags operera bort en kindtand pga kraftig inflammation... Och för att den  spruckit två dagar tidigare.. Hur som haver så fick jag Panocod utskrivet av tandläkaren som sade åt mig att äta dessa under tiden jag har ont...

Har ätit dem i 5 dagar nu och är orolig att det kan skada barnet...
    Hon sa att det skadar inte under kort sikt, men hur länge är denna korta period då? Jag har fortfarande ont men det börjar lägga sig och jag äter inte allt för många per dag...

Massa tankar som snurrar i huvet och längtar så mycket till rutin ul bara för att veta att den lill* mår bra!

Jag är gravid i v.14+5....

Tacksam för svar! Kram Nath

• Svar på tråden Orolig, någon som har ett lugnande svar?
  • Tingen

Kort sikt är för mig 1-2 veckor inte längre, men ring BM i morgon och rådgör med henne

我爱你爱人
  • Stora Gosan

kan du inte trappa ner till alvedon eller panodil tror du?

Kolla upp din medicin på fass...kanske det står något där...

LittleMissN skrev 2008-03-25 23:43:04 följande:
    Fick akut i fredags operera bort en kindtand pga kraftig inflammation... Och för att den  spruckit två dagar tidigare.. Hur som haver så fick jag Panocod utskrivet av tandläkaren som sade åt mig att äta dessa under tiden jag har ont...Har ätit dem i 5 dagar nu och är orolig att det kan skada barnet...Hon sa att det skadar inte under kort sikt, men hur länge är denna korta period då? Jag har fortfarande ont men det börjar lägga sig och jag äter inte allt för många per dag...Massa tankar som snurrar i huvet och längtar så mycket till rutin ul bara för att veta att den lill* mår bra!Jag är gravid i v.14+5....Tacksam för svar! Kram Nath
  • Ellekan

En Panocod är som en Alvedon med en tillsats av kodein. Kodein är ett sk morfinderivat, alltså en sorts förändrat morfin. Vid läng tids användning kan det göra att fostret/bebisen får abstinens när mamman slutar använda medicinen.

Jag har svårt att se att det skulle kunna hända på säg en dryg vecka, elle två. Vill du, men nu spekulerar jag lite, skulle du kunna trappa ut det dvs om du tagit flera om dagen hittills kan du mot slutet ta tex bara till natten om det är då du har mest ont. Man kan då tänka sig att fostret får en sorts avvänjning. Men detta är förstås inget vetenskapligt svar. Tror att det är bäst att sluta ta när du inte har lika ont längre. Du kan ju prova och se om två Alvedon à 500 mg hjälper lika bra.

• Ellekan

Maxdos Alvedon är två vanliga 500mg Alvedon fyra ggr per dygn. Det kan man stå på LÄNGE. Skriver detta för att många inte brukar våga ta full dos. Om fulldos hjälper finns ingen anledning att ta Panocod/Citodon.

• LittleMissN

Tack för era svar! Jo jag har allt börjat trappa ner, från 6 tabl/dygn till 3 tabl/dyg....
    Ska hoppa över till att endast ta alvedon från och med imorgon, har tagit panocod nu till natten...

Jo, så tänkte jag med, jag menar det börjar ju bli lindrigare nu!
    Jag kan säkert stå ut med den värken som är kvar med bara alvedon!

Godnatt! Kram Nath

• Ellekan

Det många inte tänker på är att man kan ta en Panocod tillsammans med en Alvedon för att få full alvedondos så att säga. (500 mg från Panocod och 500 mg från alvedon).

Svar på tråden Orolig, någon som har ett lugnande svar?