• Marie J

Vad för täcke & kudde till Vikare säng?

Ska köpa en vikaresäng från IKEA men vad ska man köpa för täcke & kudde? Har IKEA nån passande storlek till sängen?

Reach for the moon and you will land on the stars
  • Svar på tråden Vad för täcke & kudde till Vikare säng?
  • beckiebabe

hmm min son har en vikare, å han har vanligt täcke å vanlig kudde.. varför skulle man inte kunna använda det?

• Marie J

Men blir inte det väldigt stort i en sån liten säng?? Fundersam
    Är alltså sängkläderna anpassade för "stora" täcken alltså? Alltså sängkläder för barn?

• beckiebabe

men det finns ju "barnsligare" sängkläder i "vuxenstorlek".. Ikea har, hemtex, ellos, halens, jotex, åhlens har.. tror du bara kan välja på vanlig storlek eller för spjälsäng.. tror inte det finns någon mellanstorlek..
    Klart att täcket blir lite stort, men de e ju bara mysigt :) Får man fråga hur gammalt barnet som ska sova där är? Min son är nu 4,5, har haft sängen med "stora" sängkläder sen han var 1,5 år.

• Marie J

Han är 1 år och 9 månader

• Niinis

vuxen storleken kör vi! funkar jätte bra! ser konstigt ut med mindre täcke, man kan bädda finare med en stor samt det finns en massa barnsliga sängkläder på ikea! så man behöver inte köpa vuxen sängkläder.

• Marie J

Sängkläder har jag hittat, måste bara välja vilken utav dom jag vill ha... men fick för mig att storleken var mindre på dom, men så är det kanske inte... har inte kollat, men vad bra! Då köper vi vanlig stl. på täcke & kudde då. Bara bra!

• Niinis

Marie J skrev 2008-03-28 16:35:16 följande:

Sängkläder har jag hittat, måste bara välja vilken utav dom jag vill ha... men fick för mig att storleken var mindre på dom, men så är det kanske inte... har inte kollat, men vad bra! Då köper vi vanlig stl. på täcke & kudde då. Bara bra!
    ett tips! köp ett tunt täcke! barn svättas mycket mer än vuxna! min son svättades jätte mycket då jag köpte ett tjock täcke åt honom, så jag rekommenderar ikeas tunnaste täcke i stora storleken.
  • Stora

Vi har använt spjälsängstäcke - då den är uppfälld så är den ju lika stor som spjälsängen. Men vi bytte till vuxenkudde.

• Marie J
    Stora skrev 2008-03-28 19:22:08 följande:
    Vi har använt spjälsängstäcke - då den är uppfälld så är den ju lika stor som spjälsängen. Men vi bytte till vuxenkudde.
    Vi har ett spjälsängstäcke nu men eftersom vi troligtvis kommer köpa "bilar" sängkläderna så passar dom liksom inte... Annars är det ju som du säger att medans sängen är uppfälld (vilket den kommer vara ett bra tag) så kommer täcket kännas extra stort.
    Niinis skrev 2008-03-28 16:41:27 följande:
    Marie J skrev 2008-03-28 16:35:16 följande: ett tips! köp ett tunt täcke! barn svättas mycket mer än vuxna! min son svättades jätte mycket då jag köpte ett tjock täcke åt honom, så jag rekommenderar ikeas tunnaste täcke i stora storleken.
    Bra tips med tunnt täcke! Min son är oxå ofta varm av sig så tunnt täcke får det bli
    Stor kudde har han redan nu fast ab den plattare sorten.
Svar på tråden Vad för täcke & kudde till Vikare säng?