• Snorkis

Behöver hjälp med mitt personliga brev!!

Jag har skrivit så här:

Hej

Jag är en 34 årig kvinna som är nybliven socionom (maj 2008). Jag skickar ut denna intresse-anmälan för eventuella vikariat hos er. Spara gärna min ansökan för framtida behov.

Jag har alltid uppskattat att arbeta med människor. I gymnasiet utbildade jag mig till under-sköterska och mentalskötare, men upptäckte att jag inte ville arbeta med människors fysiska ohälsa. Därefter utbildade jag mig till barnskötare och arbetade inom förskola några år. Senare började jag arbeta som handledare på datorteket i Sundsvall. Där jobbade jag halvtid med att lära ut Officepaketet på data och halvtid med att stärka människors sociala kompetens mot arbetsmarknaden i form av att träna att skriva personliga brev och att gå på iscensatta arbets-intervjuer. Där trivdes jag väldigt bra men kände ändå att jag ville gå efter min stora dröm; att bli socionom.

Eftersom jag studerade vid Mittuniversitetet i Östersund så hade vi två 15 veckors långa prak-tiker. Vid min första praktik var jag på mottagningsgruppen, ekonomiskt bistånd. Där trivdes jag väldigt bra och fick lära mig klientmöten och hur man hanterade människor i ekonomisk kris, jag sommarvikarierade även där under mina sommarlov under studierna. Vid min andra praktik var jag på mottagningsgruppen, vuxenstöd där jag lärde mig hur människor fungerar i någon form av missbruk, och jag trivdes väldigt bra även där. Anledningen till att jag trivdes så bra på mina praktikplatser samt mina sommarvikariat var att jag finner en tillfredsställelse att hjälpa människor som är i en svår period i livet. Det är så oerhört värdefullt att få det för-troendet av en människa. Jag lär mig något nytt varje dag i mötet med människan.

Jag har lätt att lära mig nya arbetsuppgifter och har lätt att komma in i nya arbetsgrupper. Jag är även van att arbeta i grupp och enskilt. Eftersom jag har praktiserat inom socialtjänsten har jag datavana samt erfarenhet av att arbeta i procapita. Jag innehar även körkort och har till-gång till bil.

Ser framemot ett personligt möte där jag kan berätta mer om mig själv!

Med vänlig hälsning

XXX XXX

Referenter:
    XXX
    XXX

Kan jag skriva så? Är det något jag ska ändra på, tillägga eller ta bort?

Behöver alla råd jag kan få!!

• Svar på tråden Behöver hjälp med mitt personliga brev!!
  • Lotusblomma

Jag är ingen hejjare på CV:n men jag måste säga att jag ville läsa vidare, du har formulerat dig kanon i mitt tycke. Skulle jag vara arbetsgivare skulle jag absolut vilja träffa dig. Får en känsla av att du har ett lugn och en värme som sprider sig
    Lycka till!

• Snorkis
    Lotusblomma skrev 2008-03-27 17:21:03 följande:
    Jag är ingen hejjare på CV:n men jag måste säga att jag ville läsa vidare, du har formulerat dig kanon i mitt tycke. Skulle jag vara arbetsgivare skulle jag absolut vilja träffa dig. Får en känsla av att du har ett lugn och en värme som sprider sig Lycka till!
    Tack, vad snällt! Jag rodnar....
  • livetsvandring

Hur ser ditt CV ut? Om du skriver om dina tidigare jobb där så bör du inte ta upp dem igen i det personliga brevet. Dessutom bör du fokusera på varför just du är lämpad för jobbet hos dom inte på tidigare projekt. I ditt CV kan du i stället skriva dina yrkesambitioner och tidigare ansvarsområden mm
    Hoppas det hjälper lite.

• Snorkis
    trollisa skrev 2008-03-27 17:24:09 följande:
    Hur ser ditt CV ut? Om du skriver om dina tidigare jobb där så bör du inte ta upp dem igen i det personliga brevet. Dessutom bör du fokusera på varför just du är lämpad för jobbet hos dom inte på tidigare projekt. I ditt CV kan du i stället skriva dina yrkesambitioner och tidigare ansvarsområden mmHoppas det hjälper lite.
    Tack för tipsen.. Men jag har inget CV med anledning att jag vill framhäva mina tidigare yrken i mitt personliga brev.

