• Svart ros

Något tips på hur man kan skilja katternas mat så att de inte äter av varandras?

Anledningen är den att jag kastrerade min katttjej igår och veterinären sa då att hon var väldigt tjock så jag måste nu börja med att ge henne lightmat. Men jag har en kattkille på drygt 5 månader som veterinären inte tyckte skulle äta light utan han måste ha vanlig kattmat och nu kommer då dilemmat. Båda äter ur varandras skålar och jag ser det som väldigt svårt att skilja dessa åt. Har någon något tips på hur man går tillväga på bästa sätt?

• Svar på tråden Något tips på hur man kan skilja katternas mat så att de inte äter av varandras?
  • Spindelskratt

Ge dem mat i skillda rum på fasta tider. Låt dem ha fri tillgång till vatten under dagen. Detta funkar säkert under en period tills de kan äta samma mat igen. Om inte så lär de sig att äta på bestämda tider. Var bara noga med att mäta upp diet maten och låt katten gå ner långsamt i vikt.

Lycka till!

• Svart ros

Tack för ditt svar Charro! Oj, det kommer bli väldigt tufft då jag har deras skålar i köket, bredvid varandra och de har alltid tillgång till sin mat och vatten Väl därför hon blivit lite tjock!
    Får ta och prova det du skriver även om det kommer bli jättetufft

• Dame72

Låt dietmaten stå framme i små portiener, sen tar du in lillkillen i ett annat rum några gånger om dagen så han får äta sin mat.
    Dietmat brukar väl inte vara så himla populär.
    Katter ska ju ha mat så att dom kan äta lite men ofta.
    Det är inget roligt problem du har. Här hemma ska ena kissen ha proteinreducerad kost. Men dom får samma och sen sticker jag till den andra lite exta kött och dessutom äter hon lite möss så jag hoppas hon får i sig vad hon behöver.

• Spindelskratt

Jepp det kommer att bli tufft

• medea08

Jag tycker att du ska skippa dietmat till honkatten helt och hållet. Jag har, precis som du, en lite överviktig kastrat och en kattunge (9 månader). Båda två får Mjau burkmat tre gånger om dagen, kastraten håller sig då i hyfsat hull. Den lilla behöver lite mer mat, så hon får kattungefoder i badrummet en gång om dagen, och får på så sätt i sig allt hon behöver!

De flesta dietfoder (oavsett om det är ett bra märke eller inte) innehåller på tok för mycket spannmål, som katten inte alls kan tillgodogöra sig. Det går bara rätt igenom. Fundera på att ge burkmat istället, det innehåller mycket vatten (vilket är bra) och resten protein, istället för massa onödiga kolhydrater.

• Svart ros

Dom får burkmat och torrfoder. Killen föredrar torrfoder och tjejen föredrar nog burkmaten men äter även foder.
    Burkmat är ju jättenyttigt så det tycker ju jag man borde få ge. Ska göra precis som du skriver. Visste inte att torrfoder var onyttigare än burkmat...
    Så ger jag torrfoder till killen i ett annat rum helt enkelt eller borde jag utesluta torrfoder helt till båda?

medea08 skrev 2008-03-26 10:43:59 följande:
    Jag tycker att du ska skippa dietmat till honkatten helt och hållet. Jag har, precis som du, en lite överviktig kastrat och en kattunge (9 månader). Båda två får Mjau burkmat tre gånger om dagen, kastraten håller sig då i hyfsat hull. Den lilla behöver lite mer mat, så hon får kattungefoder i badrummet en gång om dagen, och får på så sätt i sig allt hon behöver!De flesta dietfoder (oavsett om det är ett bra märke eller inte) innehåller på tok för mycket spannmål, som katten inte alls kan tillgodogöra sig. Det går bara rätt igenom. Fundera på att ge burkmat istället, det innehåller mycket vatten (vilket är bra) och resten protein, istället för massa onödiga kolhydrater.
  • medea08

Jag skulle fortsätta att ge lillkatten lite torrfoder eftersom han fortfarande växer, du kan dock dra ner lite på mängden. Ger du honom torrfoder en gång per dag, och burkmat 2-3 ggr så borde han få i sig det han behöver. Det skulle funka att ge honom enbart burkmat, men då kanske han skulle behöva 4-5 mål om dagen, och det kan ju bli svårt att få ihop. Jättebra att den överviktiga katten gillar burkmat!

