• lillchoppa

Enäggstvillingar pojke/ flicka?

Kan enäggstvillingar ha olika kön?Är dom exakta kopior och är exakt lika långa?Det är inte jag som undrar men jag vill veta säkert svar för jag tror det inte alls är så.Dom borde ju inte kunna vara av olika kön..

• Svar på tråden Enäggstvillingar pojke/ flicka?
  • prinsessbakelsen

nej det kan dom inte

• prinsessbakelsen

enäggstvillingar är en "missbildning" där ett befruktat ägg delar sig i två, vill säga innehar exakt samma genetiska uppsättning, olika kön är därför ommöjligt.

Är det en flicka och pojke är det två ägg som blivit befruktade av två spermier....då är dte möjligt...... Det är därför enäggstvilingar är "identiska" men två äggstvillinga lika som vilka andra syskon som helst....dom var bara rumskompissar i nio månader ;)

• caprischåsa

Jag vill bara flika in med en helt ny teori från USA som inte riktigt blivit "godkänd" än av alla forskare som talar för en tredje typ av tvillingar där helt enkelt TVÅ spermier befruktar ETT ägg som sedan delar sig. Resultatet blir då "enäggstvillingar" fast de kan ha delvis olika DNA-uppsättningar och således också olika kön. Det finns mer att läsa om detta på nätet och Svenska Tvillingklubben skickade ut info om detta i något utav de senaste nyhetsbreven som skickas till medlemmar och frågan har kommit upp här på forumet förut och i de trådarna kan man säkert hitta mer info. Spännande och otroligt om det är sant, eller hur?

• MaddeMamman

hämtat från Wikipedia.
    Övriga på könscellsnivå kända felkombinationer är XYYY, XXY m.fl. vilka alla är förenliga med överlevnad och bra liv, om än med större eller mindre effekter i de enskilda fallen på primär och sekundära könskaraktären. Sannolikheten för att vi inte är "skolboksexempel" i vår uppsättning könskromosomer är troligen inte så liten som vi i allmänhet föreställer oss. De flesta av de felaktiga kombinationerna leder troligen inte till något lidande hos den enskilde och därmed inte heller till någon medicinsk utredning och någon diagnos.

om det befruktat ägget har felkombinationen xxy och delar sig till enäggstvillingar, kan det bli en pojke och en flicka. 1/1000 tvillinggraviditeter

Tandkräm på min spegel.
Svar på tråden Enäggstvillingar pojke/ flicka?