Anledningen till det är att jag vill visa att jag hela mitt velat jobba med människor i olika former. Att det är anledningen till att jag valde socionomyrket

Men jag kanske har tänkt fel...
  • brokig

Jag tycker det blir tydligare om du har ett CV där du styltar upp utbildningarna och arbetslivserfarenheterna i omvänd kronologisk ordning samt får med övriga meriter såsom förtroendeuppdrag, språk- och datorkunskaper, körkort samt ålder. Att du är kvinna tycker jag bara du behöver skriva om det inte framgår av ditt namn och att du är 34 kan du skriva längst ner eller höst upp i CV. I ditt personliga brev kan du sedan knyta an till din utbildning och erfarenhet och få in på vilket sätt de utvecklat dig och är meriterande för tjänsten.

Ett personligt brev är en formell handling och man bör därför inte börja med Hej!.

I ett personligt brev är det viktigaste att få fram varför man söker tjänsten och varför man vill jobba hos just den arbetsgivaren och varför man är lämplig. Det tycker jag du behöver jobba lite mer på i ditt brev.

Jag skulle inte skriva ut referenser i en intressanmälan utan skriv hellre "Referenser, betyg och intyg lämnas vid förfrågan" så kan du förbereda varje referens personligen när det blir aktuellt.

• Larsgubben

Brokig har ganska bra synpunkter. Personligen är jag känslig för upprepningar, tycker det stakar sig då. Du har tre stycken som börjar med "Jag". Vidare är det ett gäng "där jobbade", "där trivdes". Försök att omformulera och kapa så mycket det går för ett lite bättre flöde.

Procapita och körkort kanske räcker om det står på "Övrigt" i din CV, t.ex.

Jag vet hur knepigt det är, men försök att skriva så kort som möjligt och lägg ut texten mer om du får komma på besök eller så. När de ser hur du brinner när du talar dig varm för ditt ämne, så har du sått ett frö hos dem. MEN sen får du vara beredd på att du kanske inte är just rätt person för dem ändå.

Lycka till!

• miie

Min spontana reaktion är att det är för långt...

Du tappade mig redan i första meningen... Egentligen allt du skriver i första meningen passar bättre längre ner i brevet eller i ett CV.

Koncentrera dig på att beskriva varför just du passar dem... nått i stil med...
    -----
    läste på er hemsida att ni sysslar med "detta"... eller ... har hört genom.... att ni sysslar med detta....skickar därför en intresseanmälan för eventuella anställningar/vikariat. Jag tror att jag med min erfarenhet och utbildning skulle vara en tillgång för er därför att..... 

Som ni kan se i mitt bifogade CV har jag erfarenhet av... utbildning i... etc... 

Skriv inte jag heter och är si och så gammal... det kan de läsa sig till ändå i CV:t... 

Brevet är till för att sälja CV:t... och ska vara kort och kärnfullt. CV:t ska sälja dig.  

-----

Det är mina  tips

• miie

Ang referenser så håller jag med Brokig det ger man vid intresse.

• Snorkis

Tack så mycket för alla synpunkter, jag tar alla till mig

• Bebbe2006

"...men upptäckte att jag inte ville jobba med människors fysiska ohälsa."

Tycker att det låter lite kallt att bara skriva så. Jag förstår vad du menar, men det låter opassande så du kanske kan uttrycka det på något annat sätt.

När man skriver om sina tidigare erfarenheter i en löpande text, så ska man inte ta upp dem ur en negativ synvinkel. Visst är det bra att komma fram till vad man INTE gillar också, men det ger ändå en negativ klang i en skriven text.

Sedan ska du absolut spalta upp erfarenheterna i ett CV och ints såhär. Det är jätterörigt, och man orkar kanske inte läsa vidare. Det är svårt att få en helhetsbild av din kompetens om man vill få det snabbt. De får in massor av ansökningar, så de vill kunna kolla snabbt och se vad du kan.

Jag tycker att det finns rätt mycket du kan se över i denhär texten om jag ska vara ärlig. Jag antar att det var ärliga svar du ville ha.

• KajsaSthlm

Har några synpunkter (en del upprepningar kanske):

- Jag reagerade på att du skriver vad du INTE VILL jobba med. Jag hade nog formulerat det så att jag bytte inriktning därför att det ligger mer i linje med vad jag VILL göra.
    - Ett detaljerat CV bör man absolut ha. Jag har avslutat mitt personliga brev i stil med "Hoppas ni finner detta intressant. Bifogar mitt CV för ytterligare läsning".
    - Referenser brukar tas upp CV:t och då skriver man t ex att de kan ges på begäran.
    - Man brukar inte börja en ansökan med hej, utan t ex skriva "angående tjänsten som xxx ref.nr"
    - En liten sak till, det heter datORvana

Generellt sett så är det inte bra med massutskick, utan man ska anpassa ansökan efter tjänsten/företaget.

Lycka till

• Snorkis

Tackar och bockar för alla tips!

Självklart vill jag ha ärliga svar!

Svar på tråden Behöver hjälp med mitt personliga brev!!