• Y1va

Pruta på begagnade vagnar

Är lite nyfiken, ni som köpt begagnat, hur mycket har ni lyckats pruta ner barnvagnarna, och vilken modell är det ni köpt?
    Jag har suttit och tittat på priser på nya vagnar jämfört med begagnade vagnar på blocket som privatpersoner lagt upp och kommit fram till att priserna på vagnarna även där är hutlösa ibland. Många sätter ju t ex ut vagnar för över 5000 kr som de har köpt nya för 6000 kr. Om man får ut de priserna så tjänar man ju mkt på att köpa nytt och sen sälja.

• Svar på tråden Pruta på begagnade vagnar
  • paddanpuff

Bara att testa och pruta. Jag köpte ny vagn men skicka ett mejl och se vad som händer. Tycker det e okej och de som lägger ut sina annonser får ju förstå att folk prutar Heja dig!

• s k r i n d a

Det är jättevanligt att folk prutar! Jag hade en annons ute på Blocket med en Emmaljunga och fick ca 10 mailsvar och 3 telefonsvar och det var en enda som inte försökte pruta (och hon fick köpa den )

Vagnen låg ute för 3700 och en testade att maila iväg: "hej, du får 1500 för vagnen, jag kan komma i morgon och betala"

Vem vet, det fungerar kanske ibland? Iaf om priset är orimligt högt, då har nog säljaren räknat in lite prutmån.

• Y1va

Tack så mycket för svaren! Jag har även hört från vänner och bekanta att priserna ofta prutas ner på blocket. Så jag var lite nyfiken på hur folk här i forumet hade gjort.

De vagnar jag har tittat på mest är Teutonia Fun och Teutonia Spirit, och där är ju priserna verkligen höga på blocket i förhållande till inköpspris så jag gissar att det finns lite prutmån där. Men ni som har satt ut dessa vagnar kanske har fått det ni begärt?
    Skrinda: Kul att du fick det du begärde för din vagn! :)

• felician

Jag har fått höra att en tumregel när man säljer begagnad barnvagn är att priset halveras för varje barn som använt den.
    Så om en ny vagn kostar 6000 är det rimligt med 3000 om den använts till ett barn och 1500 om den använts till två osv.
    Det tycker jag låter som en bra regel och det var så jag och min kompis räknade ut priset när jag skulle köpa hennes gamla vagn

• Noretstar

Halva nypriset tycker jag låter rimligt på ett år gammalt vagn. Ska du köpa en begagnad Teutonia för 5000 då tycker jag att du lika gärna kan köpa en ny på www.mypram.de , till samma pris. De levererar till Sverige fraktfritt. Mina kompisar har köpt därifrån. Själv köpte jag en Brio kombi 2007, för 2900 kr på Blocket. Jag tyckte det var jättebra köp.

• Y1va

Noretstar: Ja jag håller helt med dig, 5000 kr för en begagnad teutonia låter alldeles för mkt. Då köper jag hellre en ny och får garanti på den. Vad hade säljaren köpt Brio Kombin för som nypris?
    Felician: Halva priset för varje barn låter som en bra tumregel. Ska komma ihåg detta när jag börjar pruta. :)

• Y1va
    Noretstar skrev 2008-03-27 18:36:24 följande:
    Halva nypriset tycker jag låter rimligt på ett år gammalt vagn. Ska du köpa en begagnad Teutonia för 5000 då tycker jag att du lika gärna kan köpa en ny på www.mypram.de , till samma pris. De levererar till Sverige fraktfritt. Mina kompisar har köpt därifrån. Själv köpte jag en Brio kombi 2007, för 2900 kr på Blocket. Jag tyckte det var jättebra köp.
    Vet du hur lång leveranstiden brukar vara när man beställer en vagn från www.mypram.de ? Var inne och kikade lite på sidan igår.
  • Noretstar

Om jag minns rätt så kostade min Brio 6500 som ny.

Angående Mypram: det står på sidan att leveranstiden är 4-6 veckor. Jag kan ju fråga min kompis hur fort de fick sin. Sen har de lite erbjudanden och dem ska levereras snabbare. Det är förra årets modeller om jag förstått rätt.

En sak att tänka på när man köper därifrån är: hur funkar garantin och vad ska man göra nu om vagnen skulle bli trasig. För det lär ju ta tid att skicka den tillbaka till Tyskland, och även om det finns garanti så blir man ju utan vagn i några veckor. När jag frågade mina kompisar vad de tyckte om det, så sa de att de hoppas att inget går fel.

Fast å andra sidan... man har ju ingen garanti om man köper begagnad heller :)

Svar på tråden Pruta på begagnade vagnar