• Annikamed2barn

Någon som varit i Singapore?

Har blivit lite intresserad av Singapore. Där verkar ju gå att kombinera både storstad och bad. Kanske man kan kombinera med en Thailandsresa, jag såg att det var både billigt och kort flygtid där emellan. Någon som varit i Singapore och har några tips?

• Svar på tråden Någon som varit i Singapore?
  • Annikamed2barn

snart tre
    Vad bra det låter! Då ska jag forska vidare! Tack för svaret.

• Miss T

Jag har bott i Singapore och gillade verkligen det trygga livet där i värmen. MEN om du åker till Thailand så går det väldigt snabbt att flyga till Vietnam (eller Kambodja), vilket jag nog hellre skulle rekommendera om det är sol och härliga stränder samt shopping du är ute efter. I Singapore är det nästan bara dyr shopping som gäller, men det finns charm i det också!

Hoppas resan blir bra!

• snart tre

Ja, Singapore är mycket dyrare än både Malaysia (KL har tokbra shopping) och Thailand. Men vi gjorde som sagt en komboresa - flög in i KL och reste sedan runt i Malaysia, där badmöjligheterna är jättebra, och flög sedan ut från Singapore. Rekommenderas!

• Annikamed2barn

Miss T
    Vi vill gäran åka till singapore för det är ett av ställena vi kan tänka oss att flytta till så det blir lite av en "rekresa".
    Vad gjorde du när du bodde i Singapore? Jobbade?

• SE10

Singapore är rätt litet och kompakt så krävs inte så många dagar.

Ganska barnvänligt och väldigt säkert. Singapore Zoo är ett av de bättre ansedda i värden och väl värt ett besök med barn. På Sentosa Island finns nöjespark och annat kul. Närmsta riktiga strandstället är på Bintan Island (tillhör Indonesien).

God mat på food courts till bra priser, bra restauranger och barer i övrigt.

• SE10

Hong Kong brukar också vara rätt bra att kombinera med Thailand om man vill ha storstad, eller varför inte Hong Kong och Filipinerna? Thailand känns väl lite väl mycket Kanarieöarna vid det här laget?

• tab

jag var där en vecka, när min man pluggade där (2000). Hela landet är ju en stor stad, men badet tyckte jag inte var någon höjdare. Shoppingen är desto bättre, med STORA köpcentra på Orchard Road. Andra populära turistmål är Singapore Zoo och turistön Sentosa. Singapore är ju lite speciellt, inte alls som ett typiskt asiatiskt land. mycket strikta regler (du får absolut inte äta något på tunnelbanan och tugummi är förbjudet).

• Miss T

Jag jobbade på svenska skolan där. En säkrare plats att åka med sina barn till är nog svår att hitta! Om jag skulle välja ett land i Asien att bo i(vi reste runt rätt mycket när vi bodde där) så hade jag utan tvekan valt Singapore. Men om man är ute efter solsemester så finns det andra länder som är "finare".

Man kan ta bussen över till Malaysia från Singapore, det tar 20 minuter. Malaysia är ett jättehärligt land med många paradisöar, från Singapore kan man ta taxi eller buss på någon timme till en sådan ö. Kan rekommendera öarna Rawa och Tioman. Malaysia är ett av världens billigaste länder faktiskt, enligt vad jag läst.

Svar på tråden Någon som varit i Singapore?