• Sapho

Lånelöfte, ni som inte fick lån på ett ställe men fick på ett annat.

Vart fick ni inte och vart fick ni lånelöfte??
    Har hört att olika banker tänker lite olika.

(Vi har sökt på nordea och fick lån på 400 000kr OM hyran var på 3000 eller mindre. Tjena! Så såg jag att inkomsten var högre än vi beräknat och ringde in. Han trodde det räckte för att få låna till hyran vi hade tänkt. Men man vet ju inte än...)

• Svar på tråden Lånelöfte, ni som inte fick lån på ett ställe men fick på ett annat.
  • Majras

Fick in på handelsbanken och länsförsäkrningar, men på swedbank.

• Majras

inte på handelsbanken och länsförsäkringar ska det ju stå

• Ugglans mor

Ett litet tips:
    Gå in på ett litet bankkontor. De sätter sig in i just er ekonomi mycket mer och är mycket mindre högfärdiga

• Miss Lau

När vi köpte vårt förra hus fick vi nej på SEB där vi redan var kunder medan det inte var några problem alls på Handelsbanken.

• Sapho

intressant. : ) Vi får söka överallt då. Synd att det är så komplicerat ibland på internet. Vissa ska ha taxeringsvärde osv...har ingen aning om vad det är här på vår bostadsrätt.

• Shorona

Fick inte på SwedBank men fick på Handelsbanken. Fick ta lån på 700.000:- och vi fick dessutom låna till lagfart, handpenning och så(men det behövdes inte).

I Maj blir jag en Gillerström! Precis som sambon och sonen!
  • Daimis

vi inte heller lån på swedbank men på handelsbanken gick det bra

• helene306

Vi fick lånelöfte på SEB och de var de enda som prutade på räntan så de tog vi. Nu är ju detta 4 år sen men Nordea var den enda bank som krävde KONTANTinsats till vårt hus. Jo tjena, vart hittar man 120.000 bara sådär??!! Dessutom var den bankman jag pratade med skarpt negativ till att jag inte hade fast arbete utan bara ett vikariat. Vi hörde annarsn med Swedbank, Länsförsäkringar och Östgöta enskilda bank. Av alla fick vi lånelöfte, det var bara Nordea som var tjuriga.

F+H=D
  • cissi77

Vi fick inte lånelöfte på swedbank men på handelsbanken är super nöjd med handelsbanken!

• MilosMamma07

vilka summor håller ni inom som ansöker lånelöfte. vi fick 1,5 milj på handels, men man akn kolla med fler abanker alltså o se om man får högre lånelöfte nån annanstans?

♥ Nu är han äntligen här 19/10 - 07 ♥
  • helene306
    MilosMamma07 skrev 2008-04-14 22:08:57 följande:
    vilka summor håller ni inom som ansöker lånelöfte. vi fick 1,5 milj på handels, men man akn kolla med fler abanker alltså o se om man får högre lånelöfte nån annanstans?
    Kolla runt på olika banker är en fördel, räntorna kan skilja. Och glöm inte att pruta på räntan! Vi fick lånelöfte på 1 miljon.
    F+H=D
  • Mizz Turko

Fick inte på Swedbank. har bara sökt lånelöfte en gång. Denna kärring var tyvärr mycket negativ på mötet, dock på telefonen hade hon praktiskt taget nästan beviljat oss lånet.

ska avsluta allt där och ta mig till Handelsbanken istället. (har fått mycket annat skit på swedbank också och jämt surt bemötande, oavsett man är där för).

• Sapho

Vi ville ha lån på 400 000kr med en hyra på 5779kr.
    Lägenheten kostade 500 000kr och vi ger 100 000kr i kontatinsats.

Vi fick inte på SEB, SBAB, Handelsbanken eller Norske Bank (eller vad den heter). Den senaste ville inte ge oss lånet pga vi var för unga och jag inte haft någon stabil inkomst.
    På Skandiabanken fick vi lån på 112000kr.
    Men på NORDEA vi fick lån på det vi ville ha med telefonkontakt.

• Liiii

Vi fick inte lån på Swebank men på Handelsbanken var det inga som helst problem.

Lukas 070530
  • lillaälgfrun

Vi fick inte låna 340 000 av swedbank, när vi var tvungna att köpa loss vårt förra hus ( hyrde det innan) De ville se att vi kunde spara 3000 imånaden i 6 månader först..?? Antagligen för att se att vi kunde betala ränta och amortering, men den kostnaden hade vi ju redan med hyran.
    Min man hade en gammal anmärkning där av alltihop.
    Då fick vi låna på Bluestep istället, till en ränta på 9,89%!

Men, efter några månader fick vi tag på en jätte trevlig bankman på nordea som löste våra lån och gav oss lånelöfte på vårt nya hus 1,2 milj.
    Det tackar jag för idag.. =)

• Meline

Vi fick inte på SBAB eller DnB Nor. På Skandiabanken och på ICA-banken fick vi bara på en lägre summa än den vi sökt.

Handelsbanken ville inte på vår första ansökan om lånelöfte, men nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra där. Vi har skrivit kontrakt på en lägenhet nu, och köpeskillingen blev lägre än vad vi först skrivit, och vi har lagt en högre kontantinsats än vi först tänkt (nu lägger vi hela topplånsdelen kontant). Är de mer villiga att låna ut om man har ett objekt som man redan skrivit kontrakt på och som man kan lämna ut mer uppgifter på än om man bara skickar in en ansökan om lånelöfte?

Länsförsäkringar har gett oss okej på hela summan, har varit jättesympatiska och lätta att ha att göra med hela tid. Det är nästan så att man vill ta där direkt bara för att de har varit så hjälpsamma, men man måste ju ta där man får bäst villkor.

Vi hade även tänkt prova SEB och danske bank, men nordea struntar vi i (för dyra) och även swedbank (vi tror att de har för höga marginaler).

Jag tycker faktiskt att det är lite jobbigt. Det känns som om vi har kreditprövat sönder all kreditvärdighet den senaste tiden, och dessutom känns det ju inget kul att helt enkelt bli tvungen att ta en bank bara för att ingen annan vill låna ut.

• Senap

De bedömmer så olika. Swedbank ville inte ge oss lån till huset vi tittade på, medan Nordea gav oss lånelöfte på en gång.
    Kolla runt och ta det som ger bäst avtal för ER. Finns inte någon som är bäst för alla och jämt.
    Lycka till!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • päronpaj

Bankerna har olika kalkylräntor, därför kan det skilja ganska rejält i vilken summa man får låna. På Skandiabanken fick jag låna 300.000 kr mer än på Swedbank. Jag fick även låna till lägre ränta på Skandiabanken. Det lönar sig att kolla med så många banker som möjligt.

Svar på tråden Lånelöfte, ni som inte fick lån på ett ställe men fick på ett annat.