• Anonym

Är det någon idé att jag ringer mitt försäkringsbolag?

För ett år sedan råkade jag ut för en liten olycka.
    Jag jobbar på en förskola och ett barn slängde sand i mitt ansikte. Jag hade kontaktlinser och sandkorn rispade sönder hornhinnan och det blev en otäck infektion i ögat.
    Jag var helt sjukskriven i 3 veckor.
    Jag har nu ärr på hornhinnan och kan aldrig mer ha linser.

För någon månad sedan kom jag på att jag aldrig anmälde detta till mitt försäkringsbolag (jag har en sjuk och olycksfallsförsäkring), så jag ringde dem och fick hem blankett som jag fyllde i och skickade in tillsammans med min journal från sjukhuset.

Sedan har jag inte hört något.
    Är det inget som man kan räkna med att få ut på sin försäkring?
    Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Är det någon idé att jag ringer mitt försäkringsbolag?
  • Anonym

Hmm..ingen aning..men klart du ska ringa....

• Anonym

Jo detta är något du absolut ska få ut på din försäkring..dessutom var det på arbetstid!

• Anonym

Du ska anmäla det till ditt jobb då det är en arbetsskada.

• Sencha

Jag tycker du ska ringa och kolla.
    Men borde det inte också anmälas till arbetsgivarens försäkringsbolag? Eftersom det skett på arbetstid.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Anonym

Jag har inte tänkt på att det faktiskt hände på arbetstid...!
    Då är jag väl försäkrad också? Kommunalt anställd.

• Hannah76
    Anonym skrev 2008-03-26 10:21:09 följande:
    Jag har inte tänkt på att det faktiskt hände på arbetstid...! Då är jag väl försäkrad också? Kommunalt anställd.
    Japp det är du. Skriv en anmälan om arbetsskada. Prata med den som är skyddsombud på din arbetsplats eller kontakta ditt fack.
  • Anonym

Din chef borde veta hur man anmäler. Kanske har ni ett skyddsombud hos er som vet.

• Silence is golden
    Anonym skrev 2008-03-26 10:21:09 följande:
    Jag har inte tänkt på att det faktiskt hände på arbetstid...! Då är jag väl försäkrad också? Kommunalt anställd.
    Det skulle väl ha anmälts direkt som arbetsplatsolycka?
    Trött på att be om ursäkt för saker jag inte sagt/gjort.
  • Anonym

Jag har bytt chef sedan det hände och det fanns inget skyddsombud på den förskolan.
    Har facket med det att göra?

• Silence is golden
    Anonym skrev 2008-03-26 10:26:01 följande:
    Jag har bytt chef sedan det hände och det fanns inget skyddsombud på den förskolan. Har facket med det att göra?
    Ja.Du betalar väl in till en försäkring genom din fackavgift.Du måste ha papper från/el skicka in papper om skadan till facket.
    Trött på att be om ursäkt för saker jag inte sagt/gjort.
  • Sencha
    Silence is golden skrev 2008-03-26 10:27:05 följande:
    Ja.Du betalar väl in till en försäkring genom din fackavgift.Du måste ha papper från/el skicka in papper om skadan till facket.
    Om det är en skada som skett på arbetstid, så är det arbetsgivarens försäkring som ska gå in. Oavsett om man är med i facket eller inte, så är man försäkrad under arbetstid.
  • Anonym

Då kan jag alltså inte räkna med någon ersättning från min privata försäkring?

• Sencha
    Anonym skrev 2008-03-26 10:39:36 följande:
    Då kan jag alltså inte räkna med någon ersättning från min privata försäkring?
    Jag TROR inte det. Men jag vet inte säkert.
  • Balkongfia

Jag hade ringt till mitt försäkringsbolag och frågat vad det är som gäller. De vet ju om det gäller försäkringen från till jobb eller deras.

Låter som att det kan vara en "skada" som innebär livslångt lidande. Vet inte vad det heter på försäkringsspråk, men jag tror att man kan få ersättning för bestående men eller något sådant.

Ring ditt försäkringsbolag till att börja med och se vad de säger. Det kan ju vara lång handläggningstid för sådant där, kanske därfr du inte inte hört från dem.

• Anonym

jag tror att du kan få ersättning både av din privata o din arbetsplatsförsäkring :) Ring o hör efter :)

• Janneman

Du kommer att få ersättning från båda försäkringarna om ditt yrkande går igenom. Det kan som någon skrev ta rätt lång tid, speciellt om man inte ringer och stöter på.

Svar på tråden Är det någon idé att jag ringer mitt försäkringsbolag?