• Svart ros

Problemet med den lilla katten är att han inte är så förtjust i burkmat. Det enda han äter är whiskas men då slickar han bara i sig såsen för det mesta. Vill ju inte riskera att han också blir lite överviktig...

medea08 skrev 2008-03-26 14:42:41 följande:
    Jag skulle fortsätta att ge lillkatten lite torrfoder eftersom han fortfarande växer, du kan dock dra ner lite på mängden. Ger du honom torrfoder en gång per dag, och burkmat 2-3 ggr så borde han få i sig det han behöver. Det skulle funka att ge honom enbart burkmat, men då kanske han skulle behöva 4-5 mål om dagen, och det kan ju bli svårt att få ihop. Jättebra att den överviktiga katten gillar burkmat!
  • Dame72
    Svar på #5
    Men det är inte så att dom innhåller spannmål för att dom ska vara mättande men att katten helt enkelt inte ska tillgodogöra sig just spannmålet? Den ska ju minska i vikt....
    Men köp hem blötmat ni och betala dyra pengar för vatten.
    Åsikter om kattmat skiljer sig hur mkt som helst och var och en blir nog salig på sin egen tro.
  • caroline1987

Mina katter äter olika mat två äter för kastrerade och en äter vanlig. Visst är det svårt att skilja men hon som äter vanlig mat har lärt sig vilken mat hon ska äta. De andra vet väl på ungefär men äter även ur den andra skålen ibland

• medea08
    Vicke85 skrev 2008-03-26 15:21:30 följande:
    Problemet med den lilla katten är att han inte är så förtjust i burkmat. Det enda han äter är whiskas men då slickar han bara i sig såsen för det mesta. Vill ju inte riskera att han också blir lite överviktig...
    Om han inte gillar burkmaten så är det ju inte så mycket man kan göra, kanske kan han få torrfoder både till frukost och till kvällsmat, men burkmat till lunch? Min ena var inte heller speciellt förtjust i burkmat tidigare, men nu äter han med god aptit. Ställ gärna fram maten på bänken någon halvtimme innan, kylskåpskall mat brukar inte vara så populär.

Sedan så är det ju inte så att alla torrfoderskatter blir överviktiga heller, en del fixar det jättebra, men fri tillgång ska man passa sig för (iallafall när det gäller katter som är över året, eller är kastrerade).
  • medea08
    Dame72 skrev 2008-03-26 22:49:27 följande:
    Svar på #5Men det är inte så att dom innhåller spannmål för att dom ska vara mättande men att katten helt enkelt inte ska tillgodogöra sig just spannmålet? Den ska ju minska i vikt....Men köp hem blötmat ni och betala dyra pengar för vatten.Åsikter om kattmat skiljer sig hur mkt som helst och var och en blir nog salig på sin egen tro.
    Nja, det innehåller spannmål för att det är betydligt billigare än protein. Kikar man på innehållsförteckningen på billigare torrfoder så innehåller de betydligt mer kolhydrater än t.ex. Eukanuba och Orijen. Minskar i vikt tack vara spannmålet gör de inte, även om mycket av spannmålet bara går rätt igenom så är det ju tyvärr en hel del som sätter sig kvar också. Av ett foder med låg proteinhalt måste katten äta betydligt mer för att få i sig all näring den behöver, ger man katten ett foder med mer protein i så behöver den inte äta lika mycket vilket oftast leder till lägre matkostnader och mindre i lådan.

Att burkmaten innehåller mycket vatten är ingen nackdel alls. Katter som lever fritt dricker i regel väldigt lite, då deras naturliga bytesdjur innehåller 60-70% vatten. Det beteendet sitter tyvärr kvar hos tamkatterna, många av dem dricker alldeles för lite vilket antas vara en av anledningarna till att njurproblem är väldigt vanligt hos äldre katter. Men visst, det blir ju lite tyngre att bära hem från affären, men det är smällar man får ta...
  • lollajapp

Mina kattdamer på 5 resp 2 år är okastrerade, har hela tiden tillgång till mat (torrfoder) och vatten och dessutom innekatter. (Ingen av dem är överviktig.)
    Katter som går upp i vikt och som inte är kastrerade är i de flesta fall understimulerade och får för lite aktivering på dagarna. De äter för att de har tråkigt.
    Katter som får burkmat är mer benägna att gå upp i vikt än katter som får torrfoder, torrfodret hjälper även till att hålla kattens mun ren och fri från stora angrepp av tandsten.

• medea08
    lollajapp skrev 2008-03-27 09:35:43 följande:
    Katter som får burkmat är mer benägna att gå upp i vikt än katter som får torrfoder, torrfodret hjälper även till att hålla kattens mun ren och fri från stora angrepp av tandsten.
    Vad grundar du det på? Jag har mycket svårt att tro att katter som får burkmat skulle ha lättare att gå upp i vikt, då burkmat bara innehåller sådant som katten behöver. Till skillnad från torrfoder, som innehåller både ditten och datten för att foderföretagen ska tjäna in pengar...

Torrfoder hjälper inte heller speciellt mycket mot tandsten, bättre är då att ge någon rå kycklingvinge i veckan.
  • lollajapp
    medea08 skrev 2008-03-27 09:46:14 följande:
    Vad grundar du det på? Jag har mycket svårt att tro att katter som får burkmat skulle ha lättare att gå upp i vikt, då burkmat bara innehåller sådant som katten behöver. Till skillnad från torrfoder, som innehåller både ditten och datten för att foderföretagen ska tjäna in pengar...Torrfoder hjälper inte heller speciellt mycket mot tandsten, bättre är då att ge någon rå kycklingvinge i veckan.
    Min syster är utbildad veterinär inriktad på hundar och katter och jag litar på vad hon säger när det gäller katterna. Burkmaten innehåller verkligen inte allt katten behöver för att hålla sig frisk. Oftast saknas det sånt som kalk, vitaminer och mineraler i burkmat som katten endast får i sig genom torrfoder eller via tillskott, sen så är burkmaten inte lika mättande som torrfoder varav katten äter mer och går upp i vikt. Torrfoder är bra för katten speciellt om den är överviktig.

