• Nickan78

Resa till Rom

Tänkte ta med min man på en weekendresa till Rom till sensommaren. Någon som har några bra tips som man måste tänka på? Vart ska man bo? Centralt? Någon som har ett bra tips på ett bra och relativt billigt hotell??

• Svar på tråden Resa till Rom
  • Pikku Enkeli

Här är mitt hotelltips:
    http://www.hotelitaliaroma.it/en/index.php

Jag bodde på det hotellet för några år sedan och tyckte det var jättebra. Rom är en väldigt dyr stad, men det här hotellet var inte så farligt dyrt och ändå väldigt bra.

Tips i Rom:
    - att inte äta på de typiska turiststråken; maten är dyrare och sämre. Gå gärna in på lite mindre gator, det brukar räcka med att bara vika av från de stora turistgatorna/torgen för att få bättre och billigare mat.

- ta med MYCKET promenadvänliga skor, Rom är inte byggt för högklackat om man ska se sig omkring.

- gatuförsäljare kan vara lite luriga, var ett gäng svenska grabbar som köpte 6 liter cola för 200kr bara för att de inte räknade innan de betalade. Då var det iofs Lire, säkerligen bättre nu när det är Euro.

- läs på innan ni åker dit och välj ut vad ni vill besöka/se, för det finns SÅ MYCKET att man lätt blir förvirrad när man kommer dit.

Kommer inte på fler tips just nu, men fråga gärna om du vill veta något särskilt!

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Spexig

Jag var i Rom 2000, så detta kan ha ändrats, men då fanns det gratis guideturer på engelska, som startade utanför Colluseum och sen tog en tur in på Forum. Det var lixom för att göra reklam för andra turer hos samma bolag och jättebra, tyckte jag. Man behöver ju inte boka andra turer, det var lixom ingen preassure.

Jag stod vid Colluseum när det kom fram en tjej och frågade om jag pratade engelska och om jag i så fall ville komma med på turen. Dessutom sa de till alla som lyssnade varje gång de stannat för att prata om något på Forum att det var en gratistur och bara att hoppa på.

• Nickan78

TACK för tipsen, ska jag absolut ta till mig! Har förstått att Rom är en ganska dyr stad, men eftersom jag alltid vela dit så blir det dit resan gå i sommar :)

• Pshevil

Vi bodde på det här pensionatet när vi var iväg förra sommaren: www.lacasadiamy.com
    Det låg nära Termini-stationen och var trevligt och rent med enormt god frukost.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Zemcia

ååååh roooom! Gör så här, ämta en karta på metrosttionen, där finns buss och tåglinjerna utsatta plus alla viktiga sevärdheter. Metron är ganska lätt och lära sig medans bussarna är knepigare.

Som ngn sa löängre upp, gå ellre in på smågator för att äta, vi satte oss och åt på hållplatsen fontana di trevi, en fin restaurang notan gick på över 1000 kronor och maten var skitäcklig medans när vi käkade på en liten skitrestaurang betalade vi 100 kronor för maten och jag har aldrig hört sambon stöna så över hur god maten var....

Se till att få minst två hela dagar och tänk på att mycket är stängt på söndagar.

Sixtinska kapellet stängde kl 13 eller 14 när vi var där för ett år sen, förra mars alltså.

Men peterskyrkan var öppen. Colosseum stängde vid 5 tror jag.

Så upp på morgonen säger jag.

åååh vad avundsjuk jag är nu!

• Spexig

Har man bra skor på sig och är van att gå kan man gå överallt (om man passar sig för bilarna ;) i centrala Rom. Jag bodde vid Termini och därifrån var det bara 20 minuters gångväg in till centrum och ca 40 min till Vatikanen (på andra sidan).

Förresten, kul anledning till att merton i Rom är så dåligt utbyggd: De lyckas sällan komma mer än några meter när de gräver, så stöter de på nåt antikt och måste tillkalla arkeologer och gräva ut. Undra på att det går långsamt... ;)

• mamma M

Vi ska också till Rom i år, åker den 21a Augusti! Glad Har bokat hotell via "hotels.com"   Jag har inte varit där tidigare, men som i alla storstäder satsar vi alltid på att bo centralt hellre än bekvämt! Vi spenderar ändå inte mer tid i hotellet än när vi sover!

• Nickan78

mamma M, vilket hotell ska ni bo på? Jag har också varit inne på den där sidan och försökt komma fram till vilket hotell som är bra och vart det ska ligga... Men jag håller helt klart med, bor hellre centralt!

Här får man ju ju jättemånga bra tips att tänka på innan resa till Rom! Kul! Ska i alla fall inhandla en guidebok med karta snart så att jag kan börja fundera och planera. :)

Svar på tråden Resa till Rom