• Anna1982

Så det är dääärför jag har gått upp i vikt (hormonspiral)!

Jag undrade varför jag helt plötsligt börjat gå upp i vikt då jag inte ändrat kost eller motionsvanorna, sen kom jag på att jag ju satte in en hormonspiral 15/1.

Någon annan som gått upp? Slutar det eller fortsätter det bara? Måste man banta bort dem om man tar ut den eller försvinner de av sig själv?

• Svar på tråden Så det är dääärför jag har gått upp i vikt (hormonspiral)!
  • Anonym (Flottig)

Jag har gått upp ca 5 kg på de två år jag ´haft min. Innan gick jag inte upp i vikt om jag så levde på fett och godis. Tror absolut att spiralen påverkat!
    Dessutom har jag fått finnar och fett hår och humörsvängningar, så nu åker den ut!

• Imox

gick inte upp nått med min men är ju olika från person till person

• Puck76

det har jag inte ens tänkt på. men så är det kanske...
    hade en i 4,5år innan vi blev gravida, gick under de åren upp ce 7kg. nu har jag haft en sen i slutet av okt, och jag har gått upp ca 5kg sen dess. har skylt på jul och nyår och nu påsk, men det kanske inte är hela sanningen då!

• Anna1982

Jag har gått upp lite mer än 1 kg per månad, det skulle ju sluta riktigt illa om det fortsatte så tills man tog ut den. Åh synd att det är ett sånt bök med in och utsättning bara... Tror ni att man får tillbaka pengarna om man tar ut den?

• Imox

nej du får inga pengar tillbaka....
    uttagningen är dte inge bök med bara boka tid

• Anna1982

Vill på något sätt ge den lite tid ändå då jag tycker att det är bök med BM besök!

Någon med fler erfarenheter av viktökning? När stannade det? Hur mycket?

• Anonym

Men visst får man pengarna tillbaka? Min BM sa att om det inte funkade inom ett halvår skulle jag lämna tillbaka den. Se till att spara kvittot sa hon.

Jag tycker inte jag har gått upp, däremot har jag fått ett enormt godis/sötsug! Har bara haft den ca 4 veckor.

• Puck76

som jag minns det får man halva summan tillbka om man drar den inom 6mån och har kvittot kvar. vilket jag inte tror jag har...
    enl fass så är viktuppgång en ganska vanlig biverkning (mellan 1-10 av 100får det) så det är inte helt ovanligt.
    jag ska i alla fall prata med bm, har som sagt gått upp 5kg sen jag satte i den, och det är ca 1kg/mån, vill inte att det ska fortsätta så, va nöjd med min vikt efter barnen och nu gått upp så mycket igen. inte kul alls! så troligen drar jag min.

• Anna1982

Nej det är ju verkligen inte kul, om man inte vet om det stannar upp eller inte! Hör av dig om vad hon sa!

• Jennyrockar

Jag har oxå gått upp i vikt, fått fett hår å finnar sen jag satte in levonova!
    Sexlusten har minskat MARKANT och jag har märkt att humöret är sämre oxå.

Jag har haft oregelbundna blödningar, enormt mkt flytningar å inte nån kolla alls på mensen sen jag satte in den för ca 1 år sen!

Ja nu ska den ut, får byta till kopparspiral ist!

Just because I ROCK doesnt mean Im a stone!!
  • Anonym

Jag lever på hoppet! Hade p-spruta förut och det funkade inte alls. konstanta blödningar och NOLL sexlust!

Sexlusten känns bra nu (med hormonspiral), men blödningarna är så där... hade ett uppehåll på 2 dagar, innan det drog igång igen! men som sagt, jag hoppas verkligen att det stabiliserar sig.

Någon som haft strul i början och sen fått regelbunden mens eller kanske tom blivit av med mensen?

• burret84

Anna1982 skrev 2008-03-26 10:15:36 följande:
    Jag har gått upp lite mer än 1 kg per månad, det skulle ju sluta riktigt illa om det fortsatte så tills man tog ut den. Åh synd att det är ett sånt bök med in och utsättning bara... Tror ni att man får tillbaka pengarna om man tar ut den?
    Pröva kopparspiral, jag har själv kopparspiral o har inte gått upp någonting dessutom e den gratis oxå.
  • Anonym (Toppen!)
    Anonym skrev 2008-03-30 16:23:02 följande:
    Jag lever på hoppet! Hade p-spruta förut och det funkade inte alls. konstanta blödningar och NOLL sexlust!Sexlusten känns bra nu (med hormonspiral), men blödningarna är så där... hade ett uppehåll på 2 dagar, innan det drog igång igen! men som sagt, jag hoppas verkligen att det stabiliserar sig.Någon som haft strul i början och sen fått regelbunden mens eller kanske tom blivit av med mensen?
    Jag hade väldigt oregelbundna blödningar i ca 4 månader men sedan försvann mensen i princip helt, har väl haft 3-4 blödningsdagar totalt på 1,5 år.

