• lillam75

Docka till storebror när sykonet kommer?

Storebror blir 2 när nästa barn kommer. Funderade på att ge honom en docka i samband med detta. Är det någon som har testat detta? Hur har det gått? Är det bättre att ge dockan innan eller samtidigt när bebben kommer?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Docka till storebror när sykonet kommer?
  • mammutten81

Det är väl bara att ge honom den samma dag som ni åker till BB.
    Alla ungar är ju olika, så det som fungerat för någon kanske inte fungerar för er son.
    Men han tycker kanske den är kul en liten stund, sen är han nog mest intresserad av bebis och vill vara med.
    Men du kan ju ge honom en annan leksak också, så han känner att han får ngt nytt och kul.

• Meus Veritas

Tycker en docka är en jättebra idé, se till o köp tillbehör till dockan oxå, så att han kan vara med o byta blöja på dockan när ni byter på bebben osv.

• Silverkatten06

Min son kommer också att vara 2 år i sommar när lillebror kommer. Jag tänkte köpa en docka till honom ett par månader innan. Tror att det kan vara bra att ha som pedagogiskt hjälpmedel när vi pratar om bebisen som kommer.

Jag vill ha en sån där docka som kan dricka "välling" och kissa mmm. och det måste nog bli en pojkdocka eftersom jag vet att vi får en pojke till och jag tänkte även använda den i ett försök att börja pottträna min son så smått och då kan man ju visa när dockan kissar

När lillebror föds kommer nog storebror att få en helt annan leksak, lillebror är väl den finaste "docka" han kan få

• LinaDesign

Fick det rådet på bvc att köpa en docka o docksäng till dottern nu när hon får syskon vid 17 månaders ålder, så hon kan vara med ota hand om "sin bebis" också, byta blöja o så...

~Mikael~ -97, ~Elin~ -06, ~Bella ~ m BF 080331
  • Dixie

Sonen hade en docka sedan innan som han aldrig har lekt med, men sedan lillasyster kom har han lekt mera med den, härmar det jag gör med lillasyster, bla så "ammar" han sin docka - ser mycket sött ut!

• Shelti

Kusinen fick en i samband med att han fick en lillasyster, tror att den var bra att ha...han e femton idag så jag minns nu int så mkt egentligen om dockan, kan bara säga att han alltid varit en jättebra storebror som alltid tagit hand om sin syster..

• SkönaGG

Jag har gett dockor till mina barn när dom fått syskon och varit ca 2 år.

Min älsta dotter fick sin första docka av sin lillasyster när hon kom hem från BB. Hon tyckte mycket om den och satt och ammade den när jag ammade och lekte med dockan mycket men lekte även med lillasyster. Favoriten var att lägga på filt på syster när hon låg på golvet.

Min mittentjej fick också sin första docka av sin lillasyster när hon kom hem från BB. Den la hon i sin säng och den ligger kvar där fortfarande.Hon leker aldrig med den men den SKA vara med och sova.Hon är inte heller "pyslig" med lillasyster.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • skotertjej

Min son fick en docka några månader innan bebisen skulle komma. Först tyckte han jättemycket om den men sen har han inte brytt sig så mycket om den alls.
    Ibland har han matat den med välling eller "bytt blöja" men inte så mycket som jag trodde att han skulle vilja.

Han fyllde 2 år två veckor efter att lillebror kom.

Däremot brukar han mata sin lammunge (Gosedjurslamm) som Lisa i Bullerbyn och bära runt på den å vagga den å bädda ner den och tom kissa på pottan, tihi. Så det funkar det med

• Phuma

Köpte en docka till min son (3,5år var han då), det var olika tillbehör till... Tänkte att detta blir bra, han får en egen bäbis. Visst den var kul den första kvarten sen har han inte brytt sig, förutom när han drämmer den i golvet...
    Han är mycket mån om sin lillebror, hjälper till med blöjbyte, ge nappen, sjunger då han är ledsen m.m

Märkte skillnad när en kompis dotter såg dockan, genast började hon att byta kläder, kolla blöjan, gav den nappflaskan och satt den på pottan...*ler*

• hewa

Sonen hade redan en docka när lillasyster kom. Den var väl lagom intressant, ibland kom den fram men oftast låg den bara i lådan. Sen när syster väl föddes var där en period när den faktiskt fick vara med lite mer. Även min son ammade dockan (och i och för sig en och annan teddybjörn med), det var en del klädbyten och blöjbyten också. Sen föll dockan i glömska, lillasyter var roligare att busa med.

Nu är syster 19 månader och hittade nyligen dockan i en låda, nu är det hon som ska bära, krama och stoppa i nappen!

Det är för övrigt inte det lättaste att hitta en pojkdocka, jag letade ett tag för att faktiskt få en med snopp och allt ; ) De flesta jag såg var könlösa under kläderna.

• Cahjo

Min äldste vara bara 1½ år när han fick en lillebror och hade haft docka och sulky ett tag. När han var runt 2 år tyckte han det var jättekul att köra dockan i sulkyn. Det höll väl i sig i ca 6 månader för när han var 2½ var ju lillebror 1 år och det var ju roligare att leka med honom då

Svar på tråden Docka till storebror när sykonet kommer?