• Dulia

Vad göra med ett "Nigeriabrev"?

Min man har just fått ett sånt där bedrägeribrev. Det kom med posten idag och är från Spanien. Vad ska man göra med dessa brev? Ska man polisanmäla?

• Svar på tråden Vad göra med ett "Nigeriabrev"?
  • Dulia

Svarar mig själv, vi kastar brevet!

• Maria40

Rätt, kasta det.
    Förr ville polisen ha dem, men de fick för många, nu är de inte längre intresserade.

• Lurvenpajsaren

Jag har inte fattat vad som står i dem?

• BetongMorsa

jag vill oxå veta. Vad är Nigeriabrev?!?

• Janix

Kasta det. Om du är osäker, ring och fråga polisen om de vill ha det. Trodde inte de kom med post längre!

• Dulia
    Lurvenpajsaren skrev 2008-03-27 17:18:46 följande:
    Jag har inte fattat vad som står i dem?
    Nu är detta inget äkta nigeriabrev men jag kom inte på någon annan rubrik. Nigeriabrev handlar väl mest om någon snyfthistoria där man försöker få folks medlidande och pengar. Det brevet min man fick var ett lotteribedrägeri där det stod att han vunnit 8 milj kr ca och för att få pengarna skulle han skicka in sina personuppgifter och bankkontoinfo och så skulle han kontakta "sin" kontaktperson Mr Eric Gomez.
  • Maria40

Det är ett typsiskt nigeriabrev.

Typmärken för nigeriabrev är att du kan få pengar på något sätt (arv, vinst, procent på en överföring osv, vad som helst).
    MEN, för att få pengarna så måste du betala en del omkostnader som de har haft, sedan kommer de "stora" pengarna till dig.

Och ja, alla som skickar pengar blir lurade. De får aldrig tillbaks dem.

• Maria40

Ja, just det.
    Mellansteget mellan brevet och att betala omkostnader är att de vill ha mer uppgifter (kontonr osv).

Om man nappar på det, så kommer nästa brev om "utgifter som behöver täckas, vänligen sätt in xxx USD på konto...".

• Lurvenpajsaren

Oki! Då vet jag!

• BetongMorsa

mee too....så det e bara o kasta? känns tråkigt att bedragare slipper lös då. men om polisen inte vill ha de så. Har nog aldrig fått ngt själv iaf men jag skulle aldrig va så "dum" o sätta in pengar åt ngn jag inte vet vem det e...

• Maria40

Problemet är väl att polisen inte kan få fast dem som skickat brevet.
    Vet inte heller om det är så att de enl svensk lag gjort sig skyldig till någon allvarlig förseelse.

• BetongMorsa

det borde ju räknas som "försök till bedrägeri", finns det ingen åtalspunkt som heter så?

• Maria40

Tror inte att svensk lagstiftning gäller i Nigeria (eller länderna runtomkring därifrån breven skickas).

• Janix
    Maria40 skrev 2008-03-27 17:36:07 följande:
    Tror inte att svensk lagstiftning gäller i Nigeria (eller länderna runtomkring därifrån breven skickas).
    Det är inte bara från afrikanska länder brev som dessa brev sänds, det är bara en missuppfattning iom att de kallas Nigeriabrev i Sverige. Även från Sverige kommer sådana bedrägerier.
  • storasyster o lillebror

min man fick oxå ett sånt brev för nån vecka sedan...han gick och anmälde det..men inget händer ändå..

Svar på tråden Vad göra med ett "Nigeriabrev"?