Hur länge klarar en hund sig inne utan rast?
Är bara nyfiken..
Är bara nyfiken..
4-5 timmar bör ju vara max tiden... men de klarar sig längre utan att kissa o bajja. Nätterna är ju ofta längre än så.
Beror helt på hunden och dagsformen.
min vuxna hund är ute me 4-5 timmars mellan rum typ då e det promenad.. sen beror det på väder o andra aktiviteter som händer under dagen...
annars har han tillgång till baksidan han går o strosar på o solar i solen...
Det beror på hunden. Vår hund är ute tre ggr per dag eftersom det var det som passade henne bäst. På natten är det mellan 10-12 timmar mellan hennes rastningar. Hon säger själv till när hon vill gå ut o det är när hon vaknar. Jag har tröttnat på att släpa runt en morgontrött hund.
På dagtid får man inte lämna hunden ensam mer än 5 timmar är det någon som bestämt. Med rastning överlag så beror det helt på hunden. Allt beror på hur man är och vill själv. Alla hundar är olika, en del njuter av att vara själv, en del av att ligga och sova på morgonen och en del klarar inte av att vara själv alls. En del klarar sig i all oändlighet utan att pinka utan man får tvinga ut dom och en del vill springa ut med ett par timmars mellan rum bara.
Klarar sig gör de väl nästan hur länge som helst. På nätterna är det typ 10-12 timmar för våra.
Dagtid är det 4-5 timmar ungefär, mindre ibland och lite mer ibland.
Förtydligande: Jag menar alltså inte att det är ok att lämna dem 12 timmar dagligen utan rastning. Menade mest att renmt fysiskt skulle de klara det, mina hundar alltså. Men det är så mkt mer än rastning de behöver.
Det är en ny lag som säger att en hund får som längst gå 6 timmar utan rastning, annars kan man bli anmäld för djurplågeri.
Tycker själv det är i längsta laget, 4-5 timmar om det är en vuxen hund max tycker jag.
Nu är det en ny lag som trätt (?) i kraft och den säger MAX 6 timmar.
Detta talades det om på nyheterna imorse, och det var något med katter också, men det hörde jag inte vad det var.