• Engla1983

Hur andas era spädisar när de sover???

En ångestfylld fråga....
    Tycker det e skitjobbigt med tanken på psd... som alla andra föräldrar antagligen, jag kollar vår 4 mån flicka heeeela tiden när hon sover...
    Har sett att i ett visst sovstadie tar hon små pauser när hon andas.... håller andan några sek för att sedan ta ett djupt andetag...
    Nån mer som sett detta på sina barn??
    Nån som frågat på bvc om andningen hos små barn????

• Svar på tråden Hur andas era spädisar när de sover???
  • Molgan99

Det e helt normalt - är en omogenhet hos dessa små.
    Vi var inlagda på sjukhus nu i påsk, eftersom min 6veckors fått RS o då frågade jag hur länge detta kommer att vara, de nämnde 6 mån, så du har ju inte sålång tid kvar..
    Emellanåt varar dessa uppehåll länge o man vill ju nästan ruska liv i ungen igen..
    Hoppas bara du slipper förkylning... e inget roligt när andningen ska igång igen o luftvägarna e fulla med slem...

• Engla1983

Tack Molgan99!!!
    Skulle vilja krama om dig för det svaret!!!!
    Då kan jag nog sova i natt...
    Hur är det med ert barn nu då??
    RS e ingen höjdare!!

• LIZA75

Har också observerat detta. Det är mycket obehagligt och jag sliter tag i min son varje gång. Han stackaren blir ju lika skrämd som jag. Önskar att man kunde sova på natten och inte ligga och "lyssna" på andningen..

• Fräs77

Prova andningslarm, det har vi. Det har nog fellarmat en gång, de fann inga fel på dottern när vi åkte in på sjukhuset.

• Engla1983

Fräs77
    Jag tror jag hade blivit hysterisk m andningslarm... jag vet inte, men känns som att det blir ännu mer upptrissat då...
    Tycker du det funkar bra för er??

• Engla1983

liza75
    Jag vet precis vad du menar... Fan, ibland vill man bara att tiden ska gå så man slipper oroa sig för psd....
    Fast då hittar man väl nått nytt att oroa sig för... *heh*
    Jag har blivit hönsmamman jag inte skulle bli... *haha*

• NoelochJack

Efter 16 veckor sjunker risken för psd. Det lugnade mig lite nu när Noel är 17 veckor även om jag fortfarande är orolig...

Noel 071120
  • Morticia77

Det är även vanligt att spädbarn hyperventilerar, berättade de på BVC ...

• Fräs77
    Engla1983 skrev 2008-03-27 22:16:55 följande:
    Fräs77Jag tror jag hade blivit hysterisk m andningslarm... jag vet inte, men känns som att det blir ännu mer upptrissat då...Tycker du det funkar bra för er??
    Efter fellarmet hade jag svårt att sova. Fast jag tänker att om något går fel, så larmar det och förhoppningsvis hinner man hjälpa barnet. Nu går det lättare, men jag lyssnar ändå efter hennes andetag innan jag somnar och när jag vaknar till. Det är många, vad det låter som, som tittar på larmlampan när den blinkar grönt. De tycker att det känns lugnare, när de ser den.
  • Rombin

han andas ju olika beroende på vilken sömn han har... ibland snabbt ibland långsammare... ?.. just nu..... öhh...ganska sakta å stabilt...jämn å fin andning.. men när han drömmer andas han snabbare.. han ligger dessutom på mage.. som han oftast gör...Utan larm... har gjort det så gott som sen födseln.... å han lever å mår jättebra...

• Ghettoblaster

Det gör min 4 veckors dotter, både hyperventilerar och tar pauser mitt i andetagen.

Morticia77 skrev 2008-03-28 05:09:50 följande:
    Det är även vanligt att spädbarn hyperventilerar, berättade de på BVC ...
  • minasöner

Våran son tog också små pauser när han sov, och sen kippade han efter luft. Usch det var så otäckt och jag var skiträdd för PSD.

(¯`°?.¸ ღ♥William - Älskade lilla barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mullet

Alla föräldrar man pratar med verkar ha varit med om detta. Jag tror själv att de håller andan för att jävlas med oss:)

• Tina83

mina barn har också haft uppehåll i andningen när de varit små och sovit. jag var skiträdd med första, med tvåan antog jag att det skulle va så

det gör nog alla bebisar!

• LIZA75
    Engla1983 skrev 2008-03-27 22:19:31 följande:
    liza75Jag vet precis vad du menar... Fan, ibland vill man bara att tiden ska gå så man slipper oroa sig för psd....Fast då hittar man väl nått nytt att oroa sig för... *heh*Jag har blivit hönsmamman jag inte skulle bli... *haha*
    Ja, ibland tycker jag att det känns jobbigt när kvällen kommer. Ytterligare en natt att klara sig igenom... Men som du säger, sen oroar man sig säker över något annat. Men visst fan är man nojjig...
  • Molgan99

Engla1983: Jotack- detgår på rätt håll, har en inhalator här hemma som jag eg skulle lämnat idag, men valde att behålla över helgen.. Använde den senast i gårkväll när han blev galen o skrek o skrek så allt slem lossnade lr nått :/
    Men han e helt klart bättre nu än när vi åkte in...

• 242

så gär min med,när hon är i "mellandrömläge" innan hon kommer ner i djupsömn,då andas hon tungt varierat med hetsigt å så kan hon hålla uppe några andetag å så håller d på så..blev livärdd när jag märkte det å vågade inte somna ifrån henne...

insåg sen,att när hon kommer ner djupare så börjar hon andas mer lungt/tyst å regelbundet..

Svar på tråden Hur andas era spädisar när de sover???