• Anonym (Stortån)

Operera bort stortånageln - erfarenheter?! Hjälp!!

Har sen ett tag tillbaka haft en inflammation i min ena stortå (nagelbädden/nagelbandet). Jag har fått äta penicillin (Heracillin) i två omgångar men tyvärr har det inte hjälpt. Jag ska nu om två veckor få operera bort nageln helt och hållet (de ska dra bort hela nageln med tång).

Tycker det låter jätte läskigt. Någon som gjort det? Hur känns det? Hur länge har man ont? Kan man gå? När läker det? Blöder man mycket?

Det är alltså inte nageltrång jag har utan det är hela nagelbädden som är svullen och röd. Det kommer var och blod och tån är ganska öm.

Jag fick detta pga för trånga skor och svullna fötter (är gravid). Enligt läkaren skulle det ta 6 mån för nageln att växa ut igen. Alltså kommer jag vara höggravid i sommar utan någon nagel på stortån. Det känns inte lockande!!

Vill gärna höra från er som gjort nånting liknande!

• Svar på tråden Operera bort stortånageln - erfarenheter?! Hjälp!!
  • trolldamm

Aj! Det låter jätteont! Har inga erfarenheter, önskar dig bara lycka till!

• Anonym (sweet)

Min bror "opererade" bort bägge stortånaglarna. Fick gå med kompress och sådant i några dagar, tvätta stygnen varje dag och så. Hade riktigt ont när bedövningen släppt. Han sa att efter 3 bedövningssprutor så kände han ingenting när dom pillade vid tårna. Han kunde inte ha vanliga skor, för det tryckte åt för mycket vilket inte är bra och det gör ont, i ca 2 veckor.
    Blödde en del både under tiden och under dagen efter det var gjort. Läktiden beror nog på. Men han gjorde det i november och nu är nästan naglarna tillbaka

• Anonym (Tådamen)

Jag har gjort det tre gånger p.g.a nageltrång och det är inget kul direkt,men smärtan försvinner ju så det är värt det p.g.a det. Be om ordentlig lokalbedövning då ska det inte kännas nåt under op.en. Efteråt gör det svinont första dan,jag kunde inte gå alls,men med smärtstillande och vila så kan man gå bättre och bättre dag för dag. Öppna skor,allså sandaler var det enda jag kunde ha i flera dar,kanske en vecka. Man blöder mycket,det vore lögn att påstå annat,men man får ett rejält bandage som ska sitta på minst några dar innan man byter och byta kan man lätt göra själv hemma. Jag fick med extra bandage och sån där häfta som inte fastnar i sår. Nageln är inte helt utvuxen på ett halvår,det tar ett år för tånaglar växer väldigt långsamt,men jag tror inte du kommer tänka på att du saknar en nagel-du kommer vara så glad att smärtan är borta och sen upptagen med bebis!
    Lycka till med op:en,det kommer gå bra!

• Anonym (Stortån)

Behöver man vara hemma från jobbet dagarna efter då kanske? Jag ska göra det en torsdag så jag kanske måste vara hemma fredag-söndag, sen kanske det går bra?
    Det är väl inte riktigt rätt säsong än för sandaler, men man får väl undvika att vara ute så mycket i början då.
    Vi ska till Stockholm två veckor efteråt och det vore ju väldigt tråkigt om man har så ont så man inte kan gå då. Vi ska göra köns-UL så det är inget vi kan boka om nu heller. Men två veckor är ju ändå två veckor så det kanske har slutat blöda och krångla på så sätt i alla fall.
    Jag har inte så ont av det just nu det är mer att det blöder och det kommer var och det har gjort det i kanske 7-8 veckor nu. Kroppen vill inte ta hand om det själv och kanske är det pga graviditeten att immunförsvaret är så lågt...

Tack för era svar!!

