lollajapp skrev 2008-03-27 09:59:27 följande:
Min syster är utbildad veterinär inriktad på hundar och katter och jag litar på vad hon säger när det gäller katterna. Burkmaten innehåller verkligen inte allt katten behöver för att hålla sig frisk. Oftast saknas det sånt som kalk, vitaminer och mineraler i burkmat som katten endast får i sig genom torrfoder eller via tillskott, sen så är burkmaten inte lika mättande som torrfoder varav katten äter mer och går upp i vikt. Torrfoder är bra för katten speciellt om den är överviktig. Man ska absolut inte ge katter rå kyckling (om du nu inte föder upp kycklingen själv och stycker den hemma). Kyckling som man köper på affärer kan innehålla bakterier,virus eller parasiter som katten kan dö av.
Dumt nog så är det så att veterinärer i regel inte är så insatta i katters näringslära som de bör vara. Det är nämligen foderföretagen som sponsrar deras foderutbildning, och självklart sätter de sig själva i strålkastarljuset eftersom veterinärer ofta är återförsäljare för deras foder.
Jag ger mina katter Mjaus burkmat, då den är sockerfri och innehåller svenskt kött. Har kikat både på den, Whiskas burkmat, Friskies burkmat och Pussis burkmat. Alla de innehåller alla vitaminer och mineraler som katten behöver, förutom Pussi, som saknar kalcium.
Burkmat behövs lite större mängd än torrfoder, men som jag skrivit tidigare så är burkmaten utfylld med vatten istället för spannmål. Spannmål/kolhydrater är helt värdelöst för en katt, vilket vattnet definitivt inte är. Spannmålet sätter sig på kroppen, alternativt går rätt igenom och belastar matsmältningen. Vatten gör nytta, katter behöver precis som människor få i sig en hel del vatten.
Angående rå kyckling, katter har en helt annan bakterieflora än vi människor. Svensk, rå kyckling är jättebra för katten. En katt som lever ute tillagar inte sina småfåglar innan servering, eller hur? Tillagad kyckling (eller tillagade ben överhuvudtaget) ska man dock inte ge katten, då benen gärna flisar sig om de varit upphettade.