• Sagofe

Foglossningsbälte

Är det någon som testat det? Funkar det bra?
    Har sån extrem foglossning och jag står snart inte ut mer. Kan inte ens hämta min son på dagis för då kan jag knappt gå på kvällen.
    Fick en lapp med mail och telefonnummer där man kan beställa foglossningsbälte, men jag har ingen lust att lägga pengar på det om jag inte vet att det funkar. Så...?

• Svar på tråden Foglossningsbälte
  • Fru Indosaurie

det funkar för en del, inte för alla.
    Se framför allt till att skaffa en sjukgymnast om du inte redan går hos en! Glad

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Sagofe

Fru Indosaurie skrev 2008-03-26 23:08:10 följande:

det funkar för en del, inte för alla.Se framför allt till att skaffa en sjukgymnast om du inte redan går hos en!
    Ringer man själv till en sjukgymnast eller låter man barnmoskan fixa med det?

Tutilure: Det var en lapp från Gula Rehab jag fick Spelar ingen större roll om det är bekvämt, men det vore skönt att kunna hämta min son på dagis själv i alla fall. Och tack för länken, har inte haft en tanke på att man kan köpa begagnat
  • SusanneJ

jag tyckte det hjälpte.
    jag hade det när jag jobbade, det är väldigt mycket stå och gå i mitt jobb. och hade jag inte bältet så kunde jag knappt gå sen på em, men hade jag bältet på mig direkt på morgonen när jag började jobba så var det mycket bättre sen på em.

så om du använder det i förebyggande syfte så funkar det bättre än om du tar på dig det när du redan har skitont.

vattengympa och cykling har jag hört ska vara bra också.

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
  • Snart sommar

Prata med din bm så kan du få remiss till sjukgymnast.

Finns ju olika bälten också. Det från Gula Rehab tycker jag inte alls är bekvämt, det skär in. Jag har ett annat som är stumt och spänns mha band istället. Det är annrlunda utformning på det och passar mig mycket bättre.

• Sagofe

Cykla gör jag nästan dagligen, fram och tillbaka från skolan Får inte ont av det, men tycker inte att det gör det bättre heller.

Hur ska man ha bältet då? Innanför eller utanför kläderna?

• Tutilure
    Sagofe skrev 2008-03-26 23:36:00 följande:
    Cykla gör jag nästan dagligen, fram och tillbaka från skolan Får inte ont av det, men tycker inte att det gör det bättre heller. Hur ska man ha bältet då? Innanför eller utanför kläderna?
    Det från Gula Rehab har man utanpå kläderna. Det är det enda jag har testat så jag vet inte hur det är med andra varianter.
  • Labrat

Jag tycker inte det hjälper med bälte, trycker mest och gör ont, är ifs ganska öm i hela bäckenet så det kan ju vara därför. Men självklart ska du testa om du har stora problem, hjälper det så är det ju ett enkelt sätt att minska problemet! Jag fick dessutom låna bältet av sjukgymnasten så du kanske kan göra det och testa innan du köper ett.
    Har även fått värktabletter utskrivna av läkare som hjälper väldigt bra, inget jag tar dagligen, men när det är som värst är det otroligt skönt att få lite lindring.

• Sagofe

Labrat: Har du haft mycket problem?

Jag ska prata med min barnmorska om ifall jag kan få gå till en sjukgymnast. Vore skönt att få testa och gå lite med bälte så att jag vet om det är något för mig innan jag kastar mig på att köpa ett.

• Kalinka

Jag har bältet från Gula Rehab. Har haft foglossning sedan v 10 (v39 nu), och sista tre månaderna har jag behövt använda kryckor också, så man skulle väl kunna säga att jag har kraftiga besvär...

Jag tycker att bältet och kryckorna hjälper. Men jag använder dom framför allt när jag ska utanför lägenheten. Inte när jag är hemma. Tex när jag ska gå till affären eller åka på stan. Om jag slarvar med bältet eller kryckorna märker jag direkt att det blir mycket sämre, och jag har jätteont hela kvällen sen. Däremot känner man kanske inte så mycket just när man använder bältet, även om jag har något mindre ont när jag går.

Till en början tyckte jag också att bältet inte gav så mycket, och att det var obekvämt, men sen förklarade sjukgymnasten att det inte var tänkt att användas tex hemma, där man sitter mycket. Dessutom blir det mycket bekvämare med tiden. Om jag skulle rekommendera något så är det att inte köpa ett nytt, utan ett använt, för de är mjukare och mer bekväma att ha på sig. Jag köpte ett nytt, och de hade en viss "inkörningsperiod".

• Labrat

Sagofe: Ja jag har ganska mkt problem, är sjukskriven på halvtid för foglossning. Har även problem med ryggen i vanliga fall så det blir lixom dubbelt upp nu, kan vara därför bältet inte funkar så bra på mig.

Svar på tråden Foglossningsbälte