• Anonym (sweet)

Min bror gick med badtofflor "klippklapp" i november när det var snö

• Anonym (6 år)

Jag gjorde det för många år sen, jag var 6 år då. Jag kommer ihåg att jag blev så fascinerad pga att det inte kändes överhuvudtaget. Gjorde inte ett dugg ont.

• Michan

Jag slog min stor tås nagel så den stod rakt upp så jag fick åka in å få bedövningen å sedan ryckte dem bort den med en tång...Inget mer med det, fick gå i badtofflor ett tag bara annars var de inga problem..Detta var dock på sommaren så jag hade tur...

Mitt slutade blöda fort men fick smörja in ibland för att det stramade i huden där nageln brukade sitta....

• Anonym (Stortån)

Ja jag får väl hoppas det kommer lite sommarvärme om ett par veckor då så det inte blir för halt att gå runt i sandaler ute! Är ju livrädd att halka omkull nu när jag är gravid också.

Måste ändå köpa nya sandaler eftersom mina fötter har svällt en del nu när jag är gravid. Har en storlek större än normalt på skor. Det är ju i alla fall rätt säsong att hitta såna skor nu när det snart faktiskt är sommar!

• Anonym (Tådamen)

Jag gick i sandaler i december-det gick det med! Blöder gör man värst första två dagarna,sen avtar det,men man är väldigt öm så det är mest därför man inte kan gå i skor och bandaget är rätt tjockt också. Samma dag är det stränga order att sitta med foten högt just p.g.a blödningen så den dan bör du inte göra nåt annat alls,inte ens hemma. Hemma dan efter är också ett bra tips,sen kanske det går bra beroende på vad du gör. Köp ett par rejäla sandaler du med vidd runt tårna så kommer det här gå bra. Att smörja nagelbädden efter det har läkt ordentligt är ett bra tips som sagt,det gjorde jag med.

• Anonym (Stortån)

Tusen tack för alla tips! Kommer inte planera in några större saker dagarna efter så får man ta det som det kommer. Beroende på hur ont man har, hur mycket det blöder osv.

Jag mår lite illa bara jag tänker på det faktiskt, är nervös. Kanske för att läkaren pratade på om att det var gamla tortyrmetoder och att de inte vill göra det i första taget just för att det tar lite tid att läka och sådär. Jag har annars ganska hög smärttröskel och brukar klara av det mesta utan problem. Ska i alla fall bli skönt när det är över!

• Anonym (Tådamen)

Det kommer att gå bra! Jag har som sagt gjort det tre gånger så jag vet att man överlever! Alvedon får du ju ta som gravid så det kan nog lindra det värsta. Smärtan kommer smygande ju mer bedövningen släpper så den kommer inte pang bom som en chock. Och so what att man saknar nagel ett tag? Den brukar växa ut vackrare när den väl kommer tillbaks. Ta dock väl hand om tånaglarna sen så du slipper nåt liknande i framtiden! Det är ett elände att ha ont i tån för det ger efterverkningar i hela kroppen när man inte kan gå...
    Lycka till nu-med bebben också!

• Anonym (Stortån)

Anonym (Tådamen) skrev 2008-03-28 12:44:42 följande:

Det kommer att gå bra! Jag har som sagt gjort det tre gånger så jag vet att man överlever! Alvedon får du ju ta som gravid så det kan nog lindra det värsta. Smärtan kommer smygande ju mer bedövningen släpper så den kommer inte pang bom som en chock. Och so what att man saknar nagel ett tag? Den brukar växa ut vackrare när den väl kommer tillbaks. Ta dock väl hand om tånaglarna sen så du slipper nåt liknande i framtiden! Det är ett elände att ha ont i tån för det ger efterverkningar i hela kroppen när man inte kan gå...Lycka till nu-med bebben också!
    Ja det kommer säkert gå bra. Man oroar sig väl som vanligt för mycket i onödan. Får väl knapra alvedon och hoppas det tar bort det värsta.
    Jag har aldrig haft nåt liknande förut och läkaren trodde jag fått det pga att fötterna svällt i och med graviditeten och att jag haft för trånga skor. Annars har jag ju tidigare haft lite lättare nageltrång och liknande men det har aldrig gått så här långt. Nu är verkligen hela nagelbandet längs med hela tån svullet och inflammerat.
  • Anonym (Stortån)

