• Anonym (blås)

Blåsljud??? Orolig!!! HJÄLP!!!

Jag har haft hugg i hjärtat en tid som bölev mer och mer men som sedan blivit bättre och bättre. Har dock börjat tänka på detta en del vad det kunde berott på så igår gickk jag till vårdcentralen och kollade upp mig. Fick då reda på att jag har ett BLÅSLJUD på hjärtat!!!!!!!?????????
    Blev väldigt orolig och har mått dåligt sedan dess. Vad är nu detta?
    Har jag alltid haft det men ingen upptäckt det?
    Jag mår så dåligt nu och inväntar en remiss till ultraljud av hjärtat.
    Snälla hjälp mig, någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Blåsljud??? Orolig!!! HJÄLP!!!
  • Snorkis

Jag hade precis samma som dig.. fick remiss till ultraljud, fick vänta 1 år innan jag fick komma dit.

De hittade inget som var fel, men jag har fortfarande ett blåsljud som de säger inte är farligt!

• Anonym

min son föddes med blåsljud som växte bort sen när han blev 2år fick han em remiss till sjukhuset där dom konstaterade att det inte var något farligt alls :)
    lycka till :)

• saris74

I december så hittade de ett blåsljud på min son som är 4 år och vi har varit hos hjärtläkaren efter det. Där tog de ett EKG och det såg bra ut, fast vi fick även en remiss till ultraljud senare i vår.
    Det de förklarade för oss var att vissa blåsljud är "helt" ofarliga och vissa är det värre med. Men mår man bra, har en bra vikt och ork så är det tydligen bra.

Men jag kan säga att jag funderar mycket på en klasskompis under gymnasiet som hade ett helt "ofarligt" blåsljud på hjärtat som segnade ner och dog när han sprang till bussen en dag

Så det är ju helt klart värt att kolla upp!
    Lycka till!!

• Anonym (blås)

Det var ju precis det där sista som man inte riktigt ville höra.....
    Visst är det värt att kolla upp.

Snorkis - vad kommer blåsljudet ifrån? Fick du ngn förklaring till det?
    Att födas med det är en sak men att få det i vuxen ålder skrämmer mig.

Oroar mig en del för detta men försöker tänka bort det....
    Skall ringa doktorn i eftermiddag och få provsvar. Får se vad hon säger då...

Phu vad detta tar en massa energi...

• Anonym (d)

på syrran hörde de ett, abolut ofaligt sa dom. doktorn sa att alla har ett litet blåsljud, men att alla inte hörs.

• Anonym (blås)

Anonym (d) TACK!!! Gjorde din syster ett ultraljud av hjärtat?

• Anonym (d)

ja de gjorde hon, hon kommer alltid att få ha blåsljudet, o det är ju skönt att veta att det inte var något att oroa sig för.

• Anonym (blås)

TACK!

• Splach

Det är rätt vanligt.. troligen ASD eller VSD, många märker inte av det förens dom kommer upp till en 30-40år..

Gå och gör ultraljud, så får du reda på om du behöver opereras eller inte, blir det OP går dom troligen in med fiberoptik i ljumsken..

Min dotter har ASD, min syster är född med ASD och VSD hon op för VSD när hon var 5-6år medans håler för ASD fick växa igen av sej självt, då det var så litet..
    Min faster hade ASD och VSD, vilket dom upptäkte när hon var en 34år eller liknande, hon fick välja på OP och spriten, men valde spriten..

• Anonym (blås)

OK tack för detta.

Varför upptäcks detta så sent då? Det förstår jag inte alls.
    Om det är medfött kan jag förstå det men inte då det upptäcks i vuxen ålder.

• Splach
    Anonym (blås) skrev 2008-03-31 07:52:55 följande:
    OK tack för detta.Varför upptäcks detta så sent då? Det förstår jag inte alls.Om det är medfött kan jag förstå det men inte då det upptäcks i vuxen ålder.

dom hade inte samma rutinkoll på att lyssna på hjärtan förut, och eftersom att även om man har lite blåssljud så brukar dom förut räkna med att det ska växa bort av sej självt..

