• lindaha

Kan hon ha fått köldskador?

Jag lät min 6 månaders dotter ligga ute och sova i ca 2 timmar 2 dagar i rad när det var runt 0 grader ute, kanske nån minusgrad?
    Hon låg i sin fleeceoverall plus en åkpåse så hon hade det varmt och skönt. Men hennes ansikte var helt oskyddat.

Hon sov jättebra men sambon blen orolig att det skulle vara för kallt för henne.

Nu har hon fått jättetorra kinder och de är lite rödaktiga och fnasiga. Jag tänkte väl inte mer på det. Jag smörjde in dom med lite olja så det skulle bli bättre.
    Men sen så kläckte sambon ur sig igår att hon kanske hade fått köldskador när hon låg ute och sov. Och sen dess kan jag inte släppa det.
    Är det möjligt att hon fick köldskador på kinderna eller är de bara lite torra?

• Svar på tråden Kan hon ha fått köldskador?
  • Mizz Turko

de är nog bara lite torra, kölskador hade sett värre ut. Har ni prövat med Mildison?

• JenJa

Jag tror att de är torra....

Jag har haft dotter ute i vagnen timtal också även när det varit -20 grader. det har faktiskt funkat. men jag har en bra åkpåse...men jag tror att din dotter klarar sig jätte bra med det hon har också...det är ju inte så kallt nu....

• Hannah76

Jag tror bar hon har blivit lite torr. Det blir vi ju alla ibland, med temeraturväxlingar o dyl.

• lindaha

skönt att höra, man blir ju lite orolig!

Nej ingen mildion, kanske skulle prova det? är det en kräm?

• Zharmy

Hej.
    Min lilla Léa är också röd om kinderna och har lite prickar också samt torr och rött men det e nog bara torrhet och kylan som gör det. Inte KÖLDskador iallafall :)

Det är bra om barna är ute o sover, friskt luft och de sover betydligt bättre o längre.

• Birgitta2

Köldskador visar sig i vita fläckar som knappt har någon känsel. Och köldskador kan hon knappast fått heller när det bara är nån minusgrad och dessutom är väl inpackad.

Tvätta henne inte i ansiktet på morgonen när det är kallt. Smörj heller INTE i ansiktet direkt innan utgång, utan gör det på kvällen eller när hon skall vara inne några timmar. Den fnasiga huden beror enbart på väderleken. Vinterluft är riktigt torr luft.

• lindaha

Tack för alla svaren, ni har lugnat ner mig.
    Det är nog bara lite torra kinder det handlar om trots allt.

• Jappen

Jo, det är köldskador hon har fått..
    Undrar om ni smörjde in hennes ansikte morgonen innan hon låg ute?
    Man ska absolut inte smörja in barnansikten med olja om de ska utsättas för köld, så fort det blir minusgrader ska man INTE alls smörja barnens ansikten på morgonen eller under dagen- det täpper till och kör att huden inte kan andas, då blir huden köldskadad- därav röda och fnasiga kinder.
    Däremot kan man smörja med nån kräm typ. Mildison kvällen innan om man känner att det behövs...
    Lycka till!!

• Hannah76

Det är varmare i vagnen än man tror, häng in en termometer i suffletten och kolla. *L*

Svar på tråden Kan hon ha fått köldskador?