Har inte gått upp i vikt heller - så jag tycker att hormonspiralen är kanon!
  • Puck76

bm-rapport:
    tydligen är det ganska vanligt med viktuppgång, mellan 1-10% går upp. vanligtvis gör man det under de första 6-12månaderna, och sen stabiliseras det, men de flesta har väldigt svårt för att gå ner igen så länge man har spiralen i. dessutom ökar sockersuget för många av hormonerna.
    och hon trodde att mina finnar (ser ut som en pubertal tonåring alt nygravid ) oxå berodde på spiralen. så min ska ut!

• tea1982

Viktuppgången vid Levonova beror ju på att på vissa så fungerar den aptitstimulerande... personligen var jag hungrig nästan hela tiden under tiden som jag hade min hormonspiral och fick moodswings utav helvetet, men jag åt inte mer än vad jag brukar och gick inte upp, däremot åkte spiralen ut för någon månad sen för jag ORKADE inte bli jätteledsen över nyheter i tidningen, gråta för minsta lilla barn, bröllop, sjukdom, etc och blir tokarg på ingenting..

• Anna1982

Jag ringde också till bm nu, frågade lite om viktöknng och humörsvängningar (som jag har haft) men till mig så sa hon att de inte brukar se så många som går upp i vikt utan hon trodde nog att det var av andra orsaker. Eftersom att mitt humör nu har börjat stabilisera sig lite så tyckte hon att jag skulle prova att ha den lite till så ja, jag lyder snällt!

Jag hade nog valt kopparspiralen om det inte vore för att jag alltid har haft mycket blödningar vid mens och långvariga, så min bm trodde att jag skulle få det ännu besvärligare vid mens. Nu har jag ju knappt mens så det är ju iallfall en fördel med hormonspiralen!

• Jennyrockar

Ja jag har haft ett helvetiskt sockersug sen jag satte in den, nästan så att det bara har blivit värre å värre, som en drog! Jag väntar bara på att det ska komma NÅN sorts blödning så jag kan gå på drop-in å ta ut den.

Jag har j haft AS-mkt blödningar sen jag satte in den för typ ett år sen å bara för det så kommer det INGET på över en vecka nu!*morr*

Just because I ROCK doesnt mean Im a stone!!
  • bubba624

Satte in Kyleena spiral för ca 1,5 år sedan, brukar ha bra självkänsla och förtroende i vanliga fall och må bra, men sista veckorna har jag börjat funderat varför jag är låg, ingen sexlust och som sagt känt mig så oattraktiv och har kommit fram till att det mest troligt är den som spökar.
    Jag har gått upp mycket i vikt vilket har medfört bristningar på magen, stora porer, problem med acne och fett hår. Med alla dom grejerna som upp kommit pågrund av spiralen så känner man sig inte snygg eller sexig så sexlivet har varit obefintligt samtidigt som man inte har haft någon lust heller. 
    Och dom gånger man väl kommit till ?skott? så blöder jag direkt efteråt. Det är även fel på allt och alla runt om mig, jobb, partner och vänner? alltså jag har verkligen ballat ur av dessa hormoner.

Aldrig mer kommer jag sätta in nått sånt här, nu får det bära eller brista?

Men är det någon som känner igen sig i det här? att man känner sig ?ful?, blir en ?häxa? och ja ni fattar!

• Anonym (LaX)

Ja, det är hormonerna i den! Jag åt P-piller och gick upp av de hormonerna. Slutade då direkt. Att bli tjock är ingen biverkning jag kan acceptera helt enkelt. Det är samma hormoner i alla preventivmedel och därför går man upp i vikt av samtliga (förutom kondom

Dessutom dog min sexlust totalt. Visste inte att det var så preventivmedel fungerade - man slutar vilja ha sex och därför blir det inga barn gjorda och det är 100 % säkert?

Nä, inget för mig då dessa 2 biverkningar gör att det inte är värt det.

• Anonym (Krummelisa)
    Anonym (LaX) skrev 2022-05-11 03:18:59 följande:

Ja, det är hormonerna i den! Jag åt P-piller och gick upp av de hormonerna. Slutade då direkt. Att bli tjock är ingen biverkning jag kan acceptera helt enkelt. Det är samma hormoner i alla preventivmedel och därför går man upp i vikt av samtliga (förutom kondom

Dessutom dog min sexlust totalt. Visste inte att det var så preventivmedel fungerade - man slutar vilja ha sex och därför blir det inga barn gjorda och det är 100 % säkert?

Nä, inget för mig då dessa 2 biverkningar gör att det inte är värt det.

Alla P-medel fungerar så. 

Klitoris krymper, man blir inte lika våt, inte lika svullen vid sex. Därav känner man ju såklart mindre med och det blir mindre trevligt. 

Man blir mindre kåt. 

Svar på tråden Så det är dääärför jag har gått upp i vikt (hormonspiral)!