• Petra 1972

Specialpedagog vs speciallärare?

Jag undrar om någon kan förklara skillnaden mellan just specialpedagog och speciallärare!

• Svar på tråden Specialpedagog vs speciallärare?
  • Lurvenpajsaren

Finns det någon skillnad? Är det inte bara namnet som förändrats till just pedagog?

• Tecken

- Speciallärare = fyraårig grundutbildning, leder till en lärarexamen.

- Specialpedagog = för att söka utbildningen måste man ha jobbat som pedagog/lärare (självklart med lärarexamen) i minst tre år, samt sedan plugga 1,5år till specialpedagog.

Det som står ovan är jag säker på (jag vet att det förhåller sig så), däremot är jag mer osäker på arbetsuppgifter... Någon annan kanske vet mer?

• Petra 1972

Ja, finns det någon som vet mer?

• Ari Gold

Ja det är viss skillnad både utbildningsmässigt och arbetsmässigt men det kan variera oerhört mycket mellan olika skolor  också.

På vår skola arbetar man så här:

Specialpedagogerna - sitter i elevhälsoteamet, gör utredningar och beslutar om insattser, handleder stödpedagoger, beslutar om anpassningar på organisations- och strukturnivå (tex om man ska ta emot en integrerad funktionshindrad elev kanske den klassen behöver få vara mindre, ha särskilda lokaler, ha vissa lärare osv).

Speciallärare: tar emot enskilda elever i behov av särskilt stöd och tränar individuellt med dem. Oftast handlar det om läs- och skrivinlärning eller att träna på studieteknik.

Stödpedagoger: arbetar i klassen med att hjälpa elever i behov av särskilt stöd. Har ofta  elevassistent-ansvar gentemot någon särskild elev men arbetar mot hela gruppen.

Jag arbetar som stödpedagog men har haft ett specialpedagog-vikariat på en annan skola tidigare, och den specialpedagogen arbetade mer som våra specialllärare gör kombinerat med en del utredning/eht-arbete. Så uppenbart kan det se olika ut.

Speciallärare har oftast mer ämneskompetens och specialpedagogerna mer poäng i specialpedagogik. Specialpedagogerna tjänar lite bättre.

Stödpedagogerna har lite blandad bakgrund, ofta fritidsledare eller liknande i botten.  Eller som jag, halvvägs igenom en utbildning.

• piixelslyna
    Lurvenpajsaren skrev 2008-03-27 15:52:43 följande:
    Finns det någon skillnad? Är det inte bara namnet som förändrats till just pedagog?
    Ja, det finns en skillnad.
  • Ari Gold

Känner däremot inte igen det Tecken skriver om utbildningsvägar..,. Speciallärarutbildning har ju inte funnits på många år men nu när den finns igen är den mig veterligen en påbyggnadsutbildning.

Däremot kan man läsa lärarprogrammet med Specialpedagogik som antingen inriktning eller specialicering. Tror fortfarande utbildningstiteln är lärare då...men man kan söka tjänster som både speciallärare och specialpedagog.

• Tecken

På f.d. LHS/SU så finns de programmen jag skrivit om.

• Ari Gold

saxar från deras hemsida: Speciallärarprogram, 90 hp

Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning för verksammalärare som leder till speciallärarexamen.

Svar på tråden Specialpedagog vs speciallärare?