• gräken

Hur lång tid tar en borglg vigsel?

Vi ska gifta oss borligt i vårat kommunalhus.
    Vi ska ha 8 gäster med oss..
    När vi ringde och "bokade" den borliga vigseln sa hon att det går snabbt...
    men hur snabbt? vad säger dom?
    Kan man önska att dom läser upp en dikt?
    Säger dom det där klassiska tager du... och sen tar man på ringarna...
    vet inte alls igentligen hur det ska gå till??

huset fullt med killar snart...
  • Svar på tråden Hur lång tid tar en borglg vigsel?
  • LeWi

Tror den "långa" varianten tar ca 3 minuter.

I reject your reality and substitute my own.
  • Hannah76

Jag tror absolut att man kan be dem läsa upp en särskild dikt. De läste en dikt för oss (vi hade dock inte valt den själva) och sen var vi gifta *S*
    Vi gifte oss först borgligt och sen kyrkligt (inte svenska kyrkan).

• Månskens Sonaten

Men det beror på hur ni vill ha det!!! Vill ni ha dikter sång o musik med elle dyl så tar det längre tid! Min tog 5 minuter i rådhuset men min kusin gifte sig borgligt på ett slott och det tog 20 min!!! Så det beror helt på hur NI vill ha det....det är eran dag, kom ihåg det
    Lycka till :-=

• Jesster

Det gick så kvickt så jag kommer knappt ihåg vad vigselförättaren sa Hon pratade lite allmänt tyckte jag och sedan blev hon tyst och vi stod bara är tills hon upplyste oss om att ge varandra ringarna. Sedan sa hon något igen och blev tyst tills hon sa att det var nu man vanligen kysser varandra.

Tog max 2 min

♥ v.24 ♥
  • mamma 03 05

Våran tog ca 15 min, rådmannen pratade lite om kärlek läste en dikt och lite till. Vi hade inte bett om något speciellt, tror att allt var lite "standard" iaf där vi gifte oss.

Vi fick ett vykort av honom där det står "Mitt i livet finns det öar av kärlek. Ta dig tid att segla dit ibland" Det tyckte jag va gulligt. Han hade sett det i en affär samma dag och köpt det till oss.

• Enira

När vi gifte oss frågade hon om vi ville ha den korta eller långa varianten. Vi valde den korta eftersom 90% av gästerna flög in från andra europiska länder och inte kunde svenska så vårat tog väl max 2 minuter.

Hon sa välkommen blabla och sen började hon direkt Tager du ....

Sen bytte vi ringar och så viskade hon att vi skulle pussas ...sen förklarade hon oss för äkta makar och vi kysstes lite längre för att alla skulle ha tid att ta kort mm.

Ja just det efter att hon förklarade oss för äkta makar läste hon en kort liten dikt.Som var hennes " standard" dikt.

• Spexig

Vår tog 15-20 minuter.
    Klockringning, intåg, vigselförrättaren talade, alla sjöng en sång, vigseln, vi avlade våra egna bröllopslöften, min man sjöng en sång för mig, vigselförrättaren talade, alla sjöng, utgång.

• Spexig

Men man kan lägga in vad man vill. Sånger, dikter, you name it.

• bubblan79

Enligt Sveriges rikes lag finns det idag två olika varianter på själva vigselceremonin, paret väljer den ritual som tilltalar dem. Den ena tar ungefär två minuter och den andra tar ungefär bara 20 sekunder.
    - Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    - Tar alltså du NN denna NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust?
    Ge varandra handen till bekräftelse på detta.
    (Före handslaget kan man utbyta ring/ringar)
    Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende. Besinna ert ansvar mot kommande släkt. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och ert hem.

Om mannen och kvinnan särskilt begär det så kan den borgerliga vigselförrättaren använda ett ännu kortare alternativ, där löftet om kärlek "i nöd och lust" har strukits:
    - Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    - Tar du NN denna NN till din hustru/man?
    - Jag förklarar er nu för äkta makar.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • bubblan79

vi ska ha vigselförrättare som kommer ut till oss, vi ska gifta oss i en park. vi har skrivit vårt egna tal typ som hon ska läsa upp så vårat tar typ 10 minuter

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Ullis 24

Hej! Jag och min man gifte oss borgeligt. Det tog ungefär 10 min.
    Det är inte riktigt lika som i svenska kyrkan(De klassiska).
    Däremot får ni göra det precis som ni vill.Om ni vill läsa dikter eller ge varandra löften så finns det inget hinder för det.
    Sen måste ni ju ha vittnen. Däremot ger ni varandra ringarna och det känns riktigt romantiskt=)

Lycka till med vigseln!!

Svar på tråden Hur lång tid tar en borglg vigsel?