• pump up the jam

Vad kostar glasögon? (själva glasen, inte bågarna)

Någon som har en aning? På själva glasögonen så står ju alltid priset på bågarna men hur vet man på ett ungefär vad glasen kostar? Jag är lite närsynt och har väl 0,5 på varje öga så det är inga flasbottnar precis heller. Kan inget om slipning och allt vad det heter.

Någon som har ett hum bara?

• Svar på tråden Vad kostar glasögon? (själva glasen, inte bågarna)
  • pump up the jam

Jag har glasögon hemma som jag har lånat hem men har ännu ingen aning om vad glasen kostar, därför undrar jag.

Virriga Vera
    Hjälp! Varför så dyra?? Kostar det SÅ mycket?!

• negro

Det beror helt på vilket synfel man har, är man över- eller närsynt och/eller har olika typer av brytningsfel m.m. Det kan kosta från några hundra kronor till flera tusen. Men du får snabbt veta vad det kostar efter att du har testat din syn då kan de räkna fram priserna åt dig

• plutto

Det beror ju på var du köper dem...

Jag har brytningsfel och är närsynt och mina glas skulle gå på 1900 kr och bågarna ungefär lika mycket. Sen gick jag till ett annat ställe och köpte färdiga glasögon med rätt slipning för 890 kr.

• pump up the jam

Gjorde ett syntest och jag hade fått lite sämre syn men hon sa inget om brytningsfel eller så.

• negro

pump up the jam skrev 2008-03-27 14:02:49 följande:

Gjorde ett syntest och jag hade fått lite sämre syn men hon sa inget om brytningsfel eller så.
    Begär att få ut en kopia på syntestet sedan kan du fråga runt dels i din hemstad men även på nätet om du känner för det vad olika affärer tar för dessa glas.
  • ludenben

jag köpte paketpris. glas+båge för 731:- och det är jättefina bågar.

• Virriga Vera

pump up the jam skrev 2008-03-27 14:00:48 följande:

Jag har glasögon hemma som jag har lånat hem men har ännu ingen aning om vad glasen kostar, därför undrar jag. Virriga VeraHjälp! Varför så dyra?? Kostar det SÅ mycket?!
    Jag har olika synfel på ögonen och progressiva glas, därför kan jag inte beställa via nätet utan måste ta det via en optiker.
  • pump up the jam

Virriga Vera
    Ok, måste varit därför dina var så dyra då för det kan ju inte vara speciellt vanligt??

• Fruochmamma

Beror som sagt på VAR du köper dem, vad du har för synfel och vilket sorts glas du väljer.

Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant
  • pump up the jam

Med "vilket sorts glas man väljer" - tänker man på om man vill ha progressiva (vilket väl inte är så vanligt i "unga" år..?), om man vill och repskydd och så då? för annars finns det väl inte så väldigt många val att göra? Jag vill se klart, det är mitt enda krav

• Fruochmamma

Desto sämre syn du har desto tjockare bli glasen och då kan du välja special-glas som är lättare & smalare.

pump up the jam skrev 2008-03-27 14:16:18 följande:
    Med "vilket sorts glas man väljer" - tänker man på om man vill ha progressiva (vilket väl inte är så vanligt i "unga" år..?), om man vill och repskydd och så då? för annars finns det väl inte så väldigt många val att göra? Jag vill se klart, det är mitt enda krav
    Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant
  • uniMog

priset som står på bågen brukar "väl" vara med standardglas?

Annars kan extratunna glas kosta allt från 500 till flera tusen.

Why are vampires always so stupid?
  • CarlHerman

pejgan: Nä det är bara för bågen tror jag.

Mina glas kostade ca 1300kr har jag för mig. Då är det den dyraste sortens glas+slipning pga jag bara ville ha halvbågar och då vill man ha så tunt glas som möjligt.

• uniMog

jag tror alltid standardglas ingått i priset när jag köpt hos optikern *funderar*

Why are vampires always so stupid?
  • Majsan70

2400 betalade vi för dotterns glasögon förra året. Bågarna gratis. Specialglas för hennes synfel samt xtra behandlade.

Svar på tråden Vad kostar glasögon? (själva glasen, inte bågarna)