• 080609

Min hjärna är trög och dum...blir så less!

Undrar om det är fler än jag som upplever sig själva som trögare och "dummare" nu när du är gravid?
    Jag är i v30 och studerar på universitet och det går inte alls som tidigare, jag kan inte koncentrera mig! Blir tokig, har tenta imorgon och jag kan inte läsa för min hjärna är som sirap...

• Svar på tråden Min hjärna är trög och dum...blir så less!
  • Elsans

Samma här och så har det varit nästan hela graviditeten, är i v.25 nu. jag glömmer saker och är lmer trögfattad. det senaste var att jag glömde hela nyckelknippan i soprumsdörren...

• Joje

Jag känner igen det där! Ett konstigt fenomen. Ibland vet jag inte vad jag håller på med, ärligt talat.... Det blir ju inte bättre efter man fött barnet heller, då får man amningshjärna - den funkar inte heller så bra.

Vad jobbigt för dig med skolan och allt. Hoppas det går bra imorgon ändå!!!

• Karin W

Kan tyvärr instämma. Känner inte igen detta från min första graviditet. Däremot betydande koncentrationssvårigheter och "fördummande effekt", samt mer lättstressad under andra halvan av denna graviditet. Parat med svimningskänslor en stor del av dagen. Kände att jag började glömma säkerhetsrutiner på jobbet, hade svårt att skriva lika bra texter och blev tvungen att läsa samma text gång på gång ibland. Oerhört frustrerande, när man vet att detta inte hör till ens vanliga beteende. Speciellt som jag hade nya kollegor och ny chef. Ser fram emot att bli som vanligt igen.

• Nanne84

Håller med! Jag är totalt borta, försöker ställa smöret i vitrinskåpet för att sedan inte ens komma ihåg vad jag skulle göra och varför och tittar på smörpaketet och tänker, hm... vad gör jag nu och står och kliar mig i huvudet en bra stund innan jag suckar och tänker, fan va jag är dum...
    Hehe, är i v. 32 och har varit sådan här sedan v.20

• Zionezze

Kan bara instämma, från den dagen jag plussade har jag varit helt väck! Är värsta kontrollfreaket i vanliga fall som kan ha 100 bollar i luften, men allt sånt är helt borta nu - har inte koll på nånting! Dessutom brukar jag retas rätt mkt m min extremt tankspridda sambon, men nu är jag ju inte ett dugg bättre själv... Köra bil är ett stort problem, kör in i saker, missar avstånd o tror att grönt betyder stanna o tvärtom... Rätt så skrämmande faktiskt!!!

• mysko4

likadant för mig. efter första graviditeten blev jag iallafall kaxigare och vågade stå på mig mer och säga mina åsikter. får se hur kaxig jag blir den här gången.

• 4mama

Håller med dig helt och hållet!! Är helt vimsig och trött. Men det är nog som min BM sa att hormonerna säger att man ska gå och gömma sig i garderoben.
    Jag glömmer och vimsar hela tiden tycker jag. Men jag har 3 barn som jag måste ha koll på iallfall så jag gör mitt bästa för att inte glömma för mycket. Nämnde det precis för min man igår att jag är en virrpanna just nu, hahaha!

• Lina Efraimsson

Håller med! Det värsta är att jag tyckte att det fortsatte ända tills jag slutade amma. Jag hade en månad då jag var som vanligt, sedan blev jag gravid och vimsig igen. =)

• Alisa

Håller helt med.. Har verkligen blivit helt dum i huvudet. Satt exempelvis igår på ett möte och föreslog att vi skulle börja ha friskvårdstimme  .. på mötestiden!!! Fick massa tomma blickar. Men jag kan ju skylla på graviditeten 

• Kelso
    080609 skrev 2008-03-26 15:54:57 följande:
    Undrar om det är fler än jag som upplever sig själva som trögare och "dummare" nu när du är gravid? Jag är i v30 och studerar på universitet och det går inte alls som tidigare, jag kan inte koncentrera mig! Blir tokig, har tenta imorgon och jag kan inte läsa för min hjärna är som sirap...
    hehe vi är i precis samma sits!
    Jag har stoooooor tenta i morgon, ska flytta på lördag och hämta barnvagnen idag. Är i v 30 också!
    Hur ska detta gå? Har som tur är bara en kurs kvar inan jag går hem på mamamledighet, men det är krävande kurser!!

Lycka till imån
  • Mallyx

Här är en till som håller med...
    är i vecka 20, skriver c-uppsats och läser psykologi... jag bara svamlar, hjärnan känns som deg- och jag får inget konkret gjort!!
    bläääää.. man torde ju bli smartare när man har dubbla hjärnor men istället blev ens egen urkopplad!!

• Tezzan 79

Ha ha skönt att höra att man inte är ensam, hjärcellerna verkar jobba på halvfart...

• SaraHeleneBirgitta

Är i v.27 och känner mig också rätt så tög eller kanske mycket mer än trög, helt borta är bättre ord för mig  ;) Kan sitta och kolla på t ex top model och så kommer reklamen, och bara efter några sekunder kan jag ha glömt vad jag innan såg på (top model då).. Är verkligen hemskt...  

• Flisa

Ahhh, fantastiskt skönt att höra, jag har oftast stenkoll på allt, både på jobbet och hemma, men ingenting är sig likt, tror att jag lagt grejor på ställen där dom inte alls finns, pratar en massa tok, finner inte ord, eller säger fel. /Flisa

• maximilian

Ja herrejisses. Här har ni en till. Jag var likadan förra graviditeten och jag tyckte inte om det ett dugg. Jag är dessutom tankspridd sedan tidigare och behöver absolut inte en extra dos av detta. Förra gången höll det i sig tills amningen var avklarad. Ett tag trodde jag att jag hade blivit knäpp. Det är lite skrämmande faktiskt. I fredags tog jag med mig telefonen från jobbet. Den behöver jag ju absolut inte hemma. Nåja. Det går över med tiden.

Svar på tråden Min hjärna är trög och dum...blir så less!