• Smultronet12

Recept med bananer

Har massor med bananer hemma och vill ha smarriga recept med banan i, kanske banankaka eller nåt annat gott!

• Svar på tråden Recept med bananer
  • Vaniljlatte

ur "två systrar söta". Ett recept utan så mycket socker eller fett. .-)

1. smält 50 g smör, mosa 2 mogna bananer med 1,5 dl socker och rör i 1 ägg, 4 msk creme fraiche samt smöret.
    Blanda 2,5 dl vetemjöl med 1 tsk bakpulver och 1 tsk bikarbonat och rör i smeten.

2. Häll en tredjedel av smeten i en annan skål och rör ner 3 msk kakao. tillsätt 1 tsk vanilsocker och 1 dl kokos i den ljusa smeten.

3. Smörj en form och häll i lite kokosflingor, varva de båda smeterna och dra lätt med en gaffel så de blandar sig lite.

4. skiva en banan och lägg på toppen av smeten. grädda i ca 30 min i 175 grader. Ät. Njut!

• Smultronet12

Mmm, det där lät supergott. Den ska jag nog baka med barnen i eftermiddag! Tack!

• Vaniljlatte
    Smultronet12 skrev 2008-03-26 08:16:01 följande:
    Mmm, det där lät supergott. Den ska jag nog baka med barnen i eftermiddag! Tack!
    Ja gör det, den är supersmarrig
  • Janssonkatten

denna ska jag spara =)

• Janssonkatten
    Vaniljlatte skrev 2008-03-26 08:13:51 följande:
    ur "två systrar söta". Ett recept utan så mycket socker eller fett. .-)1. smält 50 g smör, mosa 2 mogna bananer med 1,5 dl socker och rör i 1 ägg, 4 msk creme fraiche samt smöret. Blanda 2,5 dl vetemjöl med 1 tsk bakpulver och 1 tsk bikarbonat och rör i smeten.2. Häll en tredjedel av smeten i en annan skål och rör ner 3 msk kakao. tillsätt 1 tsk vanilsocker och 1 dl kokos i den ljusa smeten.3. Smörj en form och häll i lite kokosflingor, varva de båda smeterna och dra lätt med en gaffel så de blandar sig lite. 4. skiva en banan och lägg på toppen av smeten. grädda i ca 30 min i 175 grader. Ät. Njut!
    GUD VAD GOD DEN VAR!!!
  • Janssonkatten

jag slängde för övrigt ner några bitar vit choklad med vaniljsmak i smeten!

• Fru Indosaurie
    Janssonkatten skrev 2008-04-02 17:52:51 följande:
    jag slängde för övrigt ner några bitar vit choklad med vaniljsmak i smeten!
    sånt här tror jag inte att man ska läsa när man är hungrig..
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
Svar på tråden Recept med bananer