• sofia 82

min hund vräker i sig småsten ?

min vovve äter småsten och det kommer givetvis ut igen i stora lass både bak och fram.
    någon som vet varför en hund gör så ?

hon sitter inte i hundgård eller nåt .
    jag har märkt att hon gör det när vi är ute på gården och även på promenader.

snälla nån som vet...

• Svar på tråden min hund vräker i sig småsten ?
  • Imox

om jag vore du skulle jag kontakta vetrinär iställer för att sitta på fl o fråga

• Lotusblomma

Du tror inte hon har begär av salt?
    Min hund gjorde sådär som valp och när jag påförde frågan till en vet sa denne att det kan vara salt han är ute efter.
    Dock slutade han äta småsten när han nådde runt året och vi bytte foder.

• Kattmamma1

Brist på något ämne kanske?

• Pikaur

Brist på ngt ämne i kroppen eller kanske understimulans och fix idé?

• Vilja00

understimulering, dålig vana, stress?
    Hur länge har hunden hållt på med beteendet o när började det?
    Vad gör hunden dagtid? Hur ser vardagen ut för hunden så att säga? Hur gammal är hunden och har hunden nyligen varit sjuk?

• sofia 82

hon har gjort så här periodvis nån gång ibland men inte så här mycket och länge.
    jag är föräldraledig sedan 2,5 år sedan och vovven är 3 år har inom de åren fått två barn.
    jag har gått kurs på brukshundsklubben minst en gång om året och vi promenerar dagligen när jag är ute med barnen och vi bor på en stor gård där hon alltid är med när vi är ute.
    hon kanke är understimulerad ibland men kan inte se nåt samband med stenätarperioderna.

hon verkar inte ha ont eller må dåligt, hon äter och dricker som hon ska så jag har inte varit så värst orolig men nu börjar jag undra varför hon gör så här och vad jag ska göra åt det..

• sanna77

Din hund har inte problem med tänderna på något sätt? Min hund hade en period i höstas när han stod och åt grus så fort man vände bort huvudet. Han hade en lös tand som kliade, och när tanden var borta slutade han äta grus.

Sen hade vi en annan hund som åt sten som valp, han lekte med dem och svalde så mycket att han höll på att dö. Veterinären fick tömma magsäcken på mängder med stenar, så det är nog en bra ide att försöka göra något åt det.

• AnnaS

Ett vanligt problem bland hundar som man kanke inte alltid tänker på är att de äter ofta saker som "skaver" när de har ont i halsen. Det kan vara småsten, torrt gräs etc. Apropå att du har sett att hon gör det "periodvis".

Har någon av er t ex haft halsfluss nyligen så kan detta mycket väl gått över till hunden som behöver medicin. Kan också bero på en vanlig förkylning.

Eller så har hon bara fått en fix idé. Men jag hade helt klart tagit henne till en veterinär för att kolla halsen.

• sofia 82

tack för alla svar jag ska ringa vetrinären omgående.

• sofia 82

vet sa att det kunde vara mineralbrist och att jag skulle prova med det eftersom hon inte mådde dåligt eller var röd i halsen och avföringen var normal i övrigt.

och jag märker faktiskt viss förbättring.

Svar på tråden min hund vräker i sig småsten ?