Man ska absolut inte ge katter rå kyckling (om du nu inte föder upp kycklingen själv och stycker den hemma). Kyckling som man köper på affärer kan innehålla bakterier,virus eller parasiter som katten kan dö av.
  • medea08
    lollajapp skrev 2008-03-27 09:59:27 följande:
    Min syster är utbildad veterinär inriktad på hundar och katter och jag litar på vad hon säger när det gäller katterna. Burkmaten innehåller verkligen inte allt katten behöver för att hålla sig frisk. Oftast saknas det sånt som kalk, vitaminer och mineraler i burkmat som katten endast får i sig genom torrfoder eller via tillskott, sen så är burkmaten inte lika mättande som torrfoder varav katten äter mer och går upp i vikt. Torrfoder är bra för katten speciellt om den är överviktig. Man ska absolut inte ge katter rå kyckling (om du nu inte föder upp kycklingen själv och stycker den hemma). Kyckling som man köper på affärer kan innehålla bakterier,virus eller parasiter som katten kan dö av.
    Dumt nog så är det så att veterinärer i regel inte är så insatta i katters näringslära som de bör vara. Det är nämligen foderföretagen som sponsrar deras foderutbildning, och självklart sätter de sig själva i strålkastarljuset eftersom veterinärer ofta är återförsäljare för deras foder.

Jag ger mina katter Mjaus burkmat, då den är sockerfri och innehåller svenskt kött. Har kikat både på den, Whiskas burkmat, Friskies burkmat och Pussis burkmat. Alla de innehåller alla vitaminer och mineraler som katten behöver, förutom Pussi, som saknar kalcium.

Burkmat behövs lite större mängd än torrfoder, men som jag skrivit tidigare så är burkmaten utfylld med vatten istället för spannmål. Spannmål/kolhydrater är helt värdelöst för en katt, vilket vattnet definitivt inte är. Spannmålet sätter sig på kroppen, alternativt går rätt igenom och belastar matsmältningen. Vatten gör nytta, katter behöver precis som människor få i sig en hel del vatten.

Angående rå kyckling, katter har en helt annan bakterieflora än vi människor. Svensk, rå kyckling är jättebra för katten. En katt som lever ute tillagar inte sina småfåglar innan servering, eller hur? Tillagad kyckling (eller tillagade ben överhuvudtaget) ska man dock inte ge katten, då benen gärna flisar sig om de varit upphettade.
  • Svart ros

Jag tycker faktiskt inte att min katt är så tjock som veterinären sa. Enligt henne är hon väldigt tjock och jag håller inte med, hon är lite rund om magen men inget jätteallvarligt tycker vi...
    Det är klart jag tar det på allvar då jag inte vill att hon ska råka ut för något otäckt pga övervikt men jag upplevde det som att veterinären överdrev en aning.
    Minns ej exakt vad hon vägde sist vi vägde henne för någon vecka sedan men något över 5 kg iaf och hon är snart 1,5 år.
    Hon rör sig mycket mer nu när vi flyttade till större lägenhet och skaffade en till katt. Hon älskar också Mjau, så det är den vi köper hem oftast. Sedan har vi Friskas torrfoder.
    Hon äter inte speciellt mycket heller, den lilla äter betydligt mer mat.
    Men vi får se om vi kan lyckas få ner henne till en lägre vikt. Vad ska en honkatt på 1,5 år i regel ligga på, någon som vet? Hon är en vanlig bondkatt...

• lollajapp

En vanlig bondkatt på ca 1,5 år borde väga mellan 3-5 kilo men det beror ju på hur stor katten är för övrigt. Min älsta katt (bondkatt) som är 5 år snart är väldigt liten i sig och hennes vikt ska ligga på mellan 2-3 kilo.

• Svart ros

Okej, då borde vi väl få ner henne till 4 kg iaf. Hon är ju inte så stor av sig men heller inget litet pyre...

• Fru U

Jag har själv "bantat" ner en katt genom att byta till burkmat som jag anser är ett foder som är mer likt det de skulle äta om de strövade fritt, likaså  har jag sett flertalet katter "bantas" genom att byta till burkmat. Mina katter och de andra katterna fick en vacker, skinande päls på köpet

Den lille katten kanske inte gillar den burkmat du har just nu. Prova lite olika sorter (själva kör vi whiskas och pussi i intervaller så de inte tröttnar)

Live and let live
Svar på tråden Något tips på hur man kan skilja katternas mat så att de inte äter av varandras?