• vichy

Tänderna går sönder...

Hej! Jag undrar om det är någon som har råkat ut för samma problem som jag.

På en månad har jag lyckats bita sönder två tänder. Min tandläkare säger att man inte kan göra något mer än att göra en provisorisk lagning eftersom jag är gravid. Efter förlossning väntar rotfyllning... usch.

Fattar inte varför mina tänder rasar sönder!! Kan ju lungt säga att det känns jobbigt.

Skulle vara spännande att höra om någon har en teori varför det händer just nu, kan det vara pga. graviditeten??

Är i v. 32 just nu och mår för övrigt bra.

• Svar på tråden Tänderna går sönder...
  • LjuvligaJulia

Tror de beror enbart på att du är gravid...man vet ju att tandköttet blir blödigare o jag har för mig att min mamma (hon e tandhygienist) har sagt att man ska va extra försiktig med vad man biter i oxå under en grav.

• madigan

samma för mig ,har bitit sönder 2 tänder.

• ma ma

Jag har fått rotfyllning och flera tandreparationer som gravid. Varför skulle man behöva vänta till efter förlossningen?

• CarlHerman

Jag är tandhygienist och är skeptisk till att det bara skulle bero på graviditeten. Tänderna blir inte mer porösa så snabbt. Det som kan hända under en graviditet är framförallt 1. att man småäter pga illamående och därför har högre kariesrisk. Men det tar tid för hål att utvecklas. 2. tandköttet kan bli mer lättblödande (inflammation) men det brukar gå över.
    Hade du stora fyllningar i tänderna sen tidigare? Då går de ju lätt sönder.

• EmsanPemsan

jag ska till tandläkaren idag på akuttid har fått en inflammation i tandköttet som gör nått så fruktansvärt ont! Värsta jag vart med om näst efter förlossning
    Inge kul alls..tror också de har med graviditeten att göra är gravid i v.34

• madigan

min tandläkare sa att kanterna blir vassare och då går dom lättare sönder.

• nyttigen

Jag har ärvt min mors rötna tänder (ja, rötna, dom faller isär). Mindre kul då det verkligen kommit fram efter mina graviditeter hur mitt ätande under illamåendeperioderna påverkat dom.

Blä. Jag har inte mått mycket illa och aldrig kräkts, men som många har jag ju småätit för att hålla illamåendet i shack och dom korta perioderna det gällt har ställt till stor skada.

Så efter varje graviditet har jag fått laga hål och efter den senaste blev det en rotfyllning. Krasst nog väntar jag mig att det blir fler hål att laga eller tom en rotfyllning till efter denna.

Jag borstar tänderna, men det har inte hjälpt mig. Jag hoppas bara att mina barn ärvt och ärver sin fars tänder...

• vichy

Tack för alla svar!! Det är ju på något sätt en liten tröst att höra att fler har råkat ut för samma problem.

Epic: Japp har flera fyllningar i nästan alla mina tänder så jag vet ju att jag har kassa tänder sedan tidigare men det känns precis som om detta skulle ha med graviditeten att göra. Det verkar lite väl konstigt att två tänder bara rasar i bitar inom loppet av så kort tid.

Ma ma: Jag bor i Hongkong och här är det super försiktiga med ALLT som rör gravida då de är rädda att göra något som skulle kunna resultera i att de åker på en stämning därför vill de ej göra något åt mina tänder, mer än att lägga på ett provisoriskt skydd. När jag först försökte boka tid så ville de inte ens ta emot mig då jag sa att jag var gravid. Då blev jag förbannad och frågade om de tyckte jag skulle gå med ett stort gapande hål i munnen i 2 månader till.

• CarlHerman

Nja tänder med mycket fyllningar går sönder. Så är det. Fyllningar håller i genomsnitt bara några år så har man många så är det inte så konstigt om två går sönder under samma graviditet.
    Konstigt att de inte vågar laga tänder på gravida, det är inte farligt. Då borde de ju också ta på sig ansvaret om man får mer problem under tiden.

