• Cissi o Nattis

Någon mer vars barn har eller ska få plaströr i öronen?

Igår blev det bestämt att Natalie ska få plaströr i öronen,
    hon är 1½ år gammal, tycker det känns lite läskigt att hon ska bli sövd.
    Någon annan som har ett barn som fått plaströr? Hur gick det? Hur länge stannade ni på sjukhuset?
    Fick barnet dricka innan operationen? I brochyren som vi fick så står det att vätska, välling (ej fullkorn) går bra, så funderar på att köpa välling som ej är fullkorn som hon kan dricka på morgonen innan.
    Fick båda föräldrarna vara med när barnet somnade och vaknade??
    Det står i brochyren att en förälder ska vara med, men vi vill så gärna vara med båda, förstår inte varför det står med fetstil att det ska vara en förälder..?

Om du har någon barn med plaströr så får du gärna berätta hur allt gick till??
    Anledningen till att Natalie ska få det är att hon inte har börjat prata än, och hon har fullt med vätska bakom trummhinnorna och det är infekterat där, på hörseltestet blev resultatet 40 decibell, vad det nu betyder?

• Svar på tråden Någon mer vars barn har eller ska få plaströr i öronen?
  • Triple Trouble

våra kanske ska få det om några veckor, de är 8 mån nu och har haft 10 öroninfl sammanlagt. puffar för lite info

• snart tre

MIn son fick rör inopererade förra sommaren - då var han två år gammal och hade haft ständiga öroninflammationer sedan han började på dagis. Sedan operationen har han inte haft en enda inflammation Själva ingreppet gick supersnabbt (10 minuter) och läkarna/sjuksköterskorna var superproffsiga mot både mig och sonen. Satt med honom i famnen inne i operationsrummet när han sövdes - sen fick jag gå ut. Men visst är det lite småtufft att se sin plutt bli sövd och särskilt för mig som har ett katastrofsnitt bakom mig vid hans förlossning.

Men allt gick jättebra och det är så skönt att han slipper vara sjuk

• malinn

Har en liten tös som blir två år i morgon, hon fick sina rör för ca en månad sen. Hon fick det för att inte hade ett riktigt tal och för att hon hade vätska bakom trumhinnan.

I broshyren står det att de inte får dricka efter kl 04.00 tror jag men när jag pratade med sköterskan någon dag innan  så sa hon att hon kunde dricka lite på morgonen innan kl.06.00. Vi hade tid till kl. 7.30, hon opererades vid ca 8.00 och var färdig ca 10-15 min senare och då var hon redan vaken. När klockan var 10.00 tyckte dom på uppvaket att hon var såpass pigg att vi kunde åka hem.

Varför man inte får vara två föräldrar är för platsen skull, det är ganska mycket personal som är med när barnen skall sövas. Inne på uppvaket får man oxå bara vara en förälder pga att barnen ofta inte mår så bra när de vaknar och det blir då jobbigt med för mycket folk där.
    Båda föräldrarna får vara med men en får då sitta kvar i väntrummet.

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet som utgång!
  • Tiwi

Min tjej fick rör i bägge öronen när hon var dryga 2 år, då hade hon haft upprepade dubbelsidiga öroninflammationer. Idag är hon 3 år och har inte haft en inflammation sedan operationen. Hennes tal förbättrades oxå avsevärt efteråt, blev helt klart och tydligt över en natt!
    Op tog typ 10 minuter, jag var med när hon sövdes och pappan när hon vaknade, de ville bara ha en med i taget. Hon studsade ut strax efter att hon vaknat, som om inget hade hänt, så det gick väldigt smidigt!
    Var på Sophiahemmet i Stockholm.

• Emmec

Min dotter fick rör insatta för en månad sen ungefär, hon fyller 2 år på måndag.

Hon fick dem på grund av massor av öroninflamationer och att hon ständigt hade vätska bakom trumhinnan. Hon var sjuk i princip hela januari och februari, men efter rören var hon hemma en gång och sen har hon varit frisk i snart en månad. Känns toppen!! :)

Hon har ett ganska bra språk, men man har märkt skillnad på hennes uttal tycker vi. Hon är mer välartikulerad, förmodligen för att hon hör bättre hur orden "ska" låta. Det är kul att det märkts skillnad så direkt efter.

Det var inte läskigt med sövningen tycker jag, det gick fint och personalen var extremt rara och pedagogiska där vi var. Både mot barn och föräldrar. :) De sövde bara genom stick i armen om de behövde, annars använde de en liten mask som barnet får andas i. Men min dotter älskar sprutor och doktorer, så henne stack de i handen, för att hon inte bryr sig och det tydligen var smidigare då.

