• Zmillis

Tar er BM blodtryck i sittande el liggande läge?

Tar er barnmorska ert blodtryck i sittande eller liggande läge? Min BM tar det alltid i sittande och vid dagens mätning låg jag på 130/80 och därmed i "riskgruppen för högt blodtryck", vilket innebär att jag ska mäta Bt en gång i veckan i fortsättningen. Vid mina två tidigare graviditeter har jag däremot alltid legat kring 110/70.

Nu är jag så orolig! Dels för havandeskapsförgiftning och dels för att jag generellt drabbats av högt blodtryck och de konsekvenser det innebär för hjärtat.

När jag kollade trycket i sittande läge med en blodtrycksmätare hos mina föräldrar låg det på samma som på MVC. Däremot om jag gjorde mätningen i liggande läge låg det på 110/65. En del säger att Bt i liggande är det man ska utgå från då man ställer diagnoset för högt/lågt Bt, men frågan är i så fall varför man gör det i sittande läge på min MVC...rätt eller fel?

• Svar på tråden Tar er BM blodtryck i sittande el liggande läge?
  • Etnica

Har aldrig varit med om att de tagit i liggande läge. Varken när jag varit gravid eller vid andra tillfällen.

• johanna08

Jag har oxå haft lite för högt blodtryck & var hos BM idag & kollade igen. Först tog hon i sittande då låg det på 153/90, fick då lägga mig & vila en stund & sen tog hon trycket igen (liggandes), var då 135/83 vilket var helt normalt enl. min BM. Jag är nu i v.38+5. Tror att hon sagt att man helst inte ska ha över 140/80 (är inte riktigt säker).

Hoppas det går bra för dig.

• Kazeer

När jag låg inne för för tidig vattenavgång, delade jag rum med flera gravida kvinnor som låg inne med högt blodtryck. När BM mätte deras blodtryck (flera gånger om dagen) skulle de alltid sitta upp och ha fotsulorna mot golvet.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Fru Indosaurie

sittande.
    men riskgrupp för högt blt? har jag aldrig hört och då hade jag hvf med första barnet. jag ligger också på 130/80

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Zmillis

Fru Indosaurie, jag låg mer exakt på 130/82, så jag vet inte om man hamnar i riskgruppen då man kanske ligger över 80 i undertryck, men min BM var väldigt tydlig med att jag hamnade i "riskgruppen för högt Bt", som ska kontrolleras en gång i veckan...

Hua inte roligt, för nu har jag varit inne och läst på Hjärt-Lungfonden att man har fyra ggr så hög risk att drabbas av hypertoni 10 år senare i livet om man drabbats av högt Bt under son graviditet...hoppas, hoppas att det var tillfälligt...

• Fru Indosaurie

Men så jättehögt är det ju inte? Min bm verkar inte ens bekymrad. Jag hade 110 i undertryck innan jag fick åka till förlossningen och träffa en läkare förra graviditeten.
    fick du inte ligga ner och vila en stund sen då? om man har högt så brukar det ju kontrolleras en gång till i liggande läge efter en stunds vila.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Nuni

Min tar sittande. Nu sist hade jag 140/80. Inge konstigt, hade 140/80 vid inskrivningen. 130/80 har jag aldrig hört att det skulle vara i "risksonen för högt bltr" och speciellt inte under trycket. Men självklart är det väl bra om man kollar upp trycket, absolut. Men jag tror inte att du behöver vara orolig. Var du stressad eller lite nervös kanske?

Zmillis skrev 2008-03-26 21:47:10 följande:
    Tar er barnmorska ert blodtryck i sittande eller liggande läge? Min BM tar det alltid i sittande och vid dagens mätning låg jag på 130/80 och därmed i "riskgruppen för högt blodtryck", vilket innebär att jag ska mäta Bt en gång i veckan i fortsättningen. Vid mina två tidigare graviditeter har jag däremot alltid legat kring 110/70.Nu är jag så orolig! Dels för havandeskapsförgiftning och dels för att jag generellt drabbats av högt blodtryck och de konsekvenser det innebär för hjärtat.När jag kollade trycket i sittande läge med en blodtrycksmätare hos mina föräldrar låg det på samma som på MVC. Däremot om jag gjorde mätningen i liggande läge låg det på 110/65. En del säger att Bt i liggande är det man ska utgå från då man ställer diagnoset för högt/lågt Bt, men frågan är i så fall varför man gör det i sittande läge på min MVC...rätt eller fel?
  • CarlHerman

Vad konstigt att de säger så olika om blodtrycket. Jag hade 135/80 vid inskrivningen v 11 och det ska inte kollas upp igen förrän i v 20. Övertrycket är väl inte högt förrän vid 140 ungefär. Att gå en gång i veckan hade känts jobbigt.

