• s k r i n d a

Antikt apotekar/apoteksskåp - hur skulle du göra?

Min man och jag har fått ett alldeles underbart antikt apotekarskåp av hans farmor och är nu lite osäkra hur vi ska göra med det...

Det är i mörkbetsat trä och ganska skamfilat, men original. Det är så stort att det kommer ta upp en hel vägg och vi ska ha det i vårt vita/ljusgråa kök. Det består av 66 lådor i olika storlek med små söta beslag med innehållslappar på varje låda.

Ska vi slipa det och måla/betsa, eller låta det vara i nuvarande skick? Känner att jag behöver lite utomstående åsikter i frågan...

Om vi fixar till det kommer det bli ett vackrare inslag i köket, men det känns lite som att vi förstör det då eftersom det fått vara orört i alla dessa år.

Hur skulle du göra?

• Svar på tråden Antikt apotekar/apoteksskåp - hur skulle du göra?
  • marjalena

Det där är ju jättesvårt hur man ska göra. Man vill inte förstöra orginalskicket, men samtidigt måste man ju tycka om det annars är det ju ingen mening med att ha det. Om ni tycker om det som det är och tycker att det passar in i köket ändå, så skulle jag nog inte ha målat om det.

Har du någon bild på det?

• s k r i n d a

Marjalena: Nej, ingen bild ännu. Vi får hem det i helgen. Men om du söker på Apoteksskåp på Blocket så finns det ett liknande fast mindre där.

Usch! Det är SÅ svårt! Jag har drömt om att få det skåpet i flera år och nu är det äntligen vårt! Men vi vet varken ut eller in. Det är ju så häftigt och ovanligt att man inte vill göra åverkan på det, men det kommer bli väääldigt mycket brunt trä i ett annars ljust kök...

• marjalena

Vad fint!  

Men ni kan väl använda det som det är ett tag och se hur ni känner då. Vore ju jättetrist om ni målar om det och sedan ångrar det.

• s k r i n d a

Jaaa... det är nog smartast! Hehe vi är så lata att har det väl hamnat i köket så kommer vi aldrig göra något åt det och det är kanske lika bra

• lieh

Jag hade inte målat det utan behållt det i orginalskick.

Grattis till ett jättefint skåp och att ni fick en person väääääldigt avundsjuk.

• s k r i n d a

lieh: ja visst är det jättefint!? Och tänk vad mycket man kan städa undan i alla lådorna De är tyvärr precis för smala för att få i cd-skivor, men det finns gott om skrot här hemma att stuva ned i 66 lådor.

• PinkS

Har ni alrdig sett på antikrundan :P Man får absolut inte göra något åt gamla saker som är allt i original, det förstör möbeln och värdet jättemycket....

• s k r i n d a

PinkS: nä, det är inte mitt favvo-program Och värdet är inte intressant, skåpet kommer absolut inte lämna familjen. Om vi ledsnar på det ska en av makens kusiner ta över det. Men det känns ju självklart fel ändå att "förstöra" det. Men med lite färg skulle det onekligen bli ett snyggare inslag i köket...

• PinkS

s k r i n d a skrev 2008-03-27 12:44:04 följande:

PinkS: nä, det är inte mitt favvo-program Och värdet är inte intressant, skåpet kommer absolut inte lämna familjen. Om vi ledsnar på det ska en av makens kusiner ta över det. Men det känns ju självklart fel ändå att "förstöra" det. Men med lite färg skulle det onekligen bli ett snyggare inslag i köket...
    Men om skåpet aldrig kommer att lämna familjen är det då inte extra viktigt att allt är original.. en fin gammal familjeklenod som vandrar i familjen...
  • s k r i n d a

PinkS: jooo... fast det är ingen möbel som funnits länge i familjen, makens farmor är lite av en hamster så detta har hon säkert släpat hem från en loppis eller liknande

Men vi kommer som sagt knappast göra något åt det, har det väl hamnat i köket så får det nog se ut som det gör.

• Turran

Personligen skulle jag måla, betsa eller olja det så att det passar in. Jag har en liknande byrå som jag målat om. Den är mycket finare nu. Mahogny passar inte riktigt in i mitt hem...

• fyrklövret

Du får nog fråga dig: vill jag åt värdet på skåpet, eller vill jag att skåpet ska bli min personliga ägodel, som passar in i mitt ljusa kök. Det ska ju inte vara som ett museum, eller! Det är min personliga åsikt, själv hade jag målat det stockholmsvitt, i chabby chic stil. Men som sagt var, det är ju ditt skåp. Lycka till med skåpet.Flört 

• s k r i n d a

fyrklövret: hehe, det är väl just den väldigt svåra frågan som vi inte lyckas skaka fram något svar på... Men eftersom vi är så lata misstänker jag att projekt slipa/måla skåp aldrig kommer inträffa och då är skåpet "räddat". Men nog skulle det vara snyggare i vitt

Svar på tråden Antikt apotekar/apoteksskåp - hur skulle du göra?