• susst6

Underskott av kapital?

Betyder rubriken att jag skall betala tillbaka på skatten? Någon som vet?

• Svar på tråden Underskott av kapital?
  • susst6

Var inne på en annan tråd där det fanns kunnigt folk som guidade mig till rätt sida på Skatteverkets hemsida. Skall få tillbaka på skatten, tack och lov. Har ingen skuld, förutom huslån (jo, förresten - köpte ju en säng på avbetalning som jag betalade färdigt förra året. Kan det vara den de syftar på?). Hmm, jag lär väl märka det. Blev bara så orolig att jag skulle behöva betala tillbaka på skatten, har alltid fått tillbaka.

• vänat
    susst6 skrev 2008-03-27 20:25:47 följande:
    Betyder rubriken att jag skall betala tillbaka på skatten? Någon som vet?
    Jag underar det samma skuld jag vist jag har en bostdsrätt som jag har lån på om det räcknas som skuld??
  • pumpkinpie

Lån på bostad räknas som skuld och har bara betydelse i de fall man betalar förmögenhetsskatt, i dessa fall sänker skulden tillgångarna och minskar skatten.

Om man betalat ränta på lånet får man göra ränteavdrag (förtrycks vanligtvis på blanketten), i de fall man inte har några inkomster av kapital, tex aktievinster blir det underskott av kapital. För detta får man en skattereduktion. I vilket fall som helst är det positivt för den skattskyldige, mindre skatt eller pengar tillbaka.

• vänat

Så under skot av kapital inebär at man få till baka den summa penagr såom str efet just under skott av kapital??

• pumpkinpie

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte, det blir en reduktion av skatten med 30% upp till 100 000 kr, över 100 000 blir det 21%.

• pumpkinpie

Alltså, om du har ett underskott av kapital med 30 000 kr reduceras skatten med 10 000 kr.

• vänat
    pumpkinpie skrev 2008-03-28 12:54:48 följande:
    Alltså, om du har ett underskott av kapital med 30 000 kr reduceras skatten med 10 000 kr.
    Ok hej tack för svaret.
Svar på tråden Underskott av kapital?