• Anonym (blås)

Blåsljud??? Orolig!!! HJÄLP!!!

Jag har haft hugg i hjärtat en tid som bölev mer och mer men som sedan blivit bättre och bättre. Har dock börjat tänka på detta en del vad det kunde berott på så igår gickk jag till vårdcentralen och kollade upp mig. Fick då reda på att jag har ett BLÅSLJUD på hjärtat!!!!!!!?????????
    Blev väldigt orolig och har mått dåligt sedan dess. Vad är nu detta?
    Har jag alltid haft det men ingen upptäckt det?
    Jag mår så dåligt nu och inväntar en remiss till ultraljud av hjärtat.
    Snälla hjälp mig, någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Blåsljud??? Orolig!!! HJÄLP!!!
  • Snorkis

Jag hade precis samma som dig.. fick remiss till ultraljud, fick vänta 1 år innan jag fick komma dit.

De hittade inget som var fel, men jag har fortfarande ett blåsljud som de säger inte är farligt!

• Anonym

min son föddes med blåsljud som växte bort sen när han blev 2år fick han em remiss till sjukhuset där dom konstaterade att det inte var något farligt alls :)
    lycka till :)

• saris74

I december så hittade de ett blåsljud på min son som är 4 år och vi har varit hos hjärtläkaren efter det. Där tog de ett EKG och det såg bra ut, fast vi fick även en remiss till ultraljud senare i vår.
    Det de förklarade för oss var att vissa blåsljud är "helt" ofarliga och vissa är det värre med. Men mår man bra, har en bra vikt och ork så är det tydligen bra.

Men jag kan säga att jag funderar mycket på en klasskompis under gymnasiet som hade ett helt "ofarligt" blåsljud på hjärtat som segnade ner och dog när han sprang till bussen en dag

Så det är ju helt klart värt att kolla upp!
    Lycka till!!

• Anonym (blås)

Det var ju precis det där sista som man inte riktigt ville höra.....
    Visst är det värt att kolla upp.

Snorkis - vad kommer blåsljudet ifrån? Fick du ngn förklaring till det?
    Att födas med det är en sak men att få det i vuxen ålder skrämmer mig.

Oroar mig en del för detta men försöker tänka bort det....
    Skall ringa doktorn i eftermiddag och få provsvar. Får se vad hon säger då...

Phu vad detta tar en massa energi...

• Anonym (d)

på syrran hörde de ett, abolut ofaligt sa dom. doktorn sa att alla har ett litet blåsljud, men att alla inte hörs.

• Anonym (blås)

Anonym (d) TACK!!! Gjorde din syster ett ultraljud av hjärtat?

• Anonym (d)

ja de gjorde hon, hon kommer alltid att få ha blåsljudet, o det är ju skönt att veta att det inte var något att oroa sig för.

• Anonym (blås)

TACK!

• Splach

Det är rätt vanligt.. troligen ASD eller VSD, många märker inte av det förens dom kommer upp till en 30-40år..

Gå och gör ultraljud, så får du reda på om du behöver opereras eller inte, blir det OP går dom troligen in med fiberoptik i ljumsken..

Min dotter har ASD, min syster är född med ASD och VSD hon op för VSD när hon var 5-6år medans håler för ASD fick växa igen av sej självt, då det var så litet..
    Min faster hade ASD och VSD, vilket dom upptäkte när hon var en 34år eller liknande, hon fick välja på OP och spriten, men valde spriten..

• Anonym (blås)

OK tack för detta.

Varför upptäcks detta så sent då? Det förstår jag inte alls.
    Om det är medfött kan jag förstå det men inte då det upptäcks i vuxen ålder.

Svar på tråden Blåsljud??? Orolig!!! HJÄLP!!!