Vi var kvar i max en timme efter operationen, barnet skulle pigga på sig och vakna och sen komma upp och äta en isglass eller en smörgås eller dricka, sen fick man åka hem. Inga konstigheter.

Man skulle vara fastande från 00.00 natten innan, men kunde få dricka ett glas vatten eller saft (ej juice) fram till 06.00, vi skulle vara där kl 08.00. Men jag kände att det inte var nödvändigt att hon fick i sig de där vattnet/saften, hon hade nog velat ha sin morgonvälling, men den fick hon ju ändå inte, så då skippade vi alltihop. Det gick fint ändå och hon verkade inte må dåligt av att hon var törstig/hungrig.

Hos oss fick man också bara vara en förälder, eller de bad vänligt att man bara skulle vara det. Jag utgår ifrån att det skulle bli väldigt rörigt för patienterna, både de barn som är där för lättare op och även andra patienter, och personalen om det på varje barn som får rör skulle in 3 personer i operationssal/uppvak osv.
    Sen tror jag också att barnen själva känner av att det är något "dramatiskt" på gång om hela familjen sitter och passar upp vid sängkanten när det ska sövas, det blir kanske lättare mer avslappnat om man bara har en förälder med, så har personalen tid att ta hand om föräldern också om det skulle behövas, vi stötte på föräldrar som var bra mycket mer upprivna än barnen när vi var på operationen.

Fråga gärna om du undrar något mer! Lycka till!

***Mamma till Ina 060331 & Lillasyster BF 080421***
  • Cissi o Nattis

Det låter ju som att det gått väldigt bra med operstionen för er

malinn skrev 2008-03-27 10:53:52 följande:
    Har en liten tös som blir två år i morgon, hon fick sina rör för ca en månad sen. Hon fick det för att inte hade ett riktigt tal och för att hon hade vätska bakom trumhinnan.I broshyren står det att de inte får dricka efter kl 04.00 tror jag men när jag pratade med sköterskan någon dag innan  så sa hon att hon kunde dricka lite på morgonen innan kl.06.00. Vi hade tid till kl. 7.30, hon opererades vid ca 8.00 och var färdig ca 10-15 min senare och då var hon redan vaken. När klockan var 10.00 tyckte dom på uppvaket att hon var såpass pigg att vi kunde åka hem.Varför man inte får vara två föräldrar är för platsen skull, det är ganska mycket personal som är med när barnen skall sövas. Inne på uppvaket får man oxå bara vara en förälder pga att barnen ofta inte mår så bra när de vaknar och det blir då jobbigt med för mycket folk där.Båda föräldrarna får vara med men en får då sitta kvar i väntrummet.
    tack för att du förklarade varför det skulle vara en förälder med när barnet vaknar och somnar, men då gör vi bara så att den andre väntar i vänterummet

Utvecklades din dotters tal något när hon fått rören?
    Jag hoppas så att det ska utvecklas lite mer för min dotter, hon har sagt typ.. "mam-mam-mama" och "dää" sedan hon var 8-9 månader, men inget mer har hänt med talet och det har gått 8 månader nu, så både jag och bvc sköterskan tycker att det går lite sakta. Men det kan bero på vätskan bakom trummhinnan som försämrar hörseln och förvränger våra röster kanske?

Någon som vet vad 40 decibel menas med? Är det så att jag måste prata högt så att hon ska höra vad jag säjer då? Jag har misstänkt det, för jag måste ropa "Natalie" jätte högt för att hon ska reagera.
  • malinn
    Julstjärna skrev 2008-03-27 11:11:34 följande:
    Det låter ju som att det gått väldigt bra med operstionen för er tack för att du förklarade varför det skulle vara en förälder med när barnet vaknar och somnar, men då gör vi bara så att den andre väntar i vänterummet Utvecklades din dotters tal något när hon fått rören?Jag hoppas så att det ska utvecklas lite mer för min dotter, hon har sagt typ.. "mam-mam-mama" och "dää" sedan hon var 8-9 månader, men inget mer har hänt med talet och det har gått 8 månader nu, så både jag och bvc sköterskan tycker att det går lite sakta. Men det kan bero på vätskan bakom trummhinnan som försämrar hörseln och förvränger våra röster kanske? Någon som vet vad 40 decibel menas med? Är det så att jag måste prata högt så att hon ska höra vad jag säjer då? Jag har misstänkt det, för jag måste ropa "Natalie" jätte högt för att hon ska reagera.
    Jag var helt själv med dottern hela tiden och på ett sätt gick det jättebra, det hade dock varit skjönt om min sambo vart med då vi hade kunnat turats om lite. Tex var ju vi där så tidigt att jag inte hunnit äta frukost hemma och man får inte äta i väntrummet då det är många barn som är där som inte får äta innnan sin op.

