Vad göra med ett "Nigeriabrev"?
Min man har just fått ett sånt där bedrägeribrev. Det kom med posten idag och är från Spanien. Vad ska man göra med dessa brev? Ska man polisanmäla?
Min man har just fått ett sånt där bedrägeribrev. Det kom med posten idag och är från Spanien. Vad ska man göra med dessa brev? Ska man polisanmäla?
Svarar mig själv, vi kastar brevet!
Rätt, kasta det.
Förr ville polisen ha dem, men de fick för många, nu är de inte längre intresserade.
Jag har inte fattat vad som står i dem?
jag vill oxå veta. Vad är Nigeriabrev?!?
Kasta det. Om du är osäker, ring och fråga polisen om de vill ha det. Trodde inte de kom med post längre!
Det är ett typsiskt nigeriabrev.
Typmärken för nigeriabrev är att du kan få pengar på något sätt (arv, vinst, procent på en överföring osv, vad som helst).
MEN, för att få pengarna så måste du betala en del omkostnader som de har haft, sedan kommer de "stora" pengarna till dig.
Och ja, alla som skickar pengar blir lurade. De får aldrig tillbaks dem.
Ja, just det.
Mellansteget mellan brevet och att betala omkostnader är att de vill ha mer uppgifter (kontonr osv).
Om man nappar på det, så kommer nästa brev om "utgifter som behöver täckas, vänligen sätt in xxx USD på konto...".
Oki! Då vet jag!
mee too....så det e bara o kasta? känns tråkigt att bedragare slipper lös då. men om polisen inte vill ha de så. Har nog aldrig fått ngt själv iaf men jag skulle aldrig va så "dum" o sätta in pengar åt ngn jag inte vet vem det e...
Problemet är väl att polisen inte kan få fast dem som skickat brevet.
Vet inte heller om det är så att de enl svensk lag gjort sig skyldig till någon allvarlig förseelse.
det borde ju räknas som "försök till bedrägeri", finns det ingen åtalspunkt som heter så?
Tror inte att svensk lagstiftning gäller i Nigeria (eller länderna runtomkring därifrån breven skickas).
min man fick oxå ett sånt brev för nån vecka sedan...han gick och anmälde det..men inget händer ändå..