• Villes mamma

*Hur bli av med kirskål? Radhuslägenheten

Hur bli av med kirskål? Radhuslägenheten som vi köpt har en bakgård som inte blivit omhändertagen på flera år. Och nu har vi massvis med kirskål. Hjälp?
    Börjar jag dra och slita i alla rötter så drar jag ju upp hela gräsmattan också...

• Svar på tråden *Hur bli av med kirskål? Radhuslägenheten
  • giz

ge attan att plantera den från början......
    den är värre än maskrosor och förstör man roten så ynglar den av sej....

• Villes mamma

Oj nej ynglar den ännu mer..? Alltså kirskål är nå´t som nå´n har planterat dit från början? (Helt grön på det gröna) Trodde det bara hade spridit sig nå´nstans ifrån...

• giz

i det stora hela får man gräva om hela gräsmattan..... vi hade ett helskotta där vi bode.....inte ens sånt där spray man ska döda ogräs funka så jag klippte bara ner dom med gräsklipparen sista åren.

• dexterswife

Man kan ha kirskål som prydnadsväxt men den sprider sig något oerhört!

Det här kan du använda den till...
    Kirskålssoppa
    Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    400 g späda kirskålsblad
    1 st lök
    2,5 dl matlagningsgrädde
    3 dl mjölk
    olja
    salt
    peppar
    paprikapulver

Gör så här:
    Lägg kirskålen i kokande vatten och förväll de några minuter. Spola sedan av de i iskallt vatten och krama ur de ordentligt. Hacka löken fint och stek i lite olja. När löken blivit mjuk blandas den finhackade kirskålen och grädden samt lite vatten och får koka ihop några minuter. Salta och peppra. Värm mjölken under kraftig vispning så att det bildas mycket skum, blanda sedan soppa och mjölk i tallrikarna och garnera överst med skum pudrat med paprikapulver.

• Villes mamma

Oj nej, tack för länken Stitch. Verkar inget kul alls det här...
    Hade tänkt laga tomatsoppa idag men kanske jag får laga Kirskålssoppa istället.
    Ja, sprayar jag Roundup så dör ju allt annat också... Knepigt det här, kanske det blir att köra över med klipparen bara och hoppas på det bästa...

• smulan76

vi har också det problemet, har massor med kirskål i våran syrenhäck. Häcken växer dåligt just där så kålen tar väl all näring troligen.
    Men man kan ju inte häll väktdödare på det för då dör ju även häcken, och tipset i länken att man ska lägga plast över går ju inte heller...suck!

• dexterswife

Tja, om man ser det från den ljusa sidan så kan man ju säga att ni alltid har lite reservmat hemma iallafall! Om jag hör om något tips återkommer jag!
  • Peztis

Om det är i rabatten är det ju inte så roligt, man får vara ihärdig och rycka vid minsta lilla skott som dyker upp. Efter några år kan man börja slappna av...

I gräsmattan spelar det ju ingen roll - det är ju grönt Fast det sprider sig förstås till rabatten och så får man börja om igen... så vida du inte lägger en markväv emellan som stoppar.

Faktum är att det är en ganska vacker växt, får fina blommor som ser ut som hundkex. Finns även i en variegerad sort och jag såg den under ett träd som stod i en rundel av sten och det var vackert när den var så inhägnad.

Den är rik på vitaminer!!! Så fixa dig du en soppa eller något!

Positivt tänkande, flickor!!!!

• USK

om du inte har ngt annat där runt om kan du ta tö salt o hälla på

Svar på tråden *Hur bli av med kirskål? Radhuslägenheten