• Chivaz

Kesella jag måste göra av med?

Har 2 st Kesella burkar som går ut idag så jag tänkte baka något som man kan frysa. Är det någon som har ett bra recept på bröd eller kakor med kesella i?

• Svar på tråden Kesella jag måste göra av med?
  • Äcklingarna

Smala chokladkakan med lime

Ger 8-10 bitar.

3 st ägg
    2 1/2 dl strösocker
    1 dl vetemjöl
    1/2 tsk bakpulver
    3/4 dl kakao
    2 tsk vaniljsocker
    2 krm salt
    250 g kesella
    smör
    ströbröd
    1 st lime, dess skal rivet
    lime, till garnering
    florsocker, till garnering
    ev. Mellangrädde, till servering
    Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt i en bunke. Vänd ner det i äggsmeten tillsammans med Kesella och limeskal. Häll smeten i en smord, bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 min. Låt kallna. Pudra över lite florsocker och garnera med skivad lime. Servera eventuellt med en klick vispad mellangrädde.

Godmorgonbullar

Ger 12 bullar.

25 g jäst
    2 dl vatten, 20 grader
    2 msk flytande margarin, eller olja
    1 dl kesella
    1 tsk salt
    1 dl grahamsmjöl, eller vetegroddar
    6-7 dl vetemjöl
    ägg, till pensling
    vallmofrö, till garnering
    Rör ut jästen med det kalla vattnet i en bunke. Tillsätt fett, Kesella, salt, grahamsmjöl eller vetegroddar och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg.

Forma degen till en rulle. Dela den i 12 bitar och forma dem till runda bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Jäs dem övertäckta på sval plats 10-12 timmar, t ex över en natt.

Värm ugnen till 225°C. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över vallmofrön. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Låt bullarna svalna på galler utan bakduk.

Färska morgonbröd

Ger 10 bullar.

25 g jäst
    3 dl vatten, eller mjölk
    1 dl kesella, 1 - procentig
    1 tsk salt
    1/2 dl krossat linfrö
    2 dl havregryn, gärna med extra fibrer
    5-6 dl vetemjöl
    Smula jäst och rör ut med lite av vätskan, tillsätt sedan resten. Rör ner kesella, salt, linfrö och havregryn. Arbeta ner mjölet men spara lite till utbakning. Jäs övertäckt 30 min.

Tag upp på mjölat bord och arbeta smidig med resterande mjöl. Forma till ca 40 cm lång rulle och skär ut 10 bullar. Lägg på papprad plåt, täck över och låt stå i kylen över natten.

Nästa morgon: Ugnen på 250. Låt bullarna stå i rumstemperatur medan ugnen värms. Strö lite mjöl eller havregryn på bullarna. Grädda 10-12 min i mitten av ugnen. Låt svalna på galler.

• Björkeli

Långpannebröd

50g jäst
    5dl ljummet vatten
    25g smör
    1½ tsk salt
    2msk sirap
    250 g (mager) kesella
    3dl graham
    ca 12dl vetemjölk special alt dinkel siktat

Arb degen smidig och jäs övertäckt 40 min
    Ugn 225 grader
    Tryck ut degen på plåten, skär rutor
    Jäsa övertäckt 20min

Pensla vatten, strö över pumpakärnor
    Grädda 15min i mitten
    Lägg över på galler

Annars kan du frysa kesella burkarna som de är och ta fram någon annan dag när du vet vad du vill göra med dem.

De är även riktigt goda som mellanmål om du rör ner lite frukt och nötter.

Svar på tråden Kesella jag måste göra av med?