Nyttigen: Man ärver egentligen inte tandkvalitet på det sättet, utan framförallt vanor.

• voice

Jag jobbar också med tandvård och måste säga att jag skulle svarat precis som Epic

• nyttigen

Epic: flera i min mors familj har dåliga tänder och hon har fått svaret att det är arv. Vet ju inte hur det fungerar, men eftersom detär många is amma familj som drabbats så...

Tänderna sköts, det är vi noga med. Speciellt som vi vet att det ofta blir hål och dom ramlar sönder.

• vichy

nyttigen: Det är faktiskt samma i min familj. Både min mamma och pappa har dåliga tänder och har haft många hål precis som mig och min syster i sin tur. Vi har absolut inte dålig tandhygien, fick aldrig dricka läsk och hade lördagsgodis som små. Klart jag är lite slarvigare nu då jag dricker ganska mycket coca-cola som ju inte är det bästa för tanden. Jag var bensäker på att man kunde ärva kvalitet på tänder. Fast det är ju toppen om det inte är så för då slipper kanske mina barn få dåliga tänder pga. mig.

• enele

Jag har haft problem med tänderna i flera veckor. Det är fyra stycken tänder som värken, men till och från är jag öm i varenda tand. Jag undviker tandläkaren in i det längsta... Igår kväll började tandvärken igen och jag borde göra något åt den där trasiga tanden, men jag hoppas att den ramlar bort och att jag slipper gå till tandläkaren.

• Mirage

jag var också väldigt tandläkarrädd och undvek tandläkaren i ett antal år, men sen i början av denna graviditeten gick en tand av, och då gick jag iväg till tandläkaren, och jag är såå lycklig att jag gjorde det..så min tand lagades provosoriskt, och ska lagas ordentligt i April. Har varit på en undersökning också där det konstaterades att jag inte hade några hål! Man tycker det är så lättande när man varit hos tandläkaren, även om man är halvt hysterisk innan (för min egna del)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tindra 061008 Bebisens BF 080604♥¸.?°´¯) ♥
  • BunnyBrown
    vichy skrev 2008-03-26 11:37:38 följande:
    nyttigen: Det är faktiskt samma i min familj. Både min mamma och pappa har dåliga tänder och har haft många hål precis som mig och min syster i sin tur. Vi har absolut inte dålig tandhygien, fick aldrig dricka läsk och hade lördagsgodis som små. Klart jag är lite slarvigare nu då jag dricker ganska mycket coca-cola som ju inte är det bästa för tanden. Jag var bensäker på att man kunde ärva kvalitet på tänder. Fast det är ju toppen om det inte är så för då slipper kanske mina barn få dåliga tänder pga. mig.
    Klart man kan ärva tandkvalitet!
  • Ms milla

Jag rotfyllde en tand förra graviditeten och samma tand bet jag totalt sönder för någon vecka sedan så de drog ut den!!! de höll på i 1 timme och borrade sönder den för att slita ut den i bitar! den var så skör och konstig! :-S

• Ms milla

glömde säga att jag är gravid i v 39 nu!

• vichy

Ms Milla: Så du har ingen tand där nu då?? Kommer du att sätta in en krona eller klara du dig utan den? Stackare!!

• Snart sommar

Nyttigen här, har bytt nick.

Ja, jag tror inte vi är den enda familjen som har dåliga tänder trots skötsel så jag tror inte det är enbart vanor som gör det.

Men jag hoppas att mina tänder iallafall ska hålla ihop. Mammas började ramla isär när hon var runt 30 och där är jag nu.

• Ms milla
    vichy skrev 2008-03-26 14:05:11 följande:
    Ms Milla: Så du har ingen tand där nu då?? Kommer du att sätta in en krona eller klara du dig utan den? Stackare!!
    Just nu är det bara ett stort hemskt hål!  jag grät som en galning när de sa att de skulle dra ut den.. men vi ska diskutera alternativ när det läkt igen å så.. det syns inget när jag ler eller så men det är en av de största kindtänderna som man använder mest! riktigt tragiskt!
Svar på tråden Tänderna går sönder...