Nu är nageln borta och det gick bra, visst kändes det när de drog bort den men det var ju över på nån sekund. Gjorde även lite ont när bedövningen släppte men det värsta gick bort med alvedon och så länge jag ligger eller vilar känner jag just ingenting. Kan "pulsera" lite i tån men inget som gör ont.

Ska och byta bandaget redan idag hos sköterskan och tur är nog det för det har redan blödit igenom.

Hur länge måste man ha bandage/plåster på? Kan tänka mig att det är skönt att ha nåt skydd eftersom man lätt blir lite öm annars. Men man behöver kanske inte ha så här stort bandage sen när blödnigen avtar?!

Vad är det för salva ni smörjt med? Någon speciell? Kan tänka mig att det stramar lite grann sen när det läker.

Bedövningssprutan gjorde nästan lika ont som själva rycket Men bedövningen var väldigt effektiv, det känns så konstigt att inte hela foten blir bedövad utan att man faktiskt kan gå ganska bra direkt efteråt. Det gick ju bra att gå så länge bedövningen satt i. Igår kväll var det värre.. Låg mest i soffan och gick bara till toaletten och sängen. Det räckte

• Anonym (Stortån)

Puffar!

• Anonym (Tådamen)

Du ser-det gick ju bra precis som jag sa!
    Det tjocka bandaget behövs inte när det slutat blöda,men nåt bandageaktigt/rejät plåster behövs för man har ju ingen hud och är väldigt känslig ett bra tag efteråt. När det börjar se läkt ut har jag smörjt med vanlig hudlotion och även nån gång hydrokortison tror jag.

• Fru Filur

Efter ett antal "halva" nageloperationer pga nageltrång och en hel nageloperation pga skada så kan jag rekommendera att du använder salv-kompresser för att lägga om tån, det funkar finfint och fastnar inte...

Salvkompress - vanlig kompress för stötskydd - kirurgtejp

• Anonym (Stortån)

Jag har ju fått nåt sånt "nätaktigt" att lägga på tån så det inte ska fastna. Men det känns ju som om man vill ha något lite tjockare också som tar emot när tån är så känslig. Så att man sen kan ha vanliga skor utan att det skaver och irriterar.
    Just nu fick jag nån skumgummigrej som är kanon, gör nästan att jag kan gå normalt I sandaler då förstås!!

• Anonym (Tådamen)

Sandaler har jag haft mycket-både före och efter operationerna. Mitt i vintern också! Men nu blir det bara bättre fr.o.m nu ska du veta och sen blir nageln jättefin när den väl växer ut. Sköt om fötterna hädanefter!

• Anonym (Stortån)

Jag har alltid skött om mina fötter finfin och aldrig någonsin haft problem med detta tidigare. Tyvärr är det tydligen lättare att få när fötterna sväller när man är gravid. Jag märkte ju inte ens att skorna var trånga eller för små, men det krävs tydligen inte så mycket. Ska verkligen tänka på att ha rymliga skor i fortsättningen. Problemet kan nog vara att jag alltid har skor på mig hela dagarna på jobbet. Sen stänger man in fötterna i tofflor när man kommer hem

Nu är det ju snart sommar så då blir det ju lite lättare att ha sandaler och "lufta" fötterna. Kanske inte så snyggt när man inte har nån nagel men vad gör det Blir nog bra till hösten när nageln växt ut igen... Och när bebis är född så mina fötter återgår till normal storlek igen

Svar på tråden Operera bort stortånageln - erfarenheter?! Hjälp!!