• glader

Sallad till oxfilé - kan man ha det?

Kan man ha bara en rejäl sallad till oxfilén eller blir det fattigt?

Vad skulle man kunna ha i salladen i så fall? Kanske fetaost och lite soltorkade tomater för att få lite samk...?

Vad säger ni experter?

• Svar på tråden Sallad till oxfilé - kan man ha det?
  • BetongMorsa

det blir väl jättebra o skapligt hälsosamt med

• Nikki S

Jag är verkligen ingen expert men det är klart man kan ha det. Tycker att det kan vara jätte gott med endast sallad. Fetaost och soltorkade tomater är ett utmärkt alternativ, kanske även lite oliver.

• MrM

Jag skulle vilja ha någon form av kolhydrater med. Bulgur i salladen kanske?

Mvh

• Perry the Platypus

Det du frågar om är typisk GI-mat. Funkar alldeles utmärkt!

Bröst och hjärna i en enda röra.
  • Pansarhamster

Testa att ha lite nötter eller så i salladen kanske? Tillsammans med fetaost och soltorkade tomater är säkert lite pinjenötter goda. Så får salladen lite "tuggmotstånd" också!

• Äcklingarna

Jamen fetaost och soltorkade tomater är ju jättegott i en sallad! =)

Istället för "vanlig" isbergssallad så kan man ju blanda lite andra sorters sallad o grönt, typ färsk bladspenat, ruccola osv...Svamp, vindruvor är ju gott i sallad, och cocktailtomater...Innan servering så kan man rosta lite pinjenötter lätt och strö över salladen, valnötter är med gott...Varför inte blanda ner lite god pasta i salladen?
    Och ha en vinägrett eller nån krämig dressing gärna med vitlök i till, och goda nybakade baguetter =)

• CoCl

jag gillar inte fetaost så jag hade tagit mosarella i. sparis rädisor selleri rödlök finns massor du kan peta i.

• mamma till Alexander

Jag hade ju tyckt att det var fattigt och inte speciellt gott. För mig är det ett måste med lite potatis eller liknande till. Men alla är vi olika!

• snart tre

Åh, det är så otroligt gott med en schyst köttbit och en fräsch sallad till. Det äter vi ofta och varierar mellan kött, kyckling och fisk. Ös på ordentligt med grönsakerna och glöm inte att göra en god dressing av t ex olivolja och balsamvinäger.

Det brukar bli:

- Köttbit med en god grekisk sallad och ibland tillbehör som hemgjord tsatsiki och/eller en god hoummos.

- Köttbit med majskolv och en bra tomatsallad (tomater, ruccola och finhackad schalottenlök).

- Kyckling med en sallad på ruccola, tomater, paprika, grön sparris och cashewnötter.

- Grillade laxkotletter med hemgjord guacemole och sallad på ruccola, tomater, sockerärtor, rostade pinjenötter och rödlök. Smaksätt laxen med honung i pannan.

Gud, vad hungrig jag blir nu

• sherlock

Jag har svårt för varm mat (oxfilé) serverad med kall mat (sallad) så jag brukar rosta grönskaer i ugn till.

Tex ungsrostad paprika, tomat, courgette och rödlök blir jätte gott till oxfilé

• Kenzie

Vi äter ofta sallad till oxfilé. Min favorit är ruccola, smörstekta päronskivor, gorgonzola, valnötter och rödlök. Sjukt gott till en blodig oxfilé. Lite hemgjort vitlöksbröd och ett gott glas rött till är nästan ett måste

Älskade Theodor 060329
Svar på tråden Sallad till oxfilé - kan man ha det?