Visst märker vi lite skillnad i talet, hon har alltid "pratat" mycket, men på sitt sätt. Nu kommer det fler och fler ord hela tiden. Det är inte alltid det är så tydligt men vi förstår henne, det viktiga är nog att man säger orden och inte säger typ: ska du ha den? Utan: "vill du ha kritan"

Vet inte alls vad de menar med 40 decibel, men troligtvis hör hon höga ljud och allt annat låter lite dovt.
  • Auris

40 db innebär att hon hör alla ljud ordentligt dämpade. Om du sätter på dig ett par riktigt rejäla hörselkåpor får du en ungefärlig bild av hur hon hör. Du måste tala högre eller på närmare avstånd för att hon skahöra vad du säger.

• Lia85

Min son fick sina rör när han var 1,5 år. Det gick jättebra. De vill att endast en förälder är med eftersom det ofta är flera barn på uppvaket samtidigt, och det blir så fullt med folk, och inne på OP är det också mkt folk o de måste ta hand om barnet, ej föräldrarna (en uska följer med föräldern ut, jag grät då iaf) De opererar barn enligt löpande band-principen

Gabriel åt inget på morgonen innan. Vi skulle va på sjukhuset kl 7, och han skulle vara helt fastande 4 timmar innan OP, det va inga problem. Han hade fullt upp med att undra vad som hände.

operationen tog ca 20 minuter och sen var vi på UVA i ca 3-4 timmar. Gabriel sov lääänge, de andra han både komma och gå
    Han fick lite glass när han vaknat och när han ville börja röra på sig, så gick han lite o då fick vi åka hem.

Sen var alla ÖI nästan helt borta

Han har legat efter i talet sedan dess, då han lärt sig säga orden fel. Han gjorde ytterliggare en OP när han va ca )4 tror jag) då de tog bort en körtel bakom näsan, så han kunde andas ordentligt. Sen började vi hos logoped för att få ordning på talet. Nu är han 6,5 år och har de senaste månaderna pratat så fint

• Helle76

Vår dotter fick rör insatte i december förra året och hon fick inte äta eller dricka något från 24.00 natten till operationsdagen. När vi kom dit så vägde de henne sen kollade läkaren i halsen och öronen för att se så det inte var någon infektion som låg och grodde. Sen fick hon alvedon i förebyggande syfte. När det var hennes tur att opereras så fick jag vara med när hon sövdes. Hon satt i min famn och narkosläkaren satte på henne masken och efter en liten stund så sov hon. Efter ca 10 minuter så var det klart och de hämtade mig till uppvakningsrummet. Vissa barn kan bli aggressiva när de väcks upp, är ju bra att vara förberedd på det.

Efter operationen så kom talet igång ordentligt.

Lycka till!

• Lena83

Vad tidigt på dagen ni fått tid till operationen. Min son är snart 1½ år och ska göra sin operation på onsdag kl 12,40. Han ska vara fastande från 24,00 och får bara äta yoggi tills 4 timmar innan OP. Tycker så synd om honom allaredan för han kommer ju att vara såå hungrig. Vanligtvis så äter han en stor flaska välling vid 05,30 och sen äter han frukost vid 8 mellanmål på dagis kl 9,30 och sen äter han lunch vi 12 tiden och nu får han bara äta lite yoggi och det mättar ju inte så jättebra.

• malinn
    Lena83 skrev 2008-03-27 13:48:50 följande:
    Vad tidigt på dagen ni fått tid till operationen. Min son är snart 1½ år och ska göra sin operation på onsdag kl 12,40. Han ska vara fastande från 24,00 och får bara äta yoggi tills 4 timmar innan OP. Tycker så synd om honom allaredan för han kommer ju att vara såå hungrig. Vanligtvis så äter han en stor flaska välling vid 05,30 och sen äter han frukost vid 8 mellanmål på dagis kl 9,30 och sen äter han lunch vi 12 tiden och nu får han bara äta lite yoggi och det mättar ju inte så jättebra.
    Konstigt, de brukar ju vilja operera barn så tidigt som möjligt av just den anledningen att de ska slippa fasta för länge. Har alltid hört att barnen går först! Kolla om ni inte kan få en tidigare tid om det är så att någon blir avbokad sin op.
  • Lena83
    Svar på #13
    Ja, jag ska ringa till dom och kolla om vi kan få en tidigare tid. Hoppas bara att det går !!
  • Triple Trouble

får jag låna din tråd lite ts? ingen som haft barn under året som blivit opererade? Lite orolig att det inte blir bra om de bara är 9 mån vid op.

Svar på tråden Någon mer vars barn har eller ska få plaströr i öronen?