• hejentjej

brygga kaffe till många?

ska ha kalas, dricker inte kaffe,vet ej hur man ska dosera killen tar hur mkt som helst för han ska ha starkt, men så vill ja ej ha det till gästerna

hur ska man dosera om man ska ha 7 rätt stora koppar till 7 personer? för att de inte ska va för starkt eller svagt, kaffet är vanligt brygg, gevalia typ

• Svar på tråden brygga kaffe till många?
  • zmurfan

Jag tar en skopa per kopp och en extra för kannan när jag brygger. Men då har jag vanliga små kaffekoppar på fat. Ska jag brygga kaffemuggar skulle jag nog ta en för varje kopp, en för kannan och sen 2-3 extra.

• hejentjej

hur menr du? en för koppen och en för kannan och 1-3 extra`5 stycken skopor per mugg? : ///

• Mint

är kannan på 1 liter, så ta åtta mått. Tänk ett mått per 1,25 dl vatten.

• anneliesb

Kör med pulverkaffe, å blanda i varjekopp!

• zmurfan
    hejentjej skrev 2008-03-27 16:21:38 följande:
    hur menr du? en för koppen och en för kannan och 1-3 extra`5 stycken skopor per mugg? : ///
    Jag menade att om jag ska brygga 7 koppar så har jag i först 7 skopor (en för varje kopp) sen en extra för bryggaren och sen ytterligare nån extra beroende på hur starkt man vill ha det.
    Jag brukar som standard ha i totalt 10 skopor kaffe när jag brygger till 7 personer.
  • snuttbisse

jag tar en skopa mindre än vad stora koppar jag gör! så gör jag 7 stora koppar blir det 6 släta skopor! aldrig nån som klagar på svagt iallafall!

• Mint

Vad är en "stor kopp"?

Sen att ingen klagat skulle jag inte ta som en garant för någonting... Jag brukar inte klaga på kaffet utan helt enkelt tänka att jag har väl lite annan smak än de som bjuder.

• annicavillhabeis

Räknar alltid i stora koppar, 1 skopa per kopp, inget mer, dricker inte kaffe själv, men många som säger att det blir så gott när jag brygger kaffe, så då litar jag på det.

• snuttbisse

mjo men oftast familj och får ofta höra att kaffet vart gott! och har man samma folk här ofta så om kaffet inte varit gott hade dom nog sagt det eller om det var för svagt! är det i slutet av kaffepaketet så kan jag nog ta lika många mått som koppar eftersom det blir svagare bönor om kaffet inte är nyöppnat!

• neoaliya

Tar en rågad skopa per kopp, blir alltid bra.

• miss Y

ja, en rågad skopa per kopp blir oftast bra

• Jesster

Vad starkt kaffe många brygger! Urk... Ska jag brygga 7 koppar tar jag 7 slätstrukna mått och ev. ett halvt mått extra, annars blir det alldeles för beskt tycker jag

♥ v.25 ♥
  • mosterYster

Hehe, när jag bryggde kaffe (innan vi skaffade vår helautomatiska som maler bönor färskt till varje kopp) så beräknade jag ca 1,5 mått/kopp. Men jag gillar starkt kaffe...

Svar på tråden brygga kaffe till många?