• Familjen Ekstedt

Innekatt torr om trampdynorna

Min 8 månaders skogis är jätte torr om trampdynorna, han är innekatt och mår annars prima. Tänlte först att det kan vara kattsanden men de i djuraffären trodde inte att det berodde på det. Jag smörjer och smörjer men det ger sig inte. Vad göra? kan det vara något han inte tål?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 15:22
    Ett annat problem vi har med honom är att han inte kan hoppa som vår andra katt, upp på diskbänken tex. Hans ben är väldigt korta. Kan benen i vissa fall växa till sig senare??

• Svar på tråden Innekatt torr om trampdynorna
  • Trinity78

Jag googlade lite och hittade dels en tråd på FL om detta: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m30377397.html

och lite andra källor men de verkar alla säga ungefär samma sak:

TORRA TRAMPDYNOR
    Om katten skulle få besvär med torra trampdynor kan du smörja dem med en fet, vattenfri salva t ex Arméns hudsalva.

Hej!

Min katts tassar börjar kännas torra om trampdynerna, kan man smörja in dom med idominsalva eller ngt liknande för att det inte ska bilda sprickor eller förhårdnander?

Svar

Ta lite olja på en bomullstuss och massera in en eller två gånger om dagen. Du kan ha barnolja, matolja eller liknande. Salva är inte så bra, det blir kladdigare och katten kan slicka i sig den.

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
  • eleja

Jag har ett glidmedel som är silikonbaserat och faktiskt också funkar mycket bra på kattassar, hur konstigt det än kan låta. Eros bodyglide heter det och finns att köpa på postorder om du googlar.

Svar på tråden Innekatt torr om trampdynorna