• HelenaMaria

Rosslig andning på 7-månaders

Min son har rosslig andning till och från. Vet ej när det började men kanske när han var förkyld första gången i december. Har bara varit lättare förkyld två gånger och ej haft hosta, enbart snorig och täppt.
    Han rosslade på 6-månaderskollen och läkaren hörde det men sa att han inte lät tät och då var det ingen fara.
    Rosslandet kommer några gånger per dag och han måste ofta hosta till för att det ska sluta. Han verkar inte påverkad för övrigt. Igår märkte jag att han rosslade en del när han legat på golvet och lekt en stund.
    Vad kan det vara?

• Svar på tråden Rosslig andning på 7-månaders
  • norpansnorpan

Min son började rossla när han var runt 6 månader.
    Det var efter en förkylning så jag trodde det berodde på det.
    Han hade väldigt jobbig när han lekt, fick rossel och småpip i bröstet vid utandningen.
    Det höll i sig.
    Efter 2 månader fick han luftrörsvidgande medicin (Ventoline) som hjälpte ca 30 min innan hostan satt igång igen.

5 månader efter han haft sin förkylning fick han komma till en astma- och allergiläkare.
    Hon lyssnade snabbt med stetoskop och sedan skrev hon ut både inflammationsdämpande (Pulmicort) och luftrörsvidgande (Airomir) mediciner, som han får med nebunette (www.astma.com/templates/Page____15147.aspx).
    Dottern har likadan.

Om du upplever att det inte blir bättre snart tycker jag du ska ta kontakt med BVC som kan remittera din son vidare.
    Mina barn har båda blivit bättre på lite drygt 1 vecka med sina mediciner.
    Inte är det meningen att de små ska behöva gå och ha det så jobbigt!

• Snorkis

Vatten är jättebra mot rosslet!

Så ge honom lite vatten att dricka

Svar på tråden Rosslig andning på 7-månaders