Det är inte så länge sedan dom började följa upp blåsljud, utan dom flesta märkte av det när dom var vuxna då dom började få besvär..

min dotter har tex ASD det betyder att hon har ett litet läckande hål vid förmaken, som gör att blodet tar en extraväg förbi lugnorna vilket gör att hjärtat behöver anstränga sej lite mer, det är inte problem egentligen förens hon börjar bli äldre..

När min syster var liten är 23 år nu, så höll dom på att lära sej detta med att gå in via ljumsken så hon är opererad genom att dom sågat upp hela bröstkorgen, idag är det inte ofta dom behöver göra det.

Är du orolig så ber du om ett hjärt UL så kollar dom upp ev hål..

• Lilla JJ

Jag är 30 år och har blåsljud. Det har jag alltid haft eftersom jag har ett hål mellan förmaken sk ASD detta upptäcktes vid en kontroll för ett annat fel i hjärtat och kommer inte att åtgärdas eftersom det enl läkaren inte kommer att orsaka några besvär. Men jag förstår ju varför jag inte är någon elitidrottare precis

• Anonym (blås)

UKG beställt väntar på remissen nu......
    Jag är kanske knäpp men jag har förstorat upp detta till oanade proportioner.
    Tycker att jag är mer anfådd, har mer ont sedan jag fick reda på detta.
    Någon vecka innan var jag ute och sprang efter dottern när hon cyklade och var inte det minsta anfådd då. Är allt detta bara inbillning?

Mår väldigt dåligt i vilket fall.
    Tack för stöd.

• helene306

Iom att du nu vet om att du har ett blåsljud på hjärtat så tror jag det har satt sig lite psykiskt och du tänker på det och letar symtom. Jag föddes med blåsljud och gick på täta kontroller som sen blev 1 gång/år. Kommer inte ihåg hur länge jag gick på de årliga kontrollerna. Jag har fortfarande kvar ett biljud av blåsljudet, hålet har inte vuxit igen helt men det har inte skapat några direkta problem för mig.

Kram!

F+H=D
  • Freja07

Hej!

Skulle tro att du alltid haft detta blåsljud men att det bara inte har upptäckts. När de upptäckte det? Gjorde de ngt ultraljud då? Många många i världen går runt med blåsljud utan att veta om det enligt min läkare. Jag har fortfarande kvar mitt trots ASD operation. Men nu var det inte mig det handlar om.

Tyckeratt du ska försöka varva ner och inte känna efterså mkt nu, onödigt att stressa upp dig.Vänta tills du blir ordentligt undersökt, skriv ner alla frågor du har nu så att du kommer ihåg att ställa dom till läkaren.
    Eftersom du inte fått några andra levnadsorder när de upptäckte detta tycker jag att du ska fortsätta leva ditt liv som vanligt..

Kram

• Splach

klart det sätter sej i skallen, när man tror att det är något.. Tänk positivt, det är inte säkert att du får lov att operera dej, ditt blåsljud kan vara så litet att en op inte är nödvändigt, eller så kan de thända att du får opa dej, men det är då inte sådan stor fara, det är sällan dom öppnar upp folk för det numera, utan går i i ljumsken med fiberoptik

• Anonym (blås)

Jag vet inte vad jag skall säga mer än TACK till er alla. Jag skall verkligen försöka att tänka bort det och inte låta dessa tankar helt ta över.
    Men jobbar man inom vården så har man sett för mycket och då tror man det värsta som min doktor sa, och det stämmer väldigt bra.

Kram på er alla och 1000 tack!

• Anonym (blås)

Jag var frisk!!

HURRA!

• saris74

Grattis!!
    Tyvärr hade inte min son samma tur,,på honom hittade de ett klaff fel förra måndagen.
    Troligtvis kommer det inte behövas åtgärdas på låååååång tid framöver.

• Josefin L

Jag har oxå blåsljud på hjärtat. Upptäcktes av en slump faktiskt (sökte för magont men fick istället remiss till ultraljud av hjärtat ). Mitt hjärta såg normalt ut så ingen vet varför jag har ett blåsljud. Jag har dock lite problem med att hjärtat hoppar över slag eller slår dubbelt (känns som hjärtat rusar). Är det nån mer som har varit med om detta? Tänkte om det kan ha något samband eller om det bara är en slump.

Svar på tråden Blåsljud??? Orolig!!! HJÄLP!!!