• Anksan

Hmm jag hade flera ggr högre än du under min graviditet. Ibland fick de ta flera ggr då det gick ner lite efter vila. Men inte reagerade de på det ändå. Så olika det kan vara. Men när det gäller BT så är 1 gång ingen gång så att säga. Så få inte panik.

Om man är väldigt nyfiken står mina BTmätningar i min presentation.

• Zmillis

Nuni, behövde du inte göra extrakontroller...? Jag ska enl min BM iaf kolla nästa vecka, så får jag väl se.

Det kan ju vara korrelerat till nervositet, men jag tyckte inte jag var mer stressad än annars och omständigheterna var exakt detsamma - vit rock, sittande läge etc (då jag annars ligger på¨110/70). Hmmm...burr, vill inte oroa mig...det gör ju inte saken bättre.

Tack för input!

• Nuni

Nej det behövde jag inte. Över 140/90 räknas som högt, men det ska tas vid FLERA tillfällen, det går inte att säga att man har högt bltr vid bara ett tillfälle. Jag vet att mitt tryck går upp mestadels för att jag är en ganska stressad person, en inre stress. Jag frågade min läkare en gång om det var något problem med ett tryck på 140/90 och det var det inte, eftersom jag är en frisk person i övrigt. En gång var jag så nervös att jag hade ett tryck på 170/90! Men det var bara vid det tillfället. Sen kan det ju vara bara att trycket har stigit på grund av att du är gravid, trycket stiger ju lite iom att hjärtat får arbeta snabbare. Om du aldrig har haft ett tryck på 130/80 så är det väl bra om dom ser att det gått upp, och vill se så att det kanske bara var den gången eller om det fortsätter stiga. Jag förstår det som att hon har skrämt upp dig en hel del. Att du varit inne på sidor som hjärt och lungfonden, läs inte det blir bara värre. Tro mig jag vet är nämligen hypo av mig. Det är nog inge konstigt alls. Och trycket har garanterat med graviditeten att göra, inte att du kommer lida av högt bltr och få äta medicin resten av livet.

Zmillis skrev 2008-03-26 22:21:38 följande:
    Nuni, behövde du inte göra extrakontroller...? Jag ska enl min BM iaf kolla nästa vecka, så får jag väl se.Det kan ju vara korrelerat till nervositet, men jag tyckte inte jag var mer stressad än annars och omständigheterna var exakt detsamma - vit rock, sittande läge etc (då jag annars ligger på¨110/70). Hmmm...burr, vill inte oroa mig...det gör ju inte saken bättre.Tack för input!
  • Rapunzella

130/80 (eller 82, det spelar ingen roll), är inte högt. Det är främst det undre trycket man är intresserad av, det övre har en tendens att stiga lätt om man tex är stressad. Det jag kan tänka mig att hon reagerade på är att det skiljde mellan ditt tidigare blodtryck och detta. Samtidigt så är det just det övre i ditt fall som skiljer lite mer, och det är det som är det mest "lättstigande" av olika, naturliga, orsaker.

Tog hon i samma arm som de tidigare gångerna? 10 mmHg kan det skilja mellan båda armarna.

Sen verkar det som att hon tog det med en apparat om hon fick fram den exakta siffran "130/82", för så exakt är väldigt svårt att höra. Om det var en apparat hon använde så tycker jag att hon borde ha dubbelkollat med ett manuellt blodtryck också - får man värden som man tycker är "patologiska" med en apparat så ska man alltid dubbelkolla manuellt om det är möjligt.

Jag tycker att det verkar lite hysteriskt av din BM, men va 17, du kan ju alltid gå dit och mäta blodtrycket - det gör ju inte ont.
    /Hampelina, sjuksköterska

• Toksmurfan

Man brukar ta sittande för att se om man är i riskzonen för högt undertryck, det får inte överstiga 90. Om man ligger i närheten av det får man göra liggande tryck för att kolla ordentligt.
    Man kan se det som en screening, ligger man på 75 sittande finns ju ingen anledning att ta liggande eller hur!?
    Men det är bra att de kollar de mammor som ligger i riskzonen extra mycket eftersom havandeskapsförgiftning kommer väldigt fort. Jag har haft det en gång och då förändrades allt på två dagar. Från lågt undertryck, ingen äggvita och normal vikt till högt undertryck, äggvita och fyra kilo i vätska på två dagar... dock gick det bort efter några veckor igen och allt gick bra med bebben :)

• Zmillis

Tack för mera input, för jag är så otroligt orolig - vaknade med hjärtklappning i morse...tror bl a att min oro bottnar i att det finns högt Bt på ena sidan min släkt.

Barnmorskan gjorde mätningen 2 ggr och i samma arm som hon brukar ta och som de gjort vid mina tidigare graviditeter. Jag TROR hon gjorde det manuellt - hon pumpar åtminstone upp manuellt och hon sa "jag tar det en gång till, för jag hörde inte riktigt ordentligt", såvida hon inte kollade puls samtidigt (?). Jag har inte kollat så noga och vänder bort ansiktet bara för att vara lugn...

Hon var väldigt lugn och sa att det kunde vara tillfälligt, men att det ändå var bra att kolla Bt och äggvita i urinen i början av nästa vecka. Det som bekymrar mig är att jag fortf hade högt värde då jag mätte hos mina föräldrar senare på kvällen...

...och det som också har präntats fast är Hjärt-Lungfondens skrift (www.internetmedicin.se/images/uploads/H-Ltema_blodtryck_alla%20sidor071001.pdf): "Kvinnor som får högt blodtryck under graviditeten löper en fyra gånger så stor risk att få hypertoni tio år senare i livet. Bakomliggande orsaker till graviditetshypertoni är sannolikt en viss ärftlighet men risken ökar också om den blivande mamman är äldre, överviktig och gravid med tvillingar eller fler barn. När kvinnan är förlöst normaliseras blodtrycket, men ibland kan det ta upp emot ett halvt år och behandling måste ges under den här tiden. De som hör till den här gruppen bör kontrollera sitt blodtryck vartannat år i förebyggande syfte."

Återigen, tack för all input! Trots att jag fortf är lite orolig, har era ord gjort mig lite lugnare .

• Fru Landström

Jag har fått kolla BT nu några gånger. Jag har först fått sitta upp och då fått skyhöga siffror. Kommer inte ihåg i huvudet vilket för det skrev dom aldrig upp, sen får jag ligga ner och vila och så tar dom igen och då har jag fortfarande legat högt, men mina värden har bara varit 122/83 i liggande och det tycker dom e lite för högt.

• Blue Bear

Sittande

Eg. ska Blodtryck tas i liggande (vila) alltså inte på en gång så fort man har lagt sig ner.. om man gör det så kan den vara falskt för hög..

Jag har alltid haft lågt BT.. när jag har legat i 10-15 min så brukar jag ha runt 95-100/60-65 men hos BM (direkt efter jag kommit in till mott.) i sittande ligger den på 105-110/90-95 och detta är ovanligt för mig.

När vi ska på jobbet göra olika ortostatiska prov eller mäta trycket så ser vi till att pat. har vilat lite innan så man vet att det är det riktiga vilo-trycket vi har fått och inte ett "stress"-tryck..

• Zmillis

Blue Bear,

Jag har en släkting som behandlas för högt Bt och då mäter de också alltid trycket i viloläge vid uppföljningsbesöken. Vad sa din BM om ditt BT i sittläge?

• Moparwoman

Mig mäter dom alltid i sittandes läge. Hade nu 135/75 och det sa hon var så bra så!

Min första grav. slutade med 165/110.. inte riktigt lika bra..
    Inte ens då tog hon liggandes utan det var direkt in..

Svar på tråden Tar er BM blodtryck i sittande el liggande läge?