• mamma1970

När kan barn sitta i framsätet?

Vi har krockkudde fram på passargerarsidan. Spelar det nån roll om man sitter på en kudde? Har inte tänkt att flytta nåt av barne, men i vår kommer vi att få vårt tredje. Alla tre kommer att sitta i bak, men om någon av de stora barnen vill ta me sig e kompis hem från dagis eller skola? Hur gör man då eller har man inte några alternativ???

• Svar på tråden När kan barn sitta i framsätet?
  • En glad tjej

Vi har haft vår dotter fram sen dag ett men vi har fått airbagen bortplockad! Sitter barn framåtvända tror jag att de kan sitta fram även om ni har en airbag.

• Cecese

Barnen ska vara minst 140 cm och gärna 10-12 år innan dom sitter vid en airbag. Innan 10-12 år är inte skelettet tillräckligt starkt för smällen från airbagen och har man otur kan det gå på tok. Det är ju rejäl kraft det handlar om så jag skulle inte chansa.

Mamma till -98, -03, 06 och pyret bf oktober -08
  • Suskiv

De måste vara minst 140 långa och får inte sitta på kudde/stol

• veapea
    Svar på #4
    barn får inte sitta fram om det finns airbag de måste vara en viss längd.
    min mormor fick en fin föreläsning när de köpte ny bil, varför de nu drar upp de för en 70 åring. men men.
  • Ananaspaj

OM airbag finns ska de inte sitta fram oavsett längd under 140 cm. Är airbagen bortkopplad eller avstängd så kan de sitta där från baby...

Jag har min bäbis fram när jag kör själv med henne i bilen, då stänger jag av airbagen, den sätter vi på igen om jag eller min man eller någon annan vuxen ska sitta fram.

Svar på tråden När kan barn sitta i framsätet?