• Våfflan75

Hur länge kan man träna Bodypump?

Hej, jag är i vecka 15 och undrar om någon vet om det är ok att träna Bodypump och i så fall hur länge till? Jag är i v. 15 som sagt och mår bra för det mesta. Tränade en hel del spinning och pump innan jag blev gravid och vill gärna fortsätta så länge jag kan och orkar. Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur länge kan man träna Bodypump?
  • tristania

Oftast känner man sånt själv. Har du inte ont någonstans, så är det bara att fortsätta, men ha inte för tunga vikter......

• thinkinggirl

hej, jag tränar också bodypump, är i vecka 22. Får ont i bäckenet i en av låtarna när man ligger på rygg, men om jag har benen i luften då känns det bra. men som du säkert vet så ska man inte ha för tunga vikter och känna efter i kroppen, känns det lustigt eller obehagligt, gör inte den övningen. Vet en (mycket vältränad) tjej som ska få barn i maj och hon tränade i alla fall förra veckan så känns det okej kan du nog träna ett tag till.. Jag ska försöka så länge jag orkar och kan. Vissa övningar blir lite svårare nu när magen börjar växa ;)
    Lycka till med träning och graviditet.

• Lillnäsa

Hej
    Jag är i vecka 29 och tränar fortfarande body pump. Men jag vet inte hur länge till jag ska köra på, magen är liksom i vägen nu :)
    Det man ska tänka på är att undvika att träna de raka magmusklerna, inte heller utfall när du har kommit en bit in i graviditeten. Välj andra övningar, det gör jag.
    Och att tänka på att träningen under graviditeten handlar om att underhålla musklerna så att du inte använder för tunga vikter.
    Kör på så länge det känns bra. Lyssna på kroppen!

• Little Lady In red

Gör ingenting som gör ont! För att inte få ont i korsryggen kan du höja upp brädan i huvudändan och lägga en liten handduk i svanken. När du inte känner att det är bekvämt med magträning längre, byt ut övningarna mot knipövningar och rumplyft!

Jag jobbar som Body Pump-instruktör och tränade själv BP till vecka 38. Så länge det känns bra är det bra! Lycka till

• nexie

Jag körde till v 30 då gick träningskortet ut och jag ville inte köpa ett nytt då direkt, annars hade jag nog kunnat ett tag till....

• Noretstar

Känn efter hur det känns. Ta aldrig för tunga vikter. Och sen finns det vissa övningar som man inte rekommenderar. T ex träna raka magmuskler skulle man tydligen inte. Senare i graviditeten ska man undvika övningar som man gör liggande på rygg (pga blodcirkulationen), och såna övningar som inte är symmetriska dvs där benen inte är i samma position, ska man inte göra om man har foglossning (i Body Pump är det t ex utfall).

• lilla apa

Jag tränade pump till v 32 men minskade vikterna hela tiden och slutade ganska tidigt med situps och sånt. Sen blev magen i vägen och kroppen sa stopp, så nu cyklar jag istället. Det är ju inte lika kul men lättare än att promenera till exempel. Bara man lyssnar på kroppen och barnmorskan tror jag man klarar sig ;)

• Yran

Jag tränar både bodypump, spinning, instruerar poweryoga, gymmar, simmar och la av med löpningen för ca 3 veckor sedan. Är i v.30. Allt som KÄNNS OK är oftast OK. Det är din kropp som bestämmer.

• Våfflan75

Tack för alla svar! Det verkar vara helt okej att träna så länge det känns bra. Skönt, då fortsätter jag! :)

Svar på tråden Hur länge